Generelt om de private sælgere på vintageure
#1
Jeg ville blot høre om erfaringer med de forskellige private sælgere på vintageure.
Er der nogle man skal tage sig i agt for, eller sorteres evt. uærlige personer automatisk fra.
Grunden til denne forespørgsel er at man jo hos private køber som beset og uden garanti, og da nogle bor geografisk ret langt fra mig selv og uret skal sendes uden at man har haft det i hånden og beset det, kan man jo godt føle lidt usikkerhed også fordi man måske sender 3-4 måske 5K. afsted til sælger, og ikke ved om uret trænger til rensning rep. eller lign.

Håber ikke at min forespørgsel bliver taget dette ilde op, men mine penge gror desværre ikke på træerne og skal jeg give så mange penge ud vil jeg gerne have at uret er OK.

Mvh. Torben
Svar
#2
Tjek good guys/bad guys fora'et... Det er til helt samme formål, som du forespørger...
Svar
#3
Hej Rune.

Ja, selvfølgelig er det jo til for samme grund. Tak

Mvh. Torben
Svar
#4
Alternativt kan du selv spørge på "Good guys / Bad guys", om nogen kender/har handlet med vedkommende. Personligt ville jeg finde det naturligt, hvis en køber spurgte her på siden, selvom jeg selv er bruger.

Du kan også spørge sælger, om vedkommende har nogen referencer.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
#5
Hej Torben

Det er absolut et relevant spørgsmål du stiller omkring garanti eller mangel på samme.

Som hovedregel kan du aldrig stilles dårligere end købeloven foreskriver, også selv om nogle dækker sig ind under privathandel på trods af at de løbende sælger ure. Den vil nok ikke holde i "byretten" da der sansynligtvis vil blive lagt til grund at de sælger ure løbende og derfor ikke er privathandlende men urhandler, og dermed underlagt reglerne om retur ret og garanti.

Så køber du ure på nettet så sikre dig at sælger vil give dig de lovpligtige 14 dages returret, samt at der gives garanti jvnf. Dansk lov, dvs. 6 mdr. garanti og 18 mdr. reklamationsret.
Svejbaek

"Well, opinions are like assholes, everybody has one." Harry Callahan
Svar
#6
Så har jeg et par spørgsmål (jeg er ikke jurist).

1) Hvornår bliver en sælger professionel? Ved salg af 2 ure om året? 5 ure? 10?

2) Hvordan forholder det sig for nye kontra brugte ure? Altså når/hvis emballagen er brudt.

3) Hvordan forholder det sig, når der er tale om brugte ure? Dels vil der igen kunne henvises til 1) da der kan drages parallel til f.eks. brugtbilsmarkedet. Dels kan det være os hobbyfolk.

4) Hvordan vurderer man det slid, der har være på et ur i de 14 dage? For nye ure er det igen spørgsmålet om brudt emballage - nogen bilhandlere? For brugte ure?

5) Mellem hobbysamlere er det vel "købt som beset"?
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
#7
Jeg giver 1 måneds returret - og ingen garanti!

Om det holder i byretten? - aner det ikke men jeg går udfra at når det er hvad vi har aftalr mand og mand imellem så står det til troende!

Og ellers ville jeg nok hellere lade en handel gå tilbage end diskutere en garanti.

Foreløbig har jeg aldrig haft problemet, så hvis man har rimeligt check på hvad man sælger så vil det være undtagelsen at der er uoverensstemmelser.

Indtil dato har jeg fået et ur tilbage fra et udlån - og det var fordi konen ikke kunne lide det!

vh Baun
Svar
#8
GTwatch Skrev:1) Hvornår bliver en sælger professionel? Ved salg af 2 ure om året? 5 ure? 10?

2) Hvordan forholder det sig for nye kontra brugte ure? Altså når/hvis emballagen er brudt.

3) Hvordan forholder det sig, når der er tale om brugte ure? Dels vil der igen kunne henvises til 1) da der kan drages parallel til f.eks. brugtbilsmarkedet. Dels kan det være os hobbyfolk.

4) Hvordan vurderer man det slid, der har være på et ur i de 14 dage? For nye ure er det igen spørgsmålet om brudt emballage - nogen bilhandlere? For brugte ure?

5) Mellem hobbysamlere er det vel "købt som beset"?

1. Overgangen imellem privatsalg og urhandel er ret flydende, men jeg tvivler på at en der sælger eks. 10-15 ure om året vil kunne påberåbe sig at være privatmand, ligesom der er krav om at man er momsregisterer ved handel over 50.000 dkr. årligt. Personligt er jeg under begrebet brugtmoms ordning, hvilket vil sige at jeg skal betale moms af avance - denne ordning skal man forøvrigt søge om hos politiet hvorefter man kan få "bevilling til at drive handel med brugte genstande" - herefter skal man føre en købs- og salgsbog som autoriseres af det stedlige politi med et imponerende lagsegl, men hvem har sagt at det skal være let Icon_e_wink

2. Der er også moms på brugte effekter.

3. se 1. Icon_cool

4. Der er 14 dages returret på varerne, regnet fra den dag de modtages. Hvis du vælger at fortryde et køb, skal du blot returnere varen i væsentligt samme stand og mængde som du modtog den. Når varen er modtaget retur og godkendt, refunderes købsprisen til din konto indenfor få dage. Omkostninger til returnering skal du selv afholde. For praktiske detaljer - se punktet ''Reklamation og varereturnering''. - stjålet fra min hjemmeside, det er den juridiske formulering.

5. Faktisk ikke, der kunne være skjulte fejl som sælger kan hænges op på.

Jeg er heller ikke jurist, men er ret sikker på at ovenstående vil være rimeligt dækkene juridisk.

Men jeg mener at det er et relevant emne Byfoged har taget op da det trods alt må være i alles interesse at der er lidt orden i urbazaren
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
#9
Baun Skrev:Og ellers ville jeg nok hellere lade en handel gå tilbage end diskutere en garanti.

vh Baun

Vi 2 har handlet en del gange Per, og jeg tror osse at du, ligesom jeg selv, hellere ville tage et ur retur end at blive uvenner med nogen, men en ting er vores daglige tuskhandler, et andet er jura.

Mark Twain sagde engang; Jeg har haft mange problemer - de fleste blev heldigvis ikke til noget.

Og sådan er det jo heldigvis osse i det daglige med lidt urbytteri på kryds og tværs.
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
#10
Jeg kan ikke se andet end at Bjarne (mywatch går jeg ud fra) svarer helt korrekt. Grænsen er givet flydende, men jeg tror også at hvisman ligger oppe på 15 ure om året, solgt over nettet, så vil man kunne afkræves 14 dages returret uden videre vrøvl.

Jeg synes også tilmed det er rimeligt.

Jeg kan faktisk slet ikke noget om garanti, men tror ikke det er krav på egentlig garanti på rene brugtvarer som Bauns, og hvis du giver 1 mdrs retur-ret så stiller du jo køber bedre end loven, og får næppe vrøvl med det.

Reglen om moms på fortjeneste ved brugthandel over 50.000 kr p.a. var jeg også med på. Nogen bliver vel taget, men sikkert få

Jeg tror derimod at en del af Ebay sælgerne med ex 400 feedback og tekst om at da det drejer sig om privatkøb gives der ikke returret i.h.t. EU lovgivningen, er helt ude at gynge.

Spørg her på good guy bad guy forummet, en stor del af de som sælger herinde vil du Byfoged, kunne få noget der ligner bankgaranti for er OK - jeg tror det dækker noget med 70% af alle ure der sælges her på sitet
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)