Italiensk indkøb 1
Har lige sakset dette dette spørgsmål det andet forum;

"Hej Baun. Forstår jeg dig ret, så er det altså en guld på stål jeg har købt. Har haft låget af idag, den har værk nr. 19xxxxxx og så skulle den vist være fra 1962 (som min 30 mm forøvrigt, jeg løber åbenbart ind i de 62'ere). Det er en cal 561. Passer det med materialet i forhold til nr og cal? Og hvad kan du ellers fortælle om modellen? Er ved at forberede billeder af mine køb."

Som det ses har skiven en del patina, og en fejl mellem kl. 11 og 12. Urmageren viste mig en anden skive og sagde noget i retningen af at det var "kvadranten" der var gået igennem skiven. Skiven har på bagsiden 2 "pinde" som holder afstand eller noget i den stil, og det skulle være den ene adf disse der kan ses her, alt dette så vidt mit italienske rakte.

Desuden er observatoriet på bagkassen forsvundet, kan man finde dem nogen steder og lime den på?

Enhver hjælp til hvad jeg har købt er meget velkommen, billedkvaliteten er hvad mine evner og fruens kamera rækker til!

İmage
İmage
İmage
Svar
Det passer jo fint sammen. Ingen problemer i det.

561 blev udvilket i 1958-9 og lanceret i Constellations med dato i ca 1959, man finder dem i Constellations fra første del af 60'erne.

Omegas 500 serie er nok Omegas mest succesrige Automatiske værkserie - og den startede morsomt nok med cal 490/1 i 1955-56.

Man kan opdele 500 serien i

1955 - 1959: 490 - 505 hvor 504 er med dato og hvor 505 altid er COSC og 501 kan være det

1959 - 1969: 55x hvor 551 blev brugt til Constellations uden dato langt op i 60'erne og så 56x hvor 561 med dato blev afløst af 564 med dato QS i ca 1965. Der forekommer dog 561 fra 66 og 67 tror jeg?

Guld på stål ses tydeligt fra kronesiden - hvor kronen er guld mens den kasse den stikker op af er stål mens den fremadvendte del af kassen er guld. Bagpå hornene kan man se guldlaget ude i kanten. Tyndt! men meget tykkere en double, som det ikke er sammenligneligt med. Dette guldlag tåler polering flere gange!

Skivedesign med index der er lige er også typisk tidlig 60'er hvor de afløste de meget smukke facet - trekantede index, som du kan se på min Constellation fra 1956:
İmage

Det bliver et interessant projekt at få uret bragt i fin stand. Jeg har desværre ikke et Constellation bagplade logo liggende, så det kan jeg ikke hjælpe med. Men held og lykke. Fin rem, var den med?

vh Baun
Svar
Hej Baun.
Tak skal du have, remmen sad på, men låsen har jeg jo købt i jylland jfr. en tidligere tråd. Tror jeg skal have hentet nogle flere ved lejlighed!

Hvornår rejser I? Og rigtig god tur, lyder spændende!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)