Seiko Kinetic batteri problem
Opladningen af Kinetic ure er lidt speciel, så jeg ville undlade at anvende laderen til andre ure - better safe than sorry.

Hvis du har en LED lader af en art i huset, så kunne du jo prøve, om den virker, inden du suser ud og køber en Seiko Kinetic Charger. Du kan læse mere om diverse ladere i denne tråd:

[url]"http://forums.watchuseek.com/f21/induction-chargers-work-seiko-kinetic-482363-4.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://forums.watchuseek.com/f21/induct ... 363-4.html[/url]
De venligste hilsner, John
Svar
Ok, jeg forsøger ikke på at lade andre ure med den teknik, det skulle da lige være hvis jeg kan få batteriet pillet ud af uret, for så må det da kunne oplades sepperat og bruges i bredere forstand, jeg tænker at det måske endda er en god ide at sætte genladelige batterier i alle mine ure, når de næste gang skal skifter (hvis det overhovedet lader sig gøre) det ville da spare mig for en del penge og besvær og måske i sidste ende give råd til et ur mere pr. år. Men jeg har læst hele tråden du henviser til og her ser jo ud til at være rigtigt mange smarte og endda billige løsninger, jeg har ikke selv en sådan "induktions lader", men min far har tilfældigvis en til en barberemaskine, og jeg har lige haft ham i tlf. i en hel time om emnet, han mener så at de magnetiske kræfter der er på spil i sådan et app. vil skade hans ur og han tror ikke rigtigt på at det vil have nogen lade efekt, men det er helt klart løsningen..! jeg skal bare bruge mere tid på at få ham til at prøve det, så tak fordi jeg må trække på din ekspertise John.
Svar
Du er altid velkommen, NSA Icon_e_wink

Hvis du læser det første link, som jeg sendte til dig, så vil du opdage, at der er en ret stor forskel på, hvordan energien lagres (kemisk vs elektrostatisk, om jeg lige husker korrekt Icon_flov ) i de forskellige typer kinetiske ure - bl.a afhængig af urets alder og den anvendte teknologi. Hvis du derfor har et gammelt kinetisk ur, så ville jeg lade en Seiko AD´er skifte batteriet, så du får isat det korrekte. Har du et almindeligt quartz drevet ur, som kører på almindeligt batteri, så kan dette skifte dog sagtens foretages af en ganske almindelig urtosse Icon_razz
Svar
Det var sørme da gode nyheder, at genladelige batterier kan bruges i så at sige alle alm. quartz ure, for det er da noget jeg længe har brugt 1000 kr eller mere om året på, jeg har feks. et par Junghansèr og et Dyrberg & Kern der har for vane at æde et batteri (nogle gange) på under et år og et skifte hos en forhandler koster jo hurtigt 80-100 kr. eller mere pr gang., så her må der da virkeligt være noget at hente i længden og hvis jeg så tilmed selv kan lære at gøre det på alle (for tiden ) 32 ure i samlingen, så løber det jo pludseligt stærkt.

Nu tager vi jo nok brødet ud af mundem på urhandlerne for denne lukrative forretning, men jeg vil altså heller bruge mine penge på ekstra ure frem for batterier, så kender du et sted hvor de genladelige kan købes til fair pris?

Jeg skal se at skaffe model nr. og serie nr. på min fars ur, min bror mener at disse tal kan afsløre hvornår uret er produceret, jeg mener nemlig ved eftertanke at han købte det sidst i 03 og at det således ikke helt er de 10-12 år som det gamle "kalkværk selv mener det er, men kan der stadig være tale om en af de modeller der er født med kondensator?
Hvornår gik Seiko væk fra kondensatoren og over til batteri i kinetic urene og er disse ure spc. vanskelige at skifte batteri i siden du anbefaler en AD?.
Jeg går ud fra at du selv har mange ure, så kan jeg spørge hvad du selv gør, for at batteri regninger ikke skal drive dig fra hus og hjem?
ja,, du går vel bare med din nye MMèr Icon_e_smile
Venligst NSA.
Svar
Hej NSA

Bag på din fars Seiko klokke står alt det, som urmageren skal bruge, for at kunne skifte batteri på uret. Der står også, hvornår uret er produceret, og ud fra bagkasse numrene kan man næsten læse alt om klokken. Under bagkassens logo står serienummeret. Af første ciffer aflæses årtiets produktionsår, og af næste ciffer produktionsmåneden i det pågældende år (1-9 er januar til september, 0 er oktober, N er novenber og D er december). Rundt om logoet står et otte cifret nummer med bindestreg imellem de fire første og sidste cifre. De fire første cifre vil fortælle hvilket værk, der er i kassen (om jeg husker korrekt Icon_flov ). Senere ved alle disse tal rundt om logoet vil det fremgå, hvilket batteri uret anvender. Hvis du kan tage et godt skarp billede af bagkassen, udendørs helt tæt på kassen med rolige hænder, så kan du poste billedet her, og vi kan sammen "afkode" de enkelte dele, som du taler om.

I mine indlæg har jeg intet sted skrevet, at du raskt væk kan skifte mellem genopladelige batterier og ikke-genopladelige batterier (med mindre vi taler store stue ure, som kører på AA eller AAA batterier). Det vil jeg gerne lige understrege! Det vigtige ved anvendelsen af batterier er, at der anvendes samme type batteri, altså et batteri, hvor energien lagres som i det tidligere anvendte (afhænger af, om der er kondensator i værket), og hvilken spænding batteriet har - og så naturligvis batteriets fysiske størrelse. Er du ikke vant til selv at ordne den slags ting, så vil jeg råde dig til at gå til en dygtig urmager og Seiko AD´er (f.eks. Poul Halse i Horsens), så du får ordnet dit ur korrekt. Har du styr på tingene, og er lidt finger nem, så kan du som urtosse godt skifte batteri på et quartz ur. Vær dog opmærksom på, at bagkassen skal skrues korrekt på efterfølgende, og at pakningen er smurt og i orden, så uret kan holde tæt i forhold til vand.

Hvis du søger på [url]"http://www.urforum.dk" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.urforum.dk[/url], f.eks. Kinetic og Joepete som bruger, så kan du finde en masse relevant info omkring de spørgsmål du stiller. Jeg gennemgår på siden overgangen fra AGS til Direct Drive, og der er også lidt andre ting, som du kan læse op på - søg, og ud skal finde Icon_e_wink

Jeg har for tiden kun et enkelt batteri drevet ur i kassen, så jeg nøjes med at dreje kronen dagligt på mine forskellige ure, for at holde dem i gang Icon_razz
Svar
Ok jeg misforstod, jeg troede at du med "Almindelige quartz drevet ure" også mente armbåndsure, så øv!, jeg havde eller lige set at jeg kunne holde hele samlingen kørende i årevis på en oplader.

Jeg vil herefter notere hele bagsiden af min fars ur grundigt næste gang jeg ser ham, (jeg har forsøgt at få tallene gennem telefonen, men han ser ikke så godt mere og kan ikke rigtigt forstå meningen med det) jeg vil også tage et par foto af det, både for og bag så du kan se hvad vi taler om, du vil helt sikket kunne fortælle mig meget mere om det på den måde, men jeg er dog hverken den store computerhaj eller fotograf, så det kan godt være der kommer til at gå et stykke tid med at få det lavet, foreløbig vil jeg skaffe tallene og så iøvrigt læse viddere om kinetic og batterier i dine indlæg, selv om jeg ikke selv ejer et Seiko så er det spændende alligevel.

Det overrasker mig i grunden, at så stor en Seiko ekspert som dig, ikke har flere batteri dervet ure, jeg havde på en eller anden måde den ide, at du som minimum måtte havde op til flere modeller af hele Seiko`s program siden quartz revolutionen stående, men! der kan man bare se Icon_e_smile
Venligst NSA
Svar
Hvis du har tid og/eller lyst, så kan du i denne tråd se nogle af de Seikøer, som jeg igennem tiden har ejet. Der står også i tråden lidt forskellige små ting om forskellige japanske ure:

[url]"http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=9&t=8436" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=9&t=8436[/url]
Svar
Jøsses med dykkerklokker Icon_e_surprised

Supper lækkert Ananta du har...!

Grim historie med dit "sumo" jeg er dæleme spændt på at se bagpladen indvendigt på det jeg gav min far nu!!!
Svar
Efter et par timers "induktionsladning" af min fars Seiko ur, kan jeg nu få sekund viseren til at gå de fulde 30 sekunder frem, hvilket skulle betyde fuld opladning, så det lader til at problemet (foreløbig) er løst, selve urkassen blev godt nok en lille smule varmt til sidst, ikke meget men nok til at det klart kunne føles.

Jeg skrev tallene fra bagsiden ned så alle kan se hvad der er blevet talt om, foto følger når jeg har fundet ud af det.
5M42-OH70 - 872217 måske kan John fortælle lidt mere om det.
Svar
5M42 er betegnelsen for det kinetiske værk, der sidder i din fars ur. Det er et af de ældre værker, så det er ikke umuligt, at kondensatoren er gået sig en tur. Der er lavet rigtig mange ure med værket, så jeg kan ikke sige så meget mere om uret. Til gengæld kan du få et link til en gut, som selv har forestået reparation af værket:

[url]"http://www.pmwf.com/Watches/WatchSchool/WS%2026%20Seiko%205M42-OL68%20R2%20Capacitor%20Change/WS%2026%20How%20to%20change%20the%20capacitor%20of%20a%20SEIKO%205M42%20Kinetic.htm" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.pmwf.com/Watches/WatchSchool ... inetic.htm[/url]
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)