Hvilket ur er I mest forsigtige med??.
#1
Hej Allesammen.
Hvilket ur i jeres samling er I mest "ømme" over,og bruger med måde,og kun ved specielle lejligheder???.
For mit vedkommende,er det mit Fortis Cosmonaut med Lemania 5100 værket.Nok mest fordi,at det ikke bliver lavet mere.Egentlig burde det være mit nye Explorer 2,men et Rolex er vel lavet til at blive brugt-ikk?. Icon_e_wink
Jeg synes,at når jeg ser Rolex ure,med patina,så synes jeg det giver uret et særpræg man kun ser hos Rolex.Eller er det bare mig? Icon_e_smile.
I samlingen lige nu:Rolex Explorer 2-F serie,
Fortis Cosmonaut Chronograph Lemania 5100,Fortis Chronograph Val.7750,Fortis Cosmonaut Day/date,Fortis Spacematic Day/date,Fortis Flieger 34mm,Omega Seamaster Professional Quarz.
IWC Portofino,Rolex Datejust
Svar
#2
Hej igen-glemte lige at sige,at mit Fortis ur er i "Pristine Condition".Ligger for det meste i "Cosmonaut sættet".Det er den læder mappe til ure,som man kan købe seperat.Er skideflot iøvrigt Icon_e_biggrin .
I samlingen lige nu:Rolex Explorer 2-F serie,
Fortis Cosmonaut Chronograph Lemania 5100,Fortis Chronograph Val.7750,Fortis Cosmonaut Day/date,Fortis Spacematic Day/date,Fortis Flieger 34mm,Omega Seamaster Professional Quarz.
IWC Portofino,Rolex Datejust
Svar
#3
Mit Omega Seamaster De Ville, som engang var min morfars. Uret er fra 1965, og hører til Dress kategorien i mine øjne. Det kan ikke bære de samme tæsk som andre ure.

Derudover har jeg kun et Submariner, og det betragter jeg som et tool-watch, der er lavet til at blive brugt, og også til at få vand på sig.

Hvis jeg frygter det værste, så har jeg slet ikke ur på, eller også har jeg et Casio Waveceptor på. Her er remmen/hornene dog gået lidt i stykker, så der er risiko for at uret falder af.

Mvh. Martin
Svar
#4
Nok er sports Rolex´erne toolwatches, men derfor kan man godt være øm overfor dem. Sådan har jeg det med mit Explorer II ref. 1655. Den står bare perfekt i kassen og ser ud som den dag den forlod butikken. Et hak eller dyb ridse vil gøre meget ondt i mit samlerhjerte plus forringe værdien med måske 10.000 kr. Så den komme ikke på så tit.

Har uret først et par ridser og mærker er det lidt en anden sag. Et fra eller til... Icon_e_wink Men generelt er jeg da forsigtig med mine ure så de kommer alle på i ny og næ uden de store bekymringer.

/Mads
Svar
#5
Det har du da helt ret i-Mads.Jeg passer da også meget på mit nye Explorer 2,men jeg går bare meget med det for tiden,da det er mit nyeste ur,og mit første Rolex.Den første ejer har dog fået lavet nogle bittesmå mærker på siden af den polerede kasse.Men det er så også det eneste!,og det skal det helst blive ved med at være Icon_e_biggrin .Hvilken årgang er dit Explorer 2 -Mads?.Er det med sort skive?.
Men ad åre tror jeg,at mit Fortis med Lemania værk,vil blive ligeså eftertragtet som et Vintage Navitimer-eller hvad???.
I samlingen lige nu:Rolex Explorer 2-F serie,
Fortis Cosmonaut Chronograph Lemania 5100,Fortis Chronograph Val.7750,Fortis Cosmonaut Day/date,Fortis Spacematic Day/date,Fortis Flieger 34mm,Omega Seamaster Professional Quarz.
IWC Portofino,Rolex Datejust
Svar
#6
Så man kan vel sige jeg er "urbruger".

Og ja lidt ridser og hakker, giver jo bare et ur liv. Det er ikke altid vigtigt at tænke i penge ved et eventuelt salg. Jeg har ihvertfald størst glæde af mine ure, når jeg har dem på armen.

Bare min egen holdning.

Torben
Svar
#7
Det har jo været oppe og vende før. Der er jo forskellige vinkler på sagen, selvom folk herinde for de flestes vedkommende sandsynligvis passer bedre på deres ure end gennemsnittet (sandsynligvis fordi vi er villige til at spendere en større del af husholdsningsbudgettet på ure - affektionsværdi holdes uden for denne betragtning). De første tre skrammer gør ondt - de næste tusinde ænser man ikke.

Første ur har for mange en særlig værdi. "Drømme"-uret/urene (hvis det ikke er det samme som første) ligeså. Særlige ure ("samlerne") man har fået opsnust. Andre ure er købt til at blive brugt, mens endnu andre ikke vækker nogen følelser ("gennemgangsurene" som handles).

Det er en evig søgen - og det, der var uhauha i går, er måske "bare" i dag.

# Stefan
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
#8
jeg er mest øm over mit sub 14060, ikke fordi det er nogen sjælden model eller fordi det er noget særligt værd i dkr ifht andre af mine ure. Men nok fordi det var det første ur jeg købte, det ur som ligesom var starten på hele min ur fascination, købt efter et års sutten på vanten...

Mit PP guldlommeur, som jeg arvede efter min bedstefar, ligger altid i boks. Han fik det af Frederik IX, som han mødte på søfartsskole i 1920'erne og var ven med resten af deres liv... Det er nummer to....

MVH

SK
Svar
#9
Det er let at svare på. For det er selvfølgelig svigerfars gamle Omega Seamaster Calendar med caliber 355, som jeg fik lavet perfekt ovre hos Peter Halse for nogen tid siden. Det ur kommer kun på når der er fest i den del af familien - og hvis jeg skal møde nogen som gerne vil se det -eller nogen som jeg gerne vil vise det!
İmage

Men spørgsmålet er også generelt vældig interessant! Jeg har den holdning, at jeg bruger alle mine ure!

Men det kan være svært, hvis man har et ur som er meget perfekt og som er et lidt specielt "Samlerur" - jeg kan godt mærke, at jeg alligevel tænker mig om 2 gange før jeg tager sådan et ur på - ikke kun fordi det taber pengemæssig værdi, hvis det får "brugsspor", men mere fordi det mister samlerværdi - og det tåler jeg ikke så godt. Nå, på kommer de nu alligevel - ure skal bruges!

Men det er da herligt også at eje et par polerede ure som det ikke gør så meget med, men som jo samtidig også har brugsspor og dermed patina og historie - som sagt før - Ærlige Autentiske gode ure!

Så er der jo også urene med hammer auto, som jo er mere sårbare og som man ikke så let kan få reservedele til. Dem bruger jeg altså kun på kontoret og lignende. Det er ikke ure til aktivt håndværker arbejde eller sport!

vh Baun
Svar
#10
Når jeg ser din yndlingsklokke Baun, forstår jeg, at folk er vilde med Omega-ure!!!
De gamle Seamaster -og De Ville kunne såmænd godt ende med armtid hos mig!!!
Super klokke!!!!

MVH

SK
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: