Mange flere brugtureforhandlere
#41
Stensbjerg Skrev:Vi skal jo heller ikke være enige Peter Icon_cool ,
men sådan som jeg læser dit svar forstår du ikke helt hvad jeg mener og det er også cool nok. Icon_cool


Jo, jeg mener nu nok, at jeg forstår hvad du mener - det er lidt for letkøbt, blot at hævde det modsatte. Hvis der er noget du mener jeg ikke forstår, så kan du i det mindste forklare mig hvad det er og hvordan tingene efter din mening hænger sammen, i stedet for at affærdige mig med en påstand om, at jeg ikke fatter hvad du mener og at "det også er cool nok" ! Det virker temmeligt stødende, hvad jeg godt tror, at du selv kan se, hvis du tænker over det.

Der er forskel på, at være uenige pga. forskellige synspunkter og så at være uenige fordi den ene ikke "forstår" (læs = "er lidt dum") !! Icon_e_wink

Faktisk mener jeg, at det er dig, der ikke forstår, hvad jeg mener. Og nu skal jeg forsøge at forklare dig hvad og hvorfor - hvis du ser isoleret på markedet for ure, som udbydes af brugt-urs-forhandlere, så har du fuldstændig ret i, at konkurrence i form af flere udbydere vil udjævne priserne.

Men du glemmer, at disse brugt-urs-forhandlere ikke som ved AD´ere får deres varer fra producenterne, men fra andre private handlende.

Mit argument er således ganske enkelt, at forudsætningen for, at din teori skal gå i opfyldelse er, at presset på det private brugt-urs marked øges, idet antallet af hel- og semiprofessionelle opkøbere øges og udbuddet for private købere derved formindskes kraftigt. Mens du skaber overflod i ét segment for at udjævne priserne (hos brugt-urs-forhandlere), så skaber du knaphed i et andet segment og dermed prisstigninger !! Resultatet vil derfor være, at prisniveau´et hos de private sælgere stiger, mens prisniveauet ved den stigende skare af brugt-urs-forhandlere sænkes indtil de to segmenter ligger i balance omkring et omdrejningspunkt, der udgøres af det beløb, der svarer til den samlede sum af omkostninger til service og salgsklargøring, liggetid, avance og moms m.v.

Altså kan din teori kun gå i opfyldelse på bekostning af "privat-til-privat" markedet til skade for de af os, der bruger vores fascination af ure til at sætte os ind i de urmærker som vi interesserer os for og dermed sætter os selv i stand til at købe privat med en acceptabel risiko, som følge af vores viden.

Forsvinder det marked, så er vi henvist til at købe "stangvaren" (som jeg negativt ladet har valgt at kalde det) og at lægge forhandlerens avance + brugtmoms afgift på bordet, hvilket vi ikke havde behøvet, såfremt vi havde handlet med en privat.
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
#42
Folk må tro hvad de vil, men bare fordi en anden forhandler i DK smider et tilsvarende ur, som jeg har til salg, på til 5 % lavere pris end min, betyder det ikke at jeg sænker prisen på mit, og omvendt ved jeg også, hvad tingene koster i indkøb, så er der ure jeg får tilbudt, hvor prisen ligger over EU priserne takker jeg nej. Faktum er at jeg vel ca. flipper 25-30 % af alt af udenlands og 75 % af varerne over 50 k ryger udenlands, så en forhandler fra eller til i DK betyder intet, eller i hvertfald ikke mere end jeg p.t. ikke har kunnet mærke noget. Det samme gælder indkøbs kanalerne. Bliver DK priserne for høje hiver jeg det fortrinsvis hjem fra velkendte kanaler i Sydeuropa. Jeg takker vel nej til 80-90 % af det jeg får tilbudt i DK, så intet nyt under solen der. Folk har ofte en urealistisk forventning til hvad deres ure er værd. Der er nok at vælge imellem på EU markedet og præcis som mange herinde hiver ting hjem fra udlandet gør vi forhandlere da det samme.

Ur-markedet må ikke forveksles med bilmarkedet når det kommer til den geografiske betydning. Grænserne er slet ikke så faste og når man uhindret kan hive ure hjem fra hele EU er jeg i bund og grund lige glad med om de kommer fra Amager eller Amsterdam, hvor biler er meget mere geografisk låste til deres kundeopland. Hvis man kunne købe biler i hele EU uden told/moms/afgifter og få dem med posten kunne det sammenlignes.

Det der betyder noget er de overordnede internationale priser og det finansielle marked for luksusvarer, så som en finanskrise der kapper 20-25 % af vintage Rolex priserne, og flytter grænserne for hvad folk ønsker at købe mht. stand. Eller hvis man kunne handle uden moms med USA/Kina ville det også være skod, da det ville presse priserne ned med 10-15 %.

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
#43
Jeg vil godt lige slå fast at jeg på intet tidspunkt har brugt de nedladende udtryk du nævner,
hvorfor du bringer dem ind i debatten vil jeg ikke gøre mig klog på,jeg respekter ihvertfald dig mere end det Peter.

Jeg ville ganske enkel lade den ligge fordi jeg ikke tror vi kommer hinanden nærmere det var ikke for at virker nedladende over for dig, hvorfor skulle jeg gør det ?
men OK jeg prøver at forklare dig hvad jeg mener.

Du taler om en jagt på særlige ur som måske er svære at finde og altså ikke en stangvare (for at bruge dit udtryk) når og hvis du så finder det særlig ur du søger så ville
et større marked mindske dine muligheder for at lave en for dig god handel (fair nok men jeg påstod altså ikke det modsatte),
men hvis du kigger på hvad der sælges mest af, så er det slet ikke de ure (som jeg mener du taler om) der bliver solgt til dagligt i den danske ur andedam og som
de derved tjener deres main indkomst på.

Du taler om at flere grey dealere vil støvsuge markedet det er der jo ingen garanti for vil ske de skal stadigvæk købe ind til en pris de kan leve af,
de mekanismer du snakker om kan jeg slet ikke se skulle træde i kraft kun den hvor du er enig med mig (nemlig det med at prisen hos de privat vil stige)
og det var ren faktisk det eneste jeg påstod, det var så også præcis der jeg mente du misforstod mig Peter og ikke helt fangede hvad jeg mente.

At de ikke sælger deres ure som ADer ændre ikke det vilde,i dagens marked vil jeg faktisk mene det er en fordel for dem,
bla. fordi de så heller ikke har de samme omkostninger på butikken, og der er helt klart blevet nærmere til kunderne i dag da net handel er blevet meget integreret i vores samfund, og det er jo også meget oppe i tiden at købe brugt især af luksus tingene som ure høre ind under

Men vi er jo faktisk enige om næsten 50% Peter og det er jo ikke så skidt. Icon_cool
de mekanismer jeg taler om er altså ren logik og ikke bygge på en formodninger.

Jeg bliver aldrig prof. urhandler men det er altså ikke raket videnskab,
og de mekanismer der bevæger markdet er præcis de samme som med alt andet handel.

Jeg har også fuld forståelse for at nogen vil tale det at være ur sælger ned,vi har alle vores grunde til vores holdninger. Icon_cool

Man kan koge det ned til, at hvis det er så slemt så hop af vognen og hvis det er så godt så hop på den. Icon_e_wink
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
#44
Stensbjerg Skrev:Jeg vil godt lige slå fast at jeg på intet tidspunkt har brugt de nedladende udtryk du nævner,
hvorfor du bringer dem ind i debatten vil jeg ikke gøre mig klog på,jeg respekter ihvertfald dig mere end det Peter.


Helt i orden - det var dog sådan, jeg opfattede det. Men det er så mig, der har lagt andet i det du skrev end hvad du mente, så godt ord igen Icon_e_smile

Men som du selv er inde på, så er der en risiko for, at vi taler forbi hinanden her - dog vil jeg sige, at du skriver, at der ingen garanti er for at flere grey dealere vil støvsuge markedet, hvilket jeg (og det er så min subjektive opfattelse) mener at vi med den stigning af dealere der har været de seneste år, allerede har set virkningen af i form af mindre privat udbud og stigende priser hos både dealere og private.

Noget kan selvfølgelig tilskrives, at interessen for ure generelt er stigende, men ikke det hele - prøv at se, om du f.eks. kan finde et neovintage Omega Seamaster 200 eller 120 hos en privat (eller et tilsvarende Seiko for den sags skyld) til en fornuftig pris, som markedet er i dag.
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
#45
Jeg aner ikke om man kan finde sådan et ur til de priser som du gerne vil se, for jeg kigge generelt slet ikke på den slags ure men min påstand var heller ikke at det var tilfældet, men præcis hvad jeg kan forstå der er sket nemlig at priserne er gået op bla. fordi markedet for at sælge sine ure er blevet bedre.

Så jeg forstår ikke helt at du er uenig med mig Peter,
når noget af det du selv har oplevet rent faktisk understøtter min påstand.


Vi kommer nok ikke tættere på hinanden. Icon_cool Icon_drinks
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
#46
Stensbjerg Skrev:Så jeg forstår ikke helt at du er uenig med mig Peter,
når noget af det du selv har oplevet rent faktisk understøtter min påstand.

Suk !! Icon_e_biggrin1

Igen er jeg uenig med dig - ja, markedet er blevet bedre for dem, der udelukkende køber af brugt-urs-handlerne. Men markedet er til gengæld blevet ringere, såvel prismæssigt som udbudsmæssigt for de af os, der også en gang imellem ønsker at købe på det private marked.

Men du har nok fat i noget, der er en af årsagerne til vores uenighed - vi kigger ikke efter de samme ure og vi kigger forskellige steder !!


Stensbjerg Skrev:Vi kommer nok ikke tættere på hinanden. Icon_cool Icon_drinks

Og derfor, må jeg konkludere at lige netop hér, er jeg enig med dig ! Icon_sign
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
#47
Hvis det var så nemt at tjene penge på ure , så skulle sådan nogle urtosser som os , jo uden problemer kunne købe et ur vi gerne ville have gå med et halvt års tid , og sælge det videre med en rimelig fortjeneste , ikke ?
Jeg har haft meget legetøj der ikke har kostet mig noget at eje , Mit rolex ur er en af de få ting som jeg opgav at købe billigt , det blev så købt med hjertet , og jeg er vild med det Icon_e_biggrin1
#48
Bentzen Skrev:Hvis det var så nemt at tjene penge på ure , så skulle sådan nogle urtosser som os , jo uden problemer kunne købe et ur vi gerne ville have gå med et halvt års tid , og sælge det videre med en rimelig fortjeneste , ikke ?
Jeg har haft meget legetøj der ikke har kostet mig noget at eje , Mit rolex ur er en af de få ting som jeg opgav at købe billigt , det blev så købt med hjertet , og jeg er vild med det Icon_e_biggrin1

For få år siden var det også præcis hvad mange gjorde. Man sÅ sig for og fandt et nyere brugt ur privat og til en god pris. Et halvt år senere kunne det så videresælges til samme pris eller måske endda lidt fortjeneste.

Dette er idag nok lidt vanskeligere for hvis en privat udbyder et af de let omsætteligt ure til en for god pris opsnappes det hurtigt af brugturshandlerne......

Det er tesen, som jeg ikke ved om er rigtig. Men det lyder jo logisk nok at når der er flere brugtursforhandlere som holder øje, bliver det vanskeligere at gøre et kup.

Selv køber jeg helt primært fra auktioner og sekundært fra private som ringer at de har et gammelt omega som de vil af med, men ganske ofte er forventningen til pris præget af hvad de ser urene til salg for på ursiderne og uinteressante for mig med mindre uret af en eller grund er særlig interessant.

VH Baun
#49
Baun : nu er du jo heller ikke bare almindelig urtosse Icon_e_biggrin1 som jeg kan udlede af din samling og de indlæg der er kommet herinde , har du rigtig godt styr på omega ure , og det du kan / gør er der vist ikke mange der bare efterligner ?
#50
baun Skrev:For få år siden var det også præcis hvad mange gjorde. Man sÅ sig for og fandt et nyere brugt ur privat og til en god pris. Et halvt år senere kunne det så videresælges til samme pris eller måske endda lidt fortjeneste.

Dette er idag nok lidt vanskeligere for hvis en privat udbyder et af de let omsætteligt ure til en for god pris opsnappes det hurtigt af brugturshandlerne......

Det er tesen, som jeg ikke ved om er rigtig. Men det lyder jo logisk nok at når der er flere brugtursforhandlere som holder øje, bliver det vanskeligere at gøre et kup.


Icon_+1

Det er lige netop, hvad der er min pointe ovenfor - men det er lidt svært at forklare, hvis modtageren er ligeglad og kun ønsker billigere priser hos brugt-urs-forhandlerne Icon_e_confused


Bentzen Skrev:Baun : ..............det du kan / gør er der vist ikke mange der bare efterligner ?


Jo, Bentzen, der er faktisk mange af os andre urtosser, der for få år siden havde glæde af at gøre lige nøjagtigt, hvad Baun gør - blot ikke tilnærmelsesvist i samme skala !! Icon_not

Men pga. at markedet bliver støvsuget af brugt-urs-forhandlere, der opsnapper de gode køb og videresælger med fortjeneste, så er både udbuddet faldet og prisforventningerne hos sælgerne steget urealistisk.
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)