Mislyd fra Sea-Dweller
#1
Jeg købte forleden en Sea-Dweller igen. Og jeg siger "igen", idet jeg har haft en del Rolexure igennem tiderne, deriblandt også Sea-Dweller og Sub Date 16610, Datejust og Daytona "Zenith".

Jeg plejer hver morgen at spænde uret omkring fire af mine fingre (lænken er GODT spændt ud over de fire fingre, skal tilføjes!), og derefter giver jeg power reserven et lille "boost", efter uret har ligget på natbordet hele natten, ved at jeg et 1-sekunds-internal vender uret først med kronen nedad, så opad, så nedad igen osv (altså så at sige vender det frem og tilbage i en "3 til 9 akse").

Men for FØRSTE gang nogensinde ved et Rolexur hørte jeg en underlig lyd, mens jeg gjorde det. Lyden er svær at beskrive, og ganske ganske svag, men det lyder lidt som en "lille glaskugle, der ruller frem og tilbage i et metalrør".

Først troede jeg, at det var ROTOREN, at jeg kunne høre. Men da jeg aldrig har kunne høre rotoren før i de andre Rolexure, jeg har haft, tænkte jeg, at det måtte være noget andet.

Jeg spurgte mig lidt omkring på andre fora og hos min urmager, og svaret er:

Det er STIFTEN i endestykkerne, der laver lyden! Jeg fik ikke helt fat i, hvordan stiften kan lave den lyd, men måske ved en af jer det?

For øvrigt: Da jeg vaskede mit ur med sæbe og lunkent vand første gang, forsvandt lyden, og kom først igen et par timer efter. Forklaringen på det må være, at der har samlet sig en smule vand under endestykkerne, som så har virket som en lydisolator. Da vandet fordampede/tørrede ud, kom lyden igen.

Har nogle af jer oplevet det samme?
Mvh., Bo.
Svar
#2
Sea-Dweller Skrev:Har nogle af jer oplevet det samme?

Til lykke med din Seadweller! Det er i mine øjne det ultimative dykkerur overhovedet. Det har alt: Navn, historie, prestige og flot klassisk design. Dog lænken er lidt blikagtig Icon_e_sad

Jeg har haft min Seadweller i over et år og har aldrig oplevet den lyd, du beskriver. Men som du siger, så er det et eller andet i lænken, der forårsager lyden, måske endestifterne. Måske du vil opleve, at lyden forsvinder efterhånden som urlænken fyldes med skidt, der ikke lige kan vaskes ud.

Hvis du er generet af lyden, så kik ind hos Klarlund. De plejer at være til at tale med - og de plejer at give gode forklaringer.

Venligst

Stefan Garvig
Svar
#3
...som endestykker? De gamle sidder jo noget løsere i det. Tag lænken af og prøv din morgen øvelse uden lænken. Så kan du måske udelukke lyden kommer fra værket. Det er også muligt noget af blikket (endestykket) har løsnet sig der hvor stiften går igennem eller endstykket ikke sidder fast omkring stiften. Jeg tror ikke stiften kan lave lyde idet den sidder spændt.

Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: