Fra IWC GST -> JLC Compressor...?
#1
Hej 'urologer'...Icon_e_biggrin

Søger hermed lidt gode råd og input fra folk der er mere vidende end mig selv.

Jeg har forelsket mig i tanken om et nyt daglig-ur, eks. JLC's nye Compressor-modeller, men er meget i tvivl om hvor jeg får mest "bang-for-buck" (calibre etc):
- Memovox
- Chrono
- Extreme - er den merprisen værd?
- andre bud/mærker i den lidt robuste, maskuline stil?

Det bliver mit daglige ur ("toolwatch"?) og skal kunne klare lidt af hvert i såvel kasse som værk uden at tabe pusten. Eller skal jeg i virkeligheden bare holde mig til IWC (GST el. lign), der jo til fulde har bevist at det er sit salt værd i såvel stålkvalitet, lænke samt værk/gangpræcision.

Det skal retfærdigvis nævnes at:
1) Jeg tillige har kigget på mange af de "kraftigere" GP- og VC-modeller, men jeg er bange for at de er for "fine" (og nok også for dyre) til mit hårdhændede brug.
2) Brugtkøb er en mulighed, såfremt det 'rigtige' køb kan findes i prisklassen 35-45K.


Alle input, links mv. værdsættes - på forhånd tak...Icon_smil

Kenneth


NB - har pt.:
IWC GST Chrono Automatic, stål, sølvskive
Fortis GMT Automatic, stål
Omega lommeur (sølv?) - arvet fra min oldefar (manuelt værk, 15 rubiner, særskilt sekundviser i kl 6-position...) Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
Svar
#2
Er der nogle bestemte brands du favoriserer? Skal de alle være high-end brands?

Du nævner den "robuste og maskuline stil" og jeg tænker personligt straks på Rolex' sportsmodeller men det er bare mig...

Icon_e_biggrin
Svar
#3
Jeg er som skrevet helt vild med JLC's Master Compressor-serie, AP's Royal Oaks samt GP's sportsmodeller men er bestemt også meget begejstret for mit nuværende IWC.

Rolex er nok for alment "kendt" til min smag, forstået på den måde at jeg helst undgår interessen der følger med et sådant - så hellere et "mindre" brand i kendskabsgrad, men gerne på samme niveau (eller derover) i kvalitet...Icon_e_wink
------------------------------------------------
IWC GST Automatic Chrono - stål
Fortis GMT Automatic - stål
Nursery Time - plast (købt i BR til 29,95)
Omega lommeur - sølv (arvet fra oldefar)
Svar
#4
Jeg har lige fået den nye Ingenieur ref. 3227-01 (stål) i dag og kan varmt
anbefale den Icon_e_biggrin Icon_cool Kvalitetsmæssigt er det et af de lækreste ure jeg har
haft på armen i lang tid. Jeg har bl.a. også haft et Master Compressor
Memovox, men det blev sat tilsalg dagen efter jeg havde fået det, da jeg
simpelthen synes at det sad af h.... til på armen. Bagkassen er alt for høj
og spids Icon_e_confused .. og derudover gav det mig bare ikke en WOW følelse da jeg
tog det på! Icon_cry
Jeg prøver lige at ta' et par billeder af Ingenieur'en og lægger dem ind i
morgen.

Icon_e_biggrin leJ
Svar
#5
Hej Ole
Glæder mig til at høre og SE en nærmere beskrivelse af uret, når du har brugt det lidt.

Fra en gl. ingeniør-fan

Mvh Lars

PS. ja, jeg ved det godt. Det er ikke en Omega...... Icon_e_surprised
Svar
#6
Hej Ole,

Det lyder super med billedet af Inge - umiddelbart havde jeg jo nok forestillet mig at jeg skulle "prøve noget andet" end IWC dennegang, men med din førsteindtryksbeskrivelse af Memovox'en (som jeg er vild med designet på, men endnu ikke har haft i/på hånden) bliver jeg en anelse mere afdæmpet / afventende.

Må jeg iøvrigt være så fri at spørge hvad du måtte slippe for hhv. dit Memo (rem/lænke?) og Inge samt hvor du handlede?

Cheers,
-K
------------------------------------------------
IWC GST Automatic Chrono - stål
Fortis GMT Automatic - stål
Nursery Time - plast (købt i BR til 29,95)
Omega lommeur - sølv (arvet fra oldefar)
Svar
#7
Jeg har haft et memovox og var meget begejstret for uret og har ikke helt samme erfaringer som Ole. Uret er super lækkert og kan også holde til at blive brugt. Ingeniøren er som jeg forklarede dig Kenneth en anelse mere robust end JLC, idet IWC har taget erfaringerne med fra Valjoux 7750 samt har forsøgt at lave et robust ur frem for et fint ur. Værkerne i Master Compressor modellerne er baseret på ældre værker fra en tid hvor urene skulle være små og tynde. Dette resulterede i at der blev lavet nogle løsninger hvor man måske gik lidt på kompromis med holdbarheden for at lave tynde værker. Hermed ikke sagt at JLC ikke er holdbart, men IWCs nye værk ligger mere op ad Rolex filosofien, hvor JLC er horologisk flotterer og mere sofistikeret. JLC er netop kommet med serien Master Compressor Diver som skulle være en tand mere robuste end MC-serien. Her er tale om ure der er lavet til at blive brugt. MEn de kommer først til oktober så mit kendskab er endnu begrænset. Men de er møg lækre Icon_e_wink

Jeg vil dog også tilføje at JLC nye chrono kaliber er både robust og flot konstruerert. Her er tale om et nyudviklet værk som er fuldt på højde med Rolex Daytona værket, FP 1185 og Zenith El Primero. Med bla. keramik lejer og hele 10 års service interval.

JLC Master compressor Memo fås for ca. 4.000 euro med lænke brugt. Chrono´en ca. 5.000. IWC Ingenieur i stål koster knap 4.000 euro mens titanium´en er lidt billigere. Brugtudvalget er desværre begrænset i DK Icon_cry Så find evt. et i Tyskland.

Urene skal på armen for at vurdere om man får suget i maven eller ej. Fordi Ole får suget med IWC´en er ikke ens betydende med at du også gør. Peter Halse i Horsens har stål-udgaven liggende som du sikkert må prøve. Jeg ved også der ligger et Memovox med lænke et sted i Horsens hos en tilfreds ejer, som sikkert gerne vil fremvise det. Så prøv de to og træf valget herefter.

Et alternativ kunne være GP Sea Hawk II. Der er pt. en Pro udgave til salg i DK. Det er noget af det mest ekstreme og "ondeste" ur jeg har set. Super lækkert hele vejen rundt. Men det er stort og evt. er den alm. udgave bedre.

/Mads
Svar
#8
Kleen Skrev:Hej Ole,

Det lyder super med billedet af Inge - umiddelbart havde jeg jo nok forestillet mig at jeg skulle "prøve noget andet" end IWC dennegang, men med din førsteindtryksbeskrivelse af Memovox'en (som jeg er vild med designet på, men endnu ikke har haft i/på hånden) bliver jeg en anelse mere afdæmpet / afventende.

Må jeg iøvrigt være så fri at spørge hvad du måtte slippe for hhv. dit Memo (rem/lænke?) og Inge samt hvor du handlede?

Cheers,
-K

Hej Kenneth,

Du skal selvfølgelig prøve en Master Compressor Memovox på håndleddet
- det kan jo godt være at den sidder godt på dig. Jeg blev dog gevaldigt
skuffet, specielt fordi det var et ur jeg (som dig) synes var fedt og som
jeg virkeligt havde set frem til at få på håndleddet! Icon_e_confused

Efter de første timer her med Inge på håndleddet kan jeg kun sige at
følelsen af kvalitet holder ved. Lænken er ubetinget den fedeste jeg nogensinde
har haft Icon_cool Kanon kvalitet og super innovativt system til at forkorte
lænken med så man selv kan gøre det Icon_e_biggrin

Billeder kommer senere

Icon_e_biggrin leJ
Svar
#9
Mads Gjødesen Skrev:Et alternativ kunne være GP Sea Hawk II. Der er pt. en Pro udgave til salg i DK.
Der er også en almindelig udgave til salg i DBA til en god pris.
Svar
#10
Tak for de mange input - det er jo en helt fantastisk velvillighed til at hjælpe en ur-elsker (men pt. ignorant..Icon_smil videre på sin færd.

Jeg har kigget lidt på nogle af de foreslåede alternativer, menmenmen; så snart der går bare lidt "dykkerkrans" i den, så står jeg af rent stilmæssigt - det er iøvrigt også der de fleste Rolex-modeller efterlader mig ganske kold.

Til gengæld faldt jeg over nogle billeder af hhv. Audemars Piquet Royal Oak (både Auto samt Chrono-versionerne) og Vacheron Constantine Overseas - begge i stål:
Det er nok de første der har tændt mig så meget som JLC'en rent æstetisk - men jeg antager at de er komplet og aldeles umulige at få fingre i herhjemme til rimelige penge (som for mig er omkring de 40K), og jeg ved simpelthen ikke om jeg tør købe et sådant via nettet.

Men hvis der skulle være nogle af jer, som ligger inde med links til "trusted sources" eller er bekendt med en sælger af et sådant må i meget gerne meddele mig det. Jeg må trods alt tilstå at det brænder lidt for at få en ny tvebak på armen - men ikke mere end at jeg har tid til at vente på den rigtige vare til den rigtige pris.

Tak for hjælpen,

Kenneth
------------------------------------------------
IWC GST Automatic Chrono - stål
Fortis GMT Automatic - stål
Nursery Time - plast (købt i BR til 29,95)
Omega lommeur - sølv (arvet fra oldefar)
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)