Forslag til nyt herreur til ca. 8.000 kr.
#11
Skulle jeg vælge ville det også blive et Omega. Nok brugt i 8-12 k lejet. Stort set alle ure under 20 k (nypris) har ETA værker. Meget fornuftig kvalitet og generelt gælder det for denne prisklasse at du får hvad du betaler for. Så køber du ur for 14 k får du tilsvarende flottere håndværk frem for et ur til 8 k. Så der er ikke så mange faldgrupper. Bare hold dig fra mekaniske ure til under 3-4 k eller af et ukendt fabrikat. Her er der ofte tale om kina ure med schweizisk klingende fine navne. Men i bund og grund er det et Ping Sung Lirum Larum lavet af børnearbejdere Icon_rolleyes

Jeg vil nu mene at den tyske certificering er mere værd end den schweiziske COSC. Den tyske udføres i Glashütte af en instans der er godkendt af COSC og her er det HELE uret der testes og ikke kun værket som den schweiziske COSC. Det gør resultatet noget mere valid frem for den schweiziske.

Anyway er jeg enig med John om hans mening om COSC certificering. Den er ca. det papir værd den er skrevet på:?

/Mads
Svar
#12
Mads Gjødesen Skrev:Jeg vil nu mene at den tyske certificering er mere værd end den schweiziske COSC. Den tyske udføres i Glashütte af en instans der er godkendt af COSC og her er det HELE uret der testes og ikke kun værket som den schweiziske COSC. Det gør resultatet noget mere valid frem for den schweiziske.

Anyway er jeg enig med John om hans mening om COSC certificering. Den er ca. det papir værd den er skrevet på:?

/Mads
Jeg kan sagtens bringes til at være med på at den tyske er bedre end COSC (kendte faktisk ikke detaljerne) men mener (som du jo faktisk også Mads) at ingen af dem er særligt væsentlige i forhold til urets kvalitet.
OM Cosc har en lille værdi skal det være at der nok ude hos forburgerne KAN være lidt mere kendskab til COSC end den til tyske og at COSC derfor kan være et LILLE + i videresalg en gang.

Anyway - begge certifikater er ligegyldige i en større sammenhæng for disse nye ure - der er mange andre kriterier som skal vægte.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#13
Hej Hans

Nu har jeg ikke så stor kendskab til hvad der ligger bag urene, men går meget op i hvordan de ser ud. Det med den dybere kendskab kommer hen ad vejen.

Var det mig, ville jeg også overveje Certina. Der er en artikel andetsteds på siden, som beskriver ETA/Valjoux 7750 værket, som kan fåes i ure fra 6-55.000,-

Uret jeg tænker på er Certina DS Podium - mener også at det ligger lige omkring de 8.000,-

Udover det, ville jeg nok gå samme vej som Claus, og investere i et Maurice Lacroix.

Så vidt jeg ved, er værkerne i begge ure fornuftige, og ikke noget du skal være nervøs for. Har været så heldig at min lokale urpusher havde et Podium og et ML Pontos hjemme på samme tid, og var meget imponeret over begge ure!

//Mikkel
-Breitling Navitimer World
-Korsbek Oceaneer
-Rolex Datejust (1601)
Svar
#14
To gode valg som du roligt kan investere i Mark. Begge med ufinisheret 7750 værk som er et super værk til prisen.

/Mads
Svar
#15
Godmorgen Hans.

Først vil jeg lige sige, at jeg selv er medejer af Junkers ure i dk. Dog vil jeg prøve herunder, at give dig det mest objektive svar som det nu engang er muligt.

Det skal nævnes, at jeg skrev dette svar til Hans før han fik svar i denne tråd. Jeg vover pelsen, og skriver indlægget her i tråden, da jeg blev opfordret til dette.

Først lidt om Junkers urene:

Begge værker på de to modeller du nævner er bygget på ETA's topserie af værker ved navn 7750.

Junkers 6218 model er udstyret med et værk fra serien der hedder Valjoux som blev introduceret i 1973. Valjoux er kendetegnet ved deres præcisions kronografer, hurtig energioplagring og lange gangreserve på 46 timer. Denne ETA serie blev hurtigt førende indenfor schweiziske urværker, og har bevaret sin status lige siden. Skal man ud og have noget bedre end det, så er det når bl.a. IWC modificerer sine egne ETA-værker, ved at bruge en masse håndarbejdstimer på hvert værk.

Junkers 6660 er en del af den nye (2007) Iron Annie serie. Man har givet uret blå skruer, slanke buede visere og cirkelpoleringer. I denne model sidder endnu et af ETA's topværker, nemlig et Valgranges som har en lidt større diameter (altså på værket), men ellers har alle de samme egenskaber som Valjoux værket har. Valgranges model A07.161 er nummeret for den udgave af Valgranges, der er indbygget med "power reserve indicator", og som altså viser hvor meget gangreserve der er tilbage på uret.

Longines uret du linker til, er en del af deres Master serie. Umiddelbart ved jeg at værket er et såkaldt L619, og som kun Longines bruger i deres ure, men kan med næsten 100% sikkerhed sige, at det også oprindeligt er et ETA-værk. Desværre er selve værket ikke nævnt i produktbeskrivelsen på urvaerket.dk, men du kan evt. skrive et indlæg her på forummet eller prøve at skrive til Urvaerket og spørge dem.

Longines benytter sig i stor stil af ETA-værker, og kan kun tro, at det er et modificeret et af slagsen, der derved opnår status som et af deres egne. Et bud kunne være, at de har taget et ETA 28xx værk, som er ETA's standardværk. Dette er et godt og grundigt værk, som absolut ikke fejler noget, og med modificeringer bliver bl.a. finish opgraderet en hel del. Hvis nogen ved mere om L619, så skriv endelig i tråden her.

Historien gentager sig med Tag heuer uret. Igen er der desværre ikke nævnt noget om værket i beskrivelsen, men så vidt jeg ved, benytter denne aquaracer model sig af værket TAG Heuer Calibre 5.
Også Tag Heuer benytter sig i stor stil af ETA-værker, og man må formode, at denne model også er en "forklædning" af et sådan værk.

Generelt kan man sige, at når det kommer til ure og værkets kvalitet, får man ikke altid hvad man betaler for. Når det kommer til udseende og brand-værdi, er det op til den enkelte at bedømme forholdet. Men hvis man f.eks tager et Calvin Klein ur eller lignende, betaler du stort set kun for mærket. Selve urværket er ofte et Quartz-værk, ofte fra Kina eller lign., og gør levetiden væsentlig kortere.

Når man vælger et ur til mange penge, skal man gøre sig klart fra starten hvad man går efter. Det vigtigste er at det er et ur man synes er pænt, og i mine øjne et ur du kan have i mange år. Helst hele livet.

Jeg håber min beskrivelse har hjulpet dig lidt, og hvis du har nogle spørgsmål er du meget velkommen til at skrive til mig her eller på <!-- e --><a href="mailto:info@ur-tid.dk">info@ur-tid.dk</a><!-- e -->.
Ellers post i forummmet, der er rigtig mange der ved en hel masse om ure her.


Med venlig hilsen

Flemming Gjeraa
Svar
#16
Jeg vil gerne hjælpe dig til at blive endnu mere i tvivl!

Det er nemlig tvivlen der gør at du giver dig tid - og at finde det helt rette ur bør tage måneder!

Jeg synes jo at du ikke alene skal kigge brugt - men faktisk Vintage. Dvs. gamle klassiske kvalitetsure med historie og sjæl.

Holder du dig til gode gennemprøvede mærker får du super kvalitet, præcision og funktionalitet. 30 - 50 år ganle værker og ure er fint på højde med de bedste man laver idag - og ofte billigere.

Hvad med at starte med at kigge på klassikeren over alle klassikere Omega Speedmaster Prof. - brugt 10 - 14 K

Men der er mange, både sports/dykkerure, Dress ure og toolwatches!

Tag dig god tid. Ofte ser man folk som hals over hoved køber fx. en Omega - og når de så kommer lidt mere ind i sagerne faktisk hellere ville have haft er JLC - image og stil skal passe.

Nogen ønsker et ur også andre genkender som guf, mens andre ønsker at markere (fx. med et JLC), at de ikke nødvendigvis er interesseret i at alle skal kunne se at det er guf, men det er vigtigt, at kendere kan se det. Andre igen er fuldstændig ligeglade med dette, men prøver at betragte uret som investering også!

Du skal ligesom vide hvad du vil før du køber!

vh Baun
Svar
#17
Hans, du gør det ikke let for os, når du pludselig ændrer grænsen fra 8k til 16k Icon_e_wink

Og dog - for det giver jo et væld af nye muligheder Icon_e_biggrin

Som jeg nævnte tidligere - nu støttet af Mads og Baun - så er der meget at hente i brugt/vintage. Men som Baun understreger, så skal behov, stil, brug, etc. passe sammen.

Hvad skal du bruge uret til? Fint brug, sport eller dykning? Er din stil minimalistisk, retro eller sporty? Med eller uden kronograf?

Ja, jeg prøver at forvirre dig! Det er en del af gamet Icon_e_biggrin

# Stefan
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
#18
Tak for alle jeres gode og uddybende svar.

Jeg vil blive ved med at lede efter "det rigtige" ur for mig Icon_e_smile

Og når jeg på et tidspunkt har fundet drømmeuret, så poster jeg lige mit valg her.

/Hans
Svar
#19
Der ligger et L619 i Longines som er et flot finisheret ETA 2892. Værket er en klasse flottere end det i TH.

TH har et standard ETA 2824 som ikke er finisheret. Så rent værkmæssigt ligger Longines en klasse eller to over TH.

Longines giver faktisk meget ur for pengene. Jeg vil mene at det rent værkmæssigt ligger på højde med Omega cal. 1120 som findes i bla. Seamaster 300M som koster 13-14 k.

/Mads
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: