Svar: 6
Tråde: 4
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej jeg er nybegynder på urmarkedet og søger mit første "rigtige ur".
Jeg har set på følgende
Planet ocean XL
Seamaster Professional Chrono
Speedmaster 50th anniversary "patch"
eller den grønne Submariner...
Er der nogen der kan give mig tips på hvilket ur jeg vil nå længst med. Altså i form holdbarhed, værdi osv...
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Givet Likes: 0
Så længe du her Omega og Rolex i kikkerten kan det ikke gå helt galt. De holder begge værdien godt, omend der er forskel fra model til model. Kan du affinde dig med et brugt ur kan PO XL fås for ca. 15-16.000 kr. Jeg vil nok mene det er det ur blandt de fire der giver mest smæk for skillingerne.
Seamaster Pro Chrono vil jeg nok ikke vælge. Så skal det da lige være modellen med cal. 3303. Den er en tand dyrere end den mere alm. ref. 2225.80.00 med cal. 1164 (baseret på Valjoux 7750). Du kan kende forskel på de to modeller ved at den mest eftertragtede med cal. 3303 (FP 1185 ebauch) har de tre registre liggende ved kl. 3,6 og 9 mens den mindre eftertragtede med Valjoux 7750 ebauch har registrene liggende kl 6, 9 og 12.
Speedmasteren er en rigtig lækker klassiker og LE modellerne vil blive mere eftertragtet med tiden, så bestemt også et godt valg også set med investeringsmæssige øjne. Klart at foretrække over Seamaster Chrono´en i 7750 versionen. Men vær opmærksom på at uret er med manuelt optræk og uden dato. Kan du leve med dette er det et rigtig godt valg.
Sub LV har været lidt overhypet de første 4 år men jeg tror at markedet er ved at være mættet og brugtpriserne ved at indfinde sig. Uret er stadig lidt for dyrt brugt og umiddelbart vil jeg mene det er dumt at købe det brugt pt. Den vil krybe ned på sort Sub prisniveau meget snart og man taber derfor 3-4 k ved at købe nu. Køber du fra nyt er det et fedt.
De eneste to ure der er sammenlignelige vil jeg mene er LV og PO. Her får du mest for pengene i en PO. Det er super lækkert og lige så flot som LV. Men Rolex navnet trækker sikkert lidt og desuden er uret med in-house værk. Så er det blot et spørgsmål om man vil betale 10 k for det.
/Mads
•