Morten Bekker Skrev:det vil så sige at mit ur værk er næsten 5 år??
Ja - mindst... Det er blevet certificeret i 2002, men kan vel i princippet godt være produceret endnu før.
Jeg synes dog ikke, at dette er noget, som er værd at hænge sig i. Du er kun blevet opmærksom på dette, fordi dit værk er COSC-certificeret. Havde værket ikke været det, ville du aldrig være blevet opmærksom på det, og aldrig have tænkt over det, selv om der måske sad et 10 år gammel værk i dit ur.
For mig at se, er det ikke afgørende, hvor lang tid værket/uret har ligget på lager - så længe det har ligget stille, er er der jo næppe opstået noget slid på det. Og jeg tror, du kan være ganske sikker på, at værket har fået en proper behandling med kontrol og smøring på tidspunktet, hvor det er blevet monteret i kassen.
I øvrigt sender mange urfabrikanter jo også special editions m.m. på markedet, hvor man benytter sig af NOS værker med flere årtier på bagen. Disse værker fejler jo ikke det mindste - i mange tilfælde er der vel endda tale om en måske bedre håndværksmæssig kvalitet, end mange af de standardværker der bliver produceret i dag.