Tritium versus Luminova.
#1
Hej Alle! Icon_e_biggrin

Jeg ville gerne vide hvad I synes lyser bedst på jeres ure-Tritium eller Luminova?.
Personligt selv synes jeg,at Tritium skiverne på mine Fortis ure lyser langt mere og stærkere end Luminovaen på mit Omega og Rolex.Hvad synes i?.

Hilsen Fortissimo Icon_cool .
I samlingen lige nu:Rolex Explorer 2-F serie,
Fortis Cosmonaut Chronograph Lemania 5100,Fortis Chronograph Val.7750,Fortis Cosmonaut Day/date,Fortis Spacematic Day/date,Fortis Flieger 34mm,Omega Seamaster Professional Quarz.
IWC Portofino,Rolex Datejust
Svar
#2
Jeg har et Omega Seamaster Chrono Diver, og det kan bestemt ikke lyse i ret lang tid....... og det er jeg utrolig skuffet over. Et ur i den prisklasse burde man kunne forvente noget mere af.
Svar
#3
Mit Seamaster 300M, det lyser ikke så godt.
Men tilgængæld lyser mit Planet Ocean, fuldstændig vildt forhold til Rolex, Breitling og andre ure jeg har haft i hånden.

Så er Planet Ocean nok det ur jeg har set som lyser mest i mørke..
Selvom man får flere og flere ure, får man ikke mere tid...
Svar
#4
Er dit Planet Ocean med Tritium skive og visere?.Det kan måske være,at Omega er gået tilbage til Tritium Icon_e_surprised
I samlingen lige nu:Rolex Explorer 2-F serie,
Fortis Cosmonaut Chronograph Lemania 5100,Fortis Chronograph Val.7750,Fortis Cosmonaut Day/date,Fortis Spacematic Day/date,Fortis Flieger 34mm,Omega Seamaster Professional Quarz.
IWC Portofino,Rolex Datejust
Svar
#5
Omega bruger kun superluminova. Hvor meget det lyser afhænger af, hvor meget materiale der er malet på. Planet Ocean og SMP 300 2254.50.00(den sorte) har forholdsvis store visere med plads til meget SL, hvorfor de selvfølgelig også lyser mere i mørke.Jeg har heller ingen problemer med at se hvad klokken er på mit Panerai som jo også har store visere og timemarkeringer.

Samtidig skal man huske på at SL ikke lider samme forfald som tritium gør, men til gengæld opnår det ikke samme flotte patina som tritium.

Så rent funktionelt ville jeg foretrække SL men tritium er mere charmerende synes jeg.
Svar
#6
Mig bekendt bruger man ikke Tritium som maling til markeringer og visere længere. Det er radiaktivt, og selv om man som bruger sikkert skal spise det før det bliver et problem, er det - SÅ VIDT JEG ved afskaffet af hensyn til de som producerer ure.

Tritium lyser ikke i sig selv, men under sin nedbrydning som radioaktivt stof aktiverer det fosfor som det er blandet med, til at lyse - Tritium har en halvveringstid på 12,5 år = fungerer kun halvt efter 12,5 år men i virkeligheden rækker det sjældent til at få uret til at lyse når det er halveret. Fosforen derimod lyser kort når det får lys, selv længe efter tritiummen (eller tritiummet??) er dødt

Selv når tritium er "dødt" kan fosforen bringes til at lyse ved at give det stærk lyspåvirkning.
Tritium ure der er nye behøver ingen lyspåvirkning, det er tritiummen som i nedbrydningen får fosfor til at lyse, og det betyder at det i bælgmørke kan lyse i princippet så længe der er tritium, helt uden ekstern hjælp af lys.
Et nyt tritium ur lyser ikke nødvendigvis - for tritiummen kan være "gammel" og halvveringstiden begynder når den fremstilles, ikke når den males på uret.

Luminova som er afløseren, er ikke radioaktivt, og kræver eksternt lys for at virke når det eksterne lys slukkes. Der findes gode og dårlige Luminovaer, Seiko er berømte for deres i ex deres Monster, men de producerer selv deres Luminova og sælger ikke eksternt til andre urfabrikker iflg. internettet.

Det er derfor nok ikke så afgørende om man kan lide det ene eller andet, for idag får man Lunimova (Tritium kan vist fås, men så er de i lysrør (mini til ure)) så det må man leve med, men der findes altså mange forskellige kvaliteter af Lunimova. Måske nogen kan sige hvem der er dygtige til at lave det og hvem der ikke er?

Måske er der også nogen der kan sige om jeg her går ud over det jeg ved, for jeg baserer mig på div internet over en del år.

Tritium PATINERER i min øjne SMUKT = skifter farve og er med til at give et vintage ur sjæl - luminova gør det mig bekendt ikke - som et nyt hus med vinduer uden sprodser - et dødt TV ligner de vinduer ofte udefra (nå nu er det sengetid Icon_e_smile

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#7
Hej

Tritium patinerer det gør luminova ikke, den bliver ved med at være hvid, men Fortis bruger stadigvæk tritium, ligesom Panerai gør på deres Subsermersible modeller og de lyser fantastisk selv efter ti år, men luminova er jo absolut fremtiden rent brugsmæssigt, da det efter sigende ikke ældes, men det ved vi jo ikke endnu.

MVH Peter Icon_e_smile
Svar
#8
tritium gør sig godt i daglys, synes jeg.(den ældes med ynde)
om natten synes jeg, at luminova giver det bedste "genlys".
Om dagen synes jeg, luminova får et underligt grønt skær.

Min Seiko Orange Monster lyser helt vildt!
Ved natdyk, er det klart den bedste( og min foretrukne).Sig det ikke til nogen!!! Icon_e_biggrin

Jeg er ellers mest til Submariner(har dem med tritium og Luminova) og SeaDweller.

MVH

SK

Har en PO på vej; glæder mig til at prøve den på natdyk..........!?!
/SK
Svar
#9
Hej Allesammen.
Tak for de fede svar.Jeg har lige været på Fortis hjemmesiden,og jeg klan se,at de også er begyndt med Super Luminova på deres nye B42 Cosmonaut (et fedt ur Icon_cool ).Men på nogle af de ældre modeller,kan jeg stadigvæk se de 2 små T ér på urskiven.Så jeg tror,at de ligesom Rolex,er ved at udfase Tritium.
Luminovaen på mit Explorer 2,syens jeg bare ikke lyser så meget.Faktisk mere på mit Seamaster.Måske fordi,at der er mere Luminova på det?.

Tillykke med dit nye PO Sub´erman Icon_e_biggrin .Er det så dit første Omega?.Har Tritiumen på dit Rolex fået den flotte patina?.
Hvis du en dag vil købe et fedt ur,til en rimelig pris,kan jeg varmt anbefale et ur fra Frotis.De fleste modeller kan også klare 20 Atm,så du kan også dykke med dem hvis du vil.
Er der meget sne oppe i Sisimiut lige nu?.
Hilsen Fortissimo Icon_e_smile .
I samlingen lige nu:Rolex Explorer 2-F serie,
Fortis Cosmonaut Chronograph Lemania 5100,Fortis Chronograph Val.7750,Fortis Cosmonaut Day/date,Fortis Spacematic Day/date,Fortis Flieger 34mm,Omega Seamaster Professional Quarz.
IWC Portofino,Rolex Datejust
Svar
#10
Sub'erman Skrev:Min Seiko Orange Monster lyser helt vildt!
Ved natdyk, er det klart den bedste( og min foretrukne).Sig det ikke til nogen!!! Icon_e_biggrin

Det bekræfter blot at Seiko på mange sites er berømt netop for deres egen fabrikation af Luminova som er helt OUTSTANDING kvalitet og som de ikke lader andre få del i - og specielt Monster - er berømt for sin selvlysende effekt
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)