Jeg må prøve....
Hej
jeg sad lige og puslede med et problem I måske kan hjælpe mig lidt ud af.
Jeg har to ure af suspekt kvalitet.

Det ene er itu i en pæn kasse, det andet går men kassen er itu. Så....bytte rundt, men helt elemetært: hvordan hulen får man kronerne af ..... Skal der specialværktøj til?

Om de begge må lade liver er til at leve med...jeg sidder bare og leger.

hilsen og tak for evt. tilbagemeldinger.

d.loncar
Icon_+1
Svar
Der plejer at være en ting man kan trykke på eller en markeret skrue der skal løsnes.
Tag evt. et par billeder Icon_e_smile
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar
Den skrue som sidder tættest på kronens aksel er løsningen. Du skal .
dreje den løs 15 omgang - ikke mere eller mindre

Så skal du forsigtigt kunne trække kronen ud.

Ind med kronen igen - tryk på skruen - som sidder i en fjeder"bås" og drej nu 1,5 omg mod "spænd" og så skal den virke igen.

Får du skruet den for meget løs, så kan du stå med den lille skrue som holder kronens aksel i hånden og så skal du have visere og skive af for at fixe det, så bare 1,5 omg (ja ja - så to da hvis ikke du kan trække kronen forsigtigt ud ved de 1,5)

Normalt er det ikke et problem, men lad være med at ønske mig hen hvor pebberet gror hvis du misser, så er det bedre at lade en proff om det
Lad os se billeder før og efter

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Hvis du drejer tiretteskruen 15 omgange er du sikker på tiretten er gået løs, og så skal både visere og skive afmonteres, så mon ikke du skal tage indtil en urmager for at få løst problemet.

MVH Peter
Svar
peter Skrev:Hej

Hvis du drejer tiretteskruen 15 omgange er du sikker på tiretten er gået løs, og så skal både visere og skive afmonteres, så mon ikke du skal tage indtil en urmager for at få løst problemet.

MVH Peter
for himlens skyld ikke 15 - men som jeg skriver 1 komma 5
1,5 - halvanden omgang

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
[url]"http://www.loncar.dk/tmp/p1.jpg">http://www.loncar.dk/tmp/p1.jpg[/url]

jeg har ikke forsøgt hverken 15 eller 1,5 omgange endnu.
jeg er ikke sikker på at jeg har fundet stedet endnu.....

d.loncar
Icon_+1
Svar
Hej det er ikke en skrue, men derimod der hvor der er en "kørnerprik" tryk der forsigtigt ned og du kan tage krone & vel ud. Skruen der er lidt ovenover er en broskrue.
Mvh Lars
Svar
danke.....operationen lykkedes.

Jeg måtte "bore" m. 2mm bor for at udvide hullet i kassen - og det hele lykkedes.

Vel nok et misk-mask ur - men det kører og er ligeså godt som et andet 200 kr. ur til haven mm.

mange tak for input.

d.loncar
Icon_+1
Svar
Ja, det er blevet rigtig Victor Borge-ur. Når vandet er kommet ind, kommer det ikke ud igen, så det er da godt der er et 2mm hul til at få det tømt. Icon_e_biggrin
Mvh Lars
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)