God etik omkring private urhandler
#1
Dette er ikke ment som et surt opstød men blot en pæn hentydning til alle der handler ure på vintageure samt andre nationale og internationale ursites. Også de mindre seriøse som QXL og DBA.

Jeg støder tit på "folk" som i mine øjne ikke opfører sig særlig pænt i forbindelse med private handler. Jeg vil blot derfor opfordre folk til at have en lille smule pli over for hinanden og have lidt moral.

De væsentligste irritationsmomenter jeg oplever er:

- Køber oplyser at han vil købe uret med der sker intet mht. betaling selv op alt er på plads mht. pengeoverførsel osv.
- Køber dukker ikke op som aftalt og brænder aftalen af uden at give besked.
- Køber reserverer uret for så ikke at melde tilbage overhovedet.
- Køber skambyder uret i 50-60 % lejet af den annoncerede pris og nedgør uret.
- Sælger vælger at sætte uret i bud-runde fordi der er flere købere til den annoncerede prisen.
- Sælger ønsker ikke at få foretaget en verificering hos aut. forhandler.
- Køber/sælger udviser stor mistillid overfor modparten uden begrundet mistanke.

Dette er blot nogle af de scenarier jeg ofte løber på. Jeg kan leve med det for ellers bør man ikke købe/sælge/samle på ure. Men derfor syntes jeg alligevel det er lidt ærgerligt at folk ikke har respekt for andre i en handelssituation, og jeg tror det kan betyde at potentielle ursamlere mister lysten inden de kommer igang, fordi de får en dårlig handelsoplevelse. Heldigvis er det sjældent "kendte" ansigter her fra forumet som overtræder de uskrevne handelsregler, så måske dette indlæg er lidt fejlplaceret. Men husk alligevel på at har man sagt ja eller lovet noget, bør man f...... overholde det, eller i det mindste give en tilbagemelding, så der ikke står en i den anden ende uden at ane fra eller til. Blot fordi der er tale om en privat handel er det ikke ens betydende med, at det er det vilde vesten og alt er tilladt.

God weekend til alle og held med handlerne... Icon_e_smile

/Mads
Svar
#2
Godt sagt

Mvh
Svar
#3
Jeg er meget enig med Mads i holdningen til hvordan man skal opføre sig, men jeg har ikke samme billede af hvordan virkeligheden er:



De væsentligste irritationsmomenter jeg oplever er:

- Køber oplyser at han vil købe uret med der sker intet mht. betaling selv op alt er på plads mht. pengeoverførsel osv.
Det har jeg aldrig oplevet!

- Køber dukker ikke op som aftalt og brænder aftalen af uden at give besked.
Det har jeg aldrig oplevet!

- Køber reserverer uret for så ikke at melde tilbage overhovedet.
Det har jeg aldrig oplevet!

- Køber skambyder uret i 50-60 % lejet af den annoncerede pris og nedgør uret.
Det har jeg aldrig oplevet! Jeg har oplevet en enkelt som på trods af at jeg anoncerer "Fast lav pris" bød 1000,00 kr / 20% under, men så siger jeg blot "nej tak"

- Sælger vælger at sætte uret i bud-runde fordi der er flere købere til den annoncerede prisen.
Det har jeg aldrig oplevet!

- Sælger ønsker ikke at få foretaget en verificering hos aut. forhandler.
Det har jeg aldrig bedt om og derfor aldrig oplevet!

- Køber/sælger udviser stor mistillid overfor modparten uden begrundet mistanke.
Det har jeg aldrig oplevet!


Man må altså konstatere at det kan være meget forskellige oplevelser. Jeg har generelt aldrig haft dårlige oplevelser med ur handler, men jeg handler jo så også med Klassiske Omegere = ordentlige folk Icon_razz

Jeg har købt ca 80 ure og solgt 30-40 ure.

vh Baun
Svar
#4
Baun det er så forskellen mellem Rolex- og Omega købere ha ha. Noget tyder på at jeg skulle droppe det vintage Rolex pjat og kaste mig over Omega Icon_e_wink Jeg har desværre oplevet alle scenarier personligt, men heldigvis kun få gange på visse af dem.

Grunden til dette skriv er også utallige historier fra bekendte, som har været udsat for samme erfaringer, hvilket får mig til at tro at det sker ofte. Sjovt nok viser det sig ofte at man er stødt på de samme personer, som gang på gang går over stregen og opfører sig uanstændigt Icon_e_confused

/Mads
Svar
#5
Noget som kan irritere mig grænseløst er, at når folk henvender sig på
en annonce, så har de ikke engang pli nok til at skrive deres navn. Icon_rolleyes

Heldigvis er det et stykke tid siden at jeg har haft nogen som virkelig er
gået mig på nerverne! Icon_e_biggrin

Det som jeg hyppigst har oplevet er skambud - det er dog typigst fra folk
som ikke fatter en bjælle!! Icon_e_surprised De bliver afvist kort og kontant!

Icon_e_biggrin leJ
Svar
#6
Hey Baun - du må da have en middelstor ursamling! Hvis du har købt 80 ure og kun solgt de 40, så kan du da ikke lave andet end trække ure op hele tiden :-)

Gid det var mig!
Svar
#7
Peter V Skrev:Hey Baun - du må da have en middelstor ursamling! Hvis du har købt 80 ure og kun solgt de 40, så kan du da ikke lave andet end trække ure op hele tiden Icon_smil

Gid det var mig!

Jammen jeg har også 2 Watch Windere....

Der var engang jeg fik sagt at 25 ure var mit max,--- for ca 15-20 ure siden Icon_e_wink

Men jeg regner også med at sortere 10-15 ure fra som bliver sat til salg/udlån inden længe.

Et af problemerne er at folk kommer hjem til mig for at se et ur der er til salg - og så køber de et som egentligt ikke var til salg - så mangler det jo i samlingen - og jeg må finde en erstatning - og når jeg leder efter den, sker det jo at man ligesom falder over noget man må have.

Heldigvis fylder ure ikke så meget som jagttrofæer - og de holder under alle omstændugheder bedre værdi. Mon ikke det er med til at min kone akcepterer denne hobby.

vh Baun

vh Baun
Svar
#8
Baun du må lære at opgradere frem for at udvidde. Kvalitet frem for kvantitet. Hvis man ellers kan kalde Omega kvantitet Icon_e_wink

Men jeg mener stadig du mangler et Speedy cal. 321 i din samling. Og et constallation Grand Luxe platinium Icon_cool Sååå...der er stadig plads til opgradering. Du har jo også kun to arme.

Ure kræver som du siger heldigvis ikke så meget plads. Jeg har også en svaghed for møbler og gl. sportsvogne, men pladsen sætter sine begrænsninger Icon_e_confused "Heldigvis" har jeg ikke en kone som sætter begrænsninger ha ha... Icon_e_wink

/Mads
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: