Citat nappet fra tråden Køb en ur giv din mening
Jeg synes tråden var blevet så lang og havde så mange emner, og det har intet med forslag til at købe et bestemt ur at gøre men blot et tillæg til jonslh beskrivelsen af poljot 3133

jenslh Skrev:Poljot 3133 er et rigtig godt værk med en spændende historisk placering i den europæiske urindustri.

Det nedstammer i lige linje fra ETA 7733 der blev konstrueret omkring 1970 med udgangspunkt i et ældre Venus værk.
.

Jeg tror man skal gøre sig klart at der er stor forskel på disse værker, mange forskellige finisheringer. De får aldrig - helt retfærdigt, status som kolonnehjul kronographer - (hvad hedder de dog på dansk - Nockenschaltwerk på tysk, Cam switched på engelsk, noget med hjerte et eller andet på dansk - I modsætning til Kolonne.

Tag mine årstal lidt forsigtigt, der findes forskellige kilder:
Basis Venus 188, 1948-1966 -

Blev til valjoux 7730, 1966 til 1973

Som så igen i let forsimplet form blev til valjoux 7733 fra 1969 til 1978 under deres kontrol - og derfra gik værktøjsmaskinerne til Rusland til Poljot 3133.
Det er ikke helt det samme som at det er samme værk, der er forskellige legeringer og finisheringer, men jeg har ikke selv andet end god erfaring med 3133 - og det kan jo sagtens være de er endnu bedre nu.

just my 5 penny

John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Korrekt - 3133 er ikke en kolonnehjuls chronograf, men knaststyret.

Jeg fandt lige lidt billeder af de forskellige værker:

Venus 188
İmage

Valjoux 7733
İmage

Poljot 3133
İmage
/Jens
Svar
jenslh Skrev:Korrekt - 3133 er ikke en kolonnehjuls chronograf, men knaststyret.
Knaststyret var det jo

Her er link til 7730 som er værket mellem venus 188 og valjoux 7733, nemlig 7730 fra Raffns gode side

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.c...ljoux_7730
vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Den russiske materialekvalitet er ikke helt på højde med den scweiziske.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)