Afstemning: Hva syntes i?
Automatisk
Manuel
[Vis resultater]
 
 
Hva syntes i ?
#1
Hva syntes i er fedest/smartest/mest chamerende osv.

MANUEL eller AUTOMATISK optræk.

Beskriv gerne hvorfor.
plus aura plus, telle est la vie.
İmage
Svar
#2
valgte at svare, selvom jeg ikke synes det er så relevant et spørgsmål. Auto er da langt smartest i sagens natur, men det springende for mig er ikke auto eller håndoptræk, men faktisk alderen.
Jeg har svært ved at få ægte kærlighed til et helt nyt ur (jeg har nogen stykker og holder af dem for deres helt specielle sider)

For mig er det langt lækrest hvis det er vintage - har kunnet vise klasse og tid igennem ex 70 år - og stadigt er godt

Håndoptræk - slår alle mine andre
İmageİmage
Automater - langt smartere og også omfattet med glæde
OG langt smartere naturligvis
İmage

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#3
I mange år var jeg, i ur sammenhæng, mest fokuseret på pålidelighed, og præcision, som et quartz ur kan levere. Men efterhånden som min (og sikkert mange andres) hverdag i meget høj grad handler om altid at være "på" med kontinuerlig adgang til e-mails og mobil telefon, med kortere og kortere svar tider, så er den type ure som vi beskæftiger os med her, blevet mere og mere interessante som modspil til en fortravlet hverdag - blandt andet fordi de indholder "liv".

Og specielt synes jeg egentligt at de manuelle ure har noget her, og netop ordet "charmerende" rammer måske meget godt det, at uret kan gå i stå og tiden "stopper" - små kunstpauser med tid til eftertanke. Jeg har kolleger der taber underkæben, når man nævner at uret var gået i stå!

İmage

Jeg vil lige nævne at jeg naturligvis er glad for præcision, når uret går, men jeg kommer nok aldrig til at luske rundt med et digitalt radiostyret ur - det er mit liv simpelthen for upræcist til!
Tech - Omega Constellation, Omega Seamaster De Ville
Svar
#4
Jeg mener det skal være manuelt. Altså et andet er jo cool nok, og dejligt nemt, men med et manuelt ur får man opbygget et forhold.
Uret er afhængig af dig for at fungere. Du er dens mester, og uret er din kompagnon gennem livet og i får massere af oplevelser sammen. Det er ikke helt det samme med et automatik ur, det er lidt som quartz, en uægte approach.

Og hvis man er rigtig grov, så tænker man måske et sted om nye ur folk, som kun køber automatik, at de snyder lidt. De siger de elsker mekaniske ure, men er så dovne at de ikke gider at tage sig af deres livskompagnon i et halvt minut tid hver dag.

Men når det er sagt, så er automatik en hjælpsom opfindelse, men jeg synes bare det fjerne et eller andet i ejerens forholds til uret
Svar
#5
Emnet er super...


Dette med at man lige skal trække uret op hver dag. Mærke mekanikken "mellem fingrene" er en rigtig god fornøjelse.

Selvfølgelig er det med automatikken skide smart fundet på - og man kan vel også sige "en behagelighed i det daglige", som jeg selvfølgelig nyder i mine Constellations! Dejligt når man bare bruger det samme ur 3-4 dage i træk.

Som sædvanligt vil jeg sige, at det ikke er det ene eller det andet - men både og!

Faktisk vil jeg sige, at det eneste der generer mig ved min Dynamic Chronograf, som jeg oftest anvender en enkelt dag (fx. på jagt) er at det er automatisk. Egentlig ville jeg hellere trække det op, så ved jeg at det er på plads og de går de næste 45 timer!

Omvendt med mine arbejdsure - her er det rart med dato og med automatik!

Men altså: 5 af hver må kunne dække de fleste behov...

Og det samme gælder med eller uden dato - 5 af hver...

og bliver man sådan ved - kan man vel konstatere, at under 15-20 ure går simpelthen ikke!

vh Baun
Svar
#6
Hehe - udmærket ræsonnement Baun, - jeg blander også lidt og høvler undertiden bare et quartz-ur på fordi jeg har travlt om morgenen, men jeg mener seriøst at der er noget afstressende ved at sidde og trække et eller andet ur med manuelt værk op, vel vidende at den så holder de næste 40-60 timer.....

Jeg SAVNER min Panerai, som ligger i boksen - hulk!!

Icon_smil Sogge
Svar
#7
Jeg har kun manuelle ure - hvilket nok primært har noget med alderen på de ure som umiddelbart vækker min interesse Icon_e_smile

Som flere andre herinde nyder jeg "hyggestunden" sammen med mit manuelle ur hver morgen - det er et fast ritual sammen med en friskkværnet kop stempelkaffe (manuel kaffekværn selvfølgelig Icon_e_smile).

Hvis jeg skulle vælge mellem to ure hvor den eneste forskel var at det ene var manuelt og det andet automatisk ville jeg til hver en tid gå efter det manuelle - men jeg ville aldrig undlade at købe et ur alene på baggrund af at det er automatisk. Derimod kunne jeg aldrig finde på at købe et ur med kalender, jeg synes ganske enkelt at det oftest ødelægger skivens harmoniske layout.


Mvh.

Jakob
As time goes by...
Svar
#8
Den var svær synes jeg, holder af begge dele. Både det som Baun siger med, at trække uret op det er dejligt. Men det er automatik også det er smart jo.
Svar
#9
helt klart AUTO.

det passer mig bedst og så kan jeg bare ikke personlig forstå
alt det med bla. at være i kontakt med sit ur (nok bare mig Icon_question )

for mig er AUTO en videreudvikling/fremskridt fra MAN.
så skal man i mine øjne ikke dvæle ved (det gamle)
bare fordi at det er den gamle måde og sådan gjorde man før i tiden.

tænk hvis man gjorde det andre steder
en ford T kan grundlæggende det samme som en moderne bil
(transport fra A-Z)

min mening (nok helt i skoven for nogle Icon_cool )
Svar
#10
jacob jensen Skrev:for mig er AUTO en videreudvikling/fremskridt fra MAN.
så skal man i mine øjne ikke dvæle ved (det gamle)
bare fordi at det er den gamle måde og sådan gjorde man før i tiden.

Så burde du jo gå med et radiostyret quartz digital ur? Icon_rolleyes Icon_e_wink

Det er jo det mest udviklede ur, til alm. mennesker, hvor man undgår alle problemerne ved mekaniske ure, og er tættere på de originale mål, som fordums tids urmagere havde!

Selv om de er en gang masseproducerede helt sjælsforladte, dumme symboler på nutidens "brug-og-smidvæk" samfund! Jeg holder mig til mine dejlige vintage ure. Icon_cool
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)