Justering og garanti.
#1
Som fra en tidligere tråd, så fik min søn et Seiko Monster i julegave. Idag begyndte uret så at gå 5 sekunder for hurtigt pr. minut.

Er der nogen som har en logisk forklaring på dette???

Jeg har også et andet spørgsmål. Uret er købt via en forhandler i Tyskland, som har fået dem fra Singapore. Uret har Seiko garantikort med forhandlerstempel fra Singapore. Vil uret kunne blive justeret ved et autoriseret Seikoværksted i DK under garanti??????? Der står jo worldwide....................

Håber nogen kan hjælpe mig med et par svar.

Torben
Svar
#2
Jeg har selv et Seiko ur som er købt i udlandet med deres Worldwide garanti på og så vidt jeg har fået oplyst kan man få ordnet uret hos alle danske aut. Seiko forhandlere.
Svar
#3
Submersible Skrev:Som fra en tidligere tråd, så fik min søn et Seiko Monster i julegave. Idag begyndte uret så at gå 5 sekunder for hurtigt pr. minut.

Er der nogen som har en logisk forklaring på dette???


Torben

Jep... Det skal justeres!!!! Icon_e_surprised

Garantien dækker det, world wide..!!!!

Ellers et dejligt ur!!!!

MVH

SK
/SK
Svar
#4
Det skal til autoriseret urmager - og der bør kunne gøres under garentien med mindre det har fået et stød eller slag - hvilket kan være årsagen!

Hvis det ikke har det må der være kommet smøremiddel et sted hen hvor det ikke burde være 5 sek. i minuttet er mere end en justering normalt kan klare!

vh baun
Svar
#5
Var i dag hos en Seiko AD her på Amager. De vil ikke tage mit ur, da den World Wide Garanti ikke er gældende på varer købt på nettet. Havde jeg selv været nede i butikken i Singapore og købe det, ville garantien have dækket. Men da det er købt via Internettet, er jeg importør og garantien forestår jeg så selv. Dette er bekræftet af salgschefen ved Seiko Danmark.

Han fortalte ydeligere, at det var ulovligt at indføre varer fra ikke EU-lande, da dette var Parallelimport, hvilket ikke er tilladt i DK.

Nogen som ved mere om det end mig????? Jeg har altid haft opfattelsen af, at man havde de samme rettigheder med varer købt på nettet.

Torben

Ps. Nogen som kender et sted hvr det billigt kan blive undersøgt. Herude ville de have 700 kr. bare for at lade nogen kigge på det.
Svar
#6
[quote="Submersible"]

Han fortalte ydeligere, at det var ulovligt at indføre varer fra ikke EU-lande, da dette var Parallelimport, hvilket ikke er tilladt i DK.
quote]

Det der lyder lige godt utroligt, i så fald skulle det jo være ulovligt at indføre en hvilken som helst vare ("mærkevare") fra et hvilket som helst land udenfor EU. Det lyder nærmest tåbeligt.

Jeg er sikker på at du kan få et "kig" væsentlig billigere hos Jørgen eller Bo!
Svar
#7
Hvordan kan de vide om du har købt varen på nettet eller i en butik i Singapore? Checker de navnet på din kvittering eller hvordan?
Svar
#8
Prøv at kontakte forbrugerombudsmanden med den - jeg vil gerne høre resultatet!
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
#9
Submersible Skrev:Var i dag hos en Seiko AD her på Amager. De vil ikke tage mit ur, da den World Wide Garanti ikke er gældende på varer købt på nettet. Havde jeg selv været nede i butikken i Singapore og købe det, ville garantien have dækket. Men da det er købt via Internettet, er jeg importør og garantien forestår jeg så selv. Dette er bekræftet af salgschefen ved Seiko Danmark.

Han fortalte ydeligere, at det var ulovligt at indføre varer fra ikke EU-lande, da dette var Parallelimport, hvilket ikke er tilladt i DK.

Nogen som ved mere om det end mig????? Jeg har altid haft opfattelsen af, at man havde de samme rettigheder med varer købt på nettet.

Torben
Den var spændende.
Jeg har helt samme opfattelse som dig, at worldwide garanti var god nok hvis den var fra en forhandler - uanset købsform - forudsat den er korrekt udfyldt af en der har ret til at give garanti.

Det er klart at hvis man køber grey market, hvor der ikke er en forhandler til at stemple og lovligt underskrive garantien på varens vejne, så duer den ikke, og her må det vel være noget med at forhandleren den Seiko er købt hos, ikke har ret til at sælge Seiko ure med garanti.

Det kunne ex være pirat produceret eller noget som Seiko sælger som bulk partier, mod at de ikke yder garanti. Jeg er ude i rene spekulationer med hensyn til hvorledes Seiko ure uden ifyldt garanti opstår. Måske partier til lande uden krav om garanti?

At det skulle være forbudt at købe mærkevarer fra uden for EU over internettet er så tåbelig en bemærkning at jeg slet ikke kan tro på den. Hvilken lov kan han dog der henvise til??
Og forhandler bliver man naturligvis ikke af privat at importere noget fra Singapore

Han har fat i noget med paralelimport som kan være forbudt - men mig bekendt fordrer det at det er patenterede eller ophavsretsbeskyttede produkter. Ellers er det ikke forbudt mig bekendt.

Formålet er ex at undgå at bøger og film sælges i DK inden den officielle udgivelse. I det øjeblik ophavsretsindehaveren så lader den sælge i DK, så falder reglen om paralelimport så vidt jeg ved bort med det samme.
Et ur kan nok have ophavsret og falde ind under paralelimport for en eller anden model - men hvis fabrikken så officielt sætter modellen i vinduet i Danmark, så er det slut med paralelimport beskyttelsen. Sådan mener jeg bestemt det fungerer, som ren beskyttelse mod noget pludseligt kommer før den officielle premiere i et land, bøger, film, biler, Iphone og - ure m.m.

Det betyder dog ikke at der nødvendigvis er garanti på alle varer, heller ikke paralelimporterede original varer importeret efter varen har haft premiere i Danmark.

Det er givet at Rolex ville kæmpe stærkt imod hvis nogen solgte Rolex uden om de officelle Rolex kanaler, men det må de gøre ved at kontrollere første-ledet. Hvis først nogen lovligt har anskaffet 1000 rolex, så kan de ikke forbyde en paralelimport af et ur/model de selv allerede sælger i DK

Derimod er der ingen garanti, hvis paralelimporten sker fra en eksportør som ikke har ret til at yde ny-garanti. Det ligger jo bl.a. i at hvis en virksomhed købte 1000 rolex, så går garantien fra den dag Rolexerene forlader den officielle garantigivende forhandler, og så kan ham der har købt de 1000 rolex ikke selv opfinde en garanti som gælder fra den dag han selv sælger uret direkte - eller over nettet - til en fra Danmark f.eks.

Vi kender det fra Grey market, som enten er med ikke iflydte papirer, og så er der ingen garanti - eller som kan være med papirer udfyldt måske måneder inden - fra en officiel forhandler på Marcao - og så er der garanti så længe den løber - uanset den er anskaffet fra internettet eller ved besøg på Macao.

Garanti eller ikke er et spørgsmål om at garantien skal være korrekt udfyldt af en forhandler der har ret til at yde garanti på producentens vegne.

Jeg forestiller mig at Seikoen her ikke har en fuldt ifyldt garanti fra en forhandler med ret til at udfylde garanti - og så er det bare ind til Mølbak eller Krognos og se om de lige kan løse problemet.

Håber nogen kan modsige hvis jeg er ude i noget forkert her? (hvis ikke det var rigtigt var det i alle fald langt)

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#10
Har du tjekket, at det ikke bare en magnetiseret? Drøn ned til nærmeste urmager, de har sådan en "afmagnetiseringsmaskine". Tager 5 sek...og uret skal hverken åbnes eller noget.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)