Hvilken Sportsmodel?
#1
Hej.
Jeg har haft mange fede ure i de sidste par år, men da der er en sælger skjult inde i mig, så kan jeg ikke lade være med at sælge urene videre! Jeg har dog kun haft eet Rolex, og det var en flot 16610 LV.
Også dtte ur måtte videre efter kort tid, da jeg absolut ikke var glad for kvaliteten/finishen. Jeg tror at jeg har været uheldig.
Rolex spøger dog stadig i baggrunden og det er kun sportsmodellerne som jeg syntes om. I den senere tid har jeg så luret lidt på de lidt mere sjældne modeller, så som Red sub. Jeg kan også vældig godt lide GMT og Seadweller (er ikke dykker). Grunden til at jeg nok ikke vil købe en af de nye modeller med keramisk krans, er at de nok er for iøjnefaldende i.f.m. f.eks. mit job. Jeg ønsker egentlig ikke at skabe opmærksomhed omkring hverken uret eller mig selv.

Hjælp mig lige med at finde ud hvilken model der er den fedeste af de tre og fortæl mig hvorfor I mener at det netop skal være den ene eller den anden..... gammel Red Sub, Ældre GMT, Ældre Seadweller.
Fortæl mig også gerne hvilke modeller/serier er mere sjældne, da jeg også gerne vil have noget som er lidt "svært" at finde.
Glæder mig til at høre alle jeres synspunkter!
Hilsen
Philip

PS: Jeg vil gerne have et ur som jeg på ingen måde vil sælge videre Icon_e_wink)
Svar
#2
1680 submariner, med hvid eller rød skrift alt afhængig af hvor tykt dit seddelbunt er.
Det bestemt ikke flashy, og ville være mit valg.
Der er dog også nogle flotte 16800´ere med matte skiver.

Held og lykke

Christian
Svar
#3
Det kunne meget let blive et meget langt indlæg hvis jeg skulle omkring samtlige vintagemodeller du har stillet ind på. Så skal gøre det kort. Sjældenhed og pris hører ofte sammen. Jo sjældnere jo mere eftertragtet og dermed højere pris (dog kun med fokus på Rolex). Så prisen er vist den bedste indikation på hvor sjælden/eftertragtet en model er.

Sub 1680 fås med hvid el. rød tekst. Første generation var med rød tekst. De blev lavet fra 67-73/74. Nogen mener længere frem men jeg ville holde mig til et fra før 74. Prismæssigt ligger de i ca. 50 k ± 10 k. Den hvide 1680 ligger omkring 30 k.

Plexi GMT findes i tre udgaver. Første generation 6542, 2. gen. 1675 og sidst ref. 16750. Som hverdagsur vil jeg ikke anbefale et 6542. De er ofte gl. og skrøbelige. De flotteste oprindelige eksemplarer koster omkring 100 k. Gå hellere efter et flot 60/70´er 1675 eller 80´er 16750. De fås til 20-30 k og er både velfungerende og klassiske vintage modeller.

Seadweller hører til i den kedelige prisklasse. Første generation 1665 er med dobbelt rød tekst. Fra midt 70´erne blev den så hvid. Samme historie som med Sub faktisk. Den dobbelt røde koster fra ca. 110-170 k. Den hvide er reelt samme ur men koster kun det halve. Omkring 1980 kom ref. 16660 med mat skive og safirglas. Den minder meget om det aktuelle SD, men den matte skive gør den lidt sjovere. Desværre er de også meget eftertragtet og koster omkring 50 k.

Mit bedste bud på et godt vintage Rolex hvor man får mest for pengene er klart GMT 1675/16750 samt Sub ref. 16800 (mat skive) De fås alle til 20-30 k i god oprindelig stand og priserne på disse går kun en vej.

Håber du blev lidt klogere!?

/Mads
Svar
#4
...der duer efter at have prøvet mig frem og det er SD'en.

Jeg har en ældre 16600 fra slut halvfemserne til dagligt brug. Den kommer med tritium markeringer/visere og har allerede fået lidt patinering. Super fedt ur uden for meget rod med ekstra visere eller bobbel på glasset. Den er klart det flotteste ur af de tre du nævner. Det er også en anelse større og tungere. Jeg kan godt lide at mærker der sidder et ur på armen.
Men men men...det absolut fedeste Rolex ur er 1665'eren. Jeg er meget glad for den hvide udgave og vil ikke ofre det en rød koster så hellere have to hvide end én med rød skrift. 1665'eren har mat skive og skal helst have tritium markører og visere for at have den lækre cremede patinering. Derudover kommer den med plexi glas hvilket giver en lækker dybde når man ser på skiven.

Håber dette kan bruges.

Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#5
Jeg vil give Klaus helt ret. To røde linjer beretter ikke en ekstra pris på 50-70 k, hvis det er uret frem for modellen man har fokus på. Men det er jo samlerure så "value for money" er en by i Rusland i denne sammenhæng. Skal uret bruges til daglig vil jeg nu også mene det er lidt synd med en 1665 med mindre man passer godt på sine ting.

Meeen Klaus to stk. great whites er da heller ikke sjovt? Man er vel dansker, så jeg stemmer for rød/hvide farver Icon_e_biggrin Ét great white og ét double red er mere mig Icon_cool En pussig historie er så at DRSD´en faktisk var betydelig billigere end den hvide da jeg handlede Icon_e_wink

/Mads
Svar
#6
Mads Gjødesen Skrev:En pussig historie er så at DRSD´en faktisk var betydelig billigere end den hvide da jeg handlede Icon_e_wink

/Mads
Var der noget med at den DRSD kom hos en den unge hr Peter i Horsens, som kontaktede dig og så? (eller var det en anden DR)
Som jeg har sagt før - Du er god til at være om dig, og er kendt som samler der vil købe - og så får man vel heldet med også - fortjent

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#7
hannover_dk Skrev:
Mads Gjødesen Skrev:En pussig historie er så at DRSD´en faktisk var betydelig billigere end den hvide da jeg handlede Icon_e_wink

/Mads
Var der noget med at den DRSD kom hos en den unge hr Peter i Horsens, som kontaktede dig og så? (eller var det en anden DR)
Som jeg har sagt før - Du er god til at være om dig, og er kendt som samler der vil købe - og så får man vel heldet med også - fortjent

vh
Det hedder "at være jyde". Da jeg var knajt i 80'rne, var det velkendt at "alle jyder" gik rundt med 10-20-30k i inderlommet - hvis nu, der skulle komme en god handel forbi. Sådan er det at have tåmodighed. I dag vil det være 30-50-100k klar til enhver tid.
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
#8
Mange tak for alle svar, jeg må sige at I ved hvad I taler om!
Jeg har blot endnu et spørgsmål: Plexiglas!!??!! Jeg forbinder dette med noget der bliver ridset og mælke-agtigt....er det helt ud i skoven? Icon_rolleyes
Mange hilsner

Philip
Svar
#9
Ikke lige mælkeagtigt, men det kan da ridses - absolut. Det kan dog også ret let poleres med alt fra Autosol til tandpasta og mere proffesionelle løsninger - og det har en anden facon (plexi kan laves med blød stigende kant på måder der ikke går med ex mineral glas) og plexi har helt anden glød så derfor
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#10
Hej

Med hensyn til plexiglas modeller er de som regel meget nemmere at genkende som ægte Rolex end safirglasmodeller, da de færreste kopier er lavet med plexiglas.

MVH Peter
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: