Italiensk 2
disse pris diskussioner er jeg i grunden helst fri for. Så jeg tror jeg vil afstå, mere parlementeren om emnet idenne omgang! Jeg vil dog gerne fastslå at hos mig er en fast pris fast. Til gengæld udbyder jeg, efter bedste evne, til en pris lidt under hvad en tilsvarende Omega ville koste i en forretning.

Jeg har også ure som vi kan forhandle prisen på, men disse kører jeg ikke i min udlånsordning på vintageure.

vh Baun
Svar
Godt ord igen Per, det var bestemt ikke for at parlementere om din yderst rimelige prispolitik.
Svar
Jeg tror generlt altid det vil være dyrere at købe vintage i en butik end hos en privat. De kan være servicerede, en eller anden form for garanti osv.

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Nu hvor jeg har jeg begge 2 'ved hånden'. Har lige kigget på en omega med værknr. 12563xxx. Er vi ikke enige om at den er fra 50-51? Urmageren mente absolut at den må være fra 56-57, da den har incabloc, som han mener først kom på markedet deromkring. Den har desuden Breguet fjeder, som han fortalte var lidt sjælden/finest. Skal siges at han næsten skal lokkes til at sælge, så han lukker ikke salgsgas ud. Hvad mener i om alderen og hvornår kom incabloc? Hvad med den fine fjeder? På forhånd tak.
Svar
over Omega 30 mm som John bragte i kavalkaden...

Fra Ranffts side:

1940-1963, 3000000 (whole family except 269,286)
Breguet hairspring
from 1943 Incabloc
family:
sub second:
260 (Omega 30T2 until 1949): 15 jewels
261: 17 jewels, antimagnetic
262: 17 jewels, excenter regulator
265: 15 jewels, antimagnetic
266,267: 17 jewels, antimagnetic
268: ring- instead screw balance
269: flat- instead Breguet-hairspring
sweep second:
260 (Omega 30SC T2 until 1949): 17 jewels
281: 17 jewels, excenter regulator
283,284: 17 jewels, antimagnetic
285: ring- instead screw balance
286: flat- instead Breguet-hairspring

Så - forskel skal være at den har balance uden skruer med Breguet-hairspring, hvor 286 har flad fjeder.

I min Omega bog er 12563xxx absolut sidste produktionsår 1955... altså ikke efter listen på Omegas hjemmeside, men Omega bogen. Der står 12.999.999 - 1952 (55) hvilket betyder at der kan være produceret fx. 12563xxx så sent som 1955 .. men det er nok ikke det mest sansynlige!

vh Baun
Svar
Det er altså ikke helt let at datere et ur kan jeg forstå. Hvad er det for en bog Baun, og er den mere præcis end hjemmesiden? Det virker underligt at de ikke kan få det bragt iorden så? Men der er vel ikke andet at gøre end at skrive via hjemmesiden, og så vente på et svar?
Svar
Helt let er det ikke, jeg holder mig til de fleste officielle sider og vil hævde det er fra 1951 og der fandtes incablock - det kom allerede i 30rne samme med flere andre så vidt jeg ved, men det blev ikke monteret fast før i slutningen af 40rne - ud fra humkommelse i sommerhus, men det fandtes i 50 absolut

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Speedy Skrev:Det er altså ikke helt let at datere et ur kan jeg forstå. Hvad er det for en bog Baun, og er den mere præcis end hjemmesiden? Det virker underligt at de ikke kan få det bragt iorden så? Men der er vel ikke andet at gøre end at skrive via hjemmesiden, og så vente på et svar?

Det er bogen "OMEGA DESIGNS" af Anton Kreuzer, med gennemgang og illustrationer af Omegas værker.

Det er selvfølgelig mere enkelt at holde sig til tabellen på Omegas hjemmeside, men jeg har en fornemmelse af at der er mere i den historie end tabellen der fortæller.

I bogen står:

Along with the caliber Number, each movement also had a production number.
A look in the movement number file of Omega might be quite confusing, because Omega was not very diligent in keeping numerical order.
Different series of numbers were used simultaneously for many years, witch means that a watch with a higher movement number
might not necessarily be younger, or one with lower numberolder. Movement number starting with 5 or 9 million can not be timed at all.
Dispite theese inconsistencies, I do not want to disregard the movement number
list for the seventy-five year period from 1894 to 1969. It should be noted, however, that it is not more than a vauge reference.
For example, in 1894 the watch with movement number 1.000.000 was delivered, much ahaed of the actual production.
Movements with special numbers, such as full millions, were reserved for special clients or went to members of the Brandt family.
Following the numbers, the date up to witch those movement numbers were still used in small series is indicated in parentheses.
In combination with the caliber number, at least an approximate dating of a particular watch is possible with these numbers.

og der står altså 1955 i parentes efter 12.999.999.....

vh Baun
Svar
Aha, forstår til dels. Resten må jeg have tilgode til næste gang jeg passerer Nyborg Icon_e_biggrin. Skulle vist aldrig have solgt nævnte bog da jeg havde den Icon_redface - vil du sælge den tilbage Peter? Icon_e_wink
Svar
Desværre Speedy. Jeg er selv meget glad for bogen, særligt fordi den har en god genemgang af de forskellige værker. Det var da også den, der startede min interesse for ælre Omega'er.

"Det er sjovere at have 5 flotte historiske OMEGA'ER end én Submariner".

Så derfor tæller samlingen pt.:
4 stk 30 millimetre, cal. 267, 268, 284, 286
4 stk Seamaster, cal. 501, 503, 565
5 stk Constellation cal. 352?, 551, 561, 1011
2 stk Speedmaster cal. 321, 1040

Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)