Tab af tid
Mads Gjødesen Skrev:Jeg vil også hellere have fingre i et userviceret ur med 25 år på bagen der fremstår urørt og originalt, end et 25 år gl. ur der er serviceret 5 gange af 5 forskellige "urmagere". Så sørg for gud skyld for at gå til en urmager der kan sit fag. En dårlig urmager kan ødelægge mere end man lige skulle tro.

/Mads
Ja for pokker, det er vel derfor vi herinde koncentrer os om forholdsvis få. Jeg var inde hos en "urmager" og skulle se efter en rem og så fik han lige øje på en gammel krono på min arm og ville se den.

Han startede kronografen og så maste han på på retur pusheren uden at stoppe den - og han var ikke bare ekspedient, men urmager. Uha, lad kun nogen der kan stoffet skille jeres ure ad.

Jeg har så mange ure - billige - som dyrere - og jeg kan slet ikke overskue at servicere hvert 5 år. Hvis de begynder at gå skævt, så ryger de ind, og jeg har endnu ikke hørt noget om at de er slidt skævt.

Naturligvis slider det at køre uden olie, men godt at høre Peter sige at man ikke nødvendigvis skal køre på hvert 5 år, og godt at høre en værk mand som Mads udtale tilsvarende

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hvis det bruges uafbrudt i 5 år er det vel en god ide...
Det kan følgende eksempel jo vise:
http://people.timezone.com/mdisher/andre...3135_1.htm
Klart, de simple Rolex automatisk er lidt specielle hvad det angår grundet de ikke bruger kugleleje til rotoren som de fleste andre ure i dag. Til gengæld er performance også noget bedre. Min Tuborg Sub kan fint klare sig med kontorarbejde for at holde sig kørende - det kan det af og til knibe med med f.eks. det helt almindelige ETA 2824. Den vil af og til gerne have, at man "leger cognac" med den.

Men om det samme gælder hvis den bare ligger stille 90-95% af tiden... Ja, det er et godt spørgsmål og jeg næppe den rette til at svare på. For det afhænger vel af hvor hurtigt olien fordamper og/eller bliver for gammel. Når den bare ligger stille forurenes olien jo ikke med ultrafine metalstykker. Så vil nok sætte spørgsmålstegn ved hvor godt et 25 år gl. ur har det hvis det har været brugt dagligt og ikke har set service bare én el. to gange - uanset om det er manuelt el. auto.
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar
Hvis man går med det dagligt, skal det have service mere end hvert 25. år - det holder jeg med om. Jeg har dog faktisk ure som ikke har haft service i måske 25 år eller mere, og som går tigtigt fint og holder tid når jeg regulerer dem lidt ind, men de har altså heller ikke gået hver dag i de 25 år - og der lever uret ret godt uden den regelmæssige service.

Jeg ser en del til om balancen svinger pænt, går den først trægt, så kan uret nok holde tid, men så er tiden inde til service.

Fo nyligt havde jeg en Omega fra 1950 inde hos Bo Mølbak fordi jeg havde kvæstet glasset. Han fik den med 3 andre (Eterna) og ringede tilbage og sagde, at nu havde han skiftet glasset på Omegaen, og tog en rensning af eternaerne som jeg havde bedt om, men han ville ikke rode med Omegaens værk, det svingede den for pænt til, og den havde ikke været til service i mange år.

Fair og rimeligt nok af en mand der ellers lever af at skrue på ting, men han har jo også nok at se til Icon_e_biggrin
Jeg tror han bedømte helt ret.

Hvad angår rotor problematiken, så får mine gode Eterna fra omkring 1960-70 den mængde god ur olie der kan sidde på spidsen af en urmanger skruetrækker, ned til kuglelejerne - bliver sust rundt i rotoren en del gange og tørret af, og så kan rotoren igen holde gangreserven fornuftigt oppe.
vh john
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Så siger jeg det igen man skal absolut ikke overservicere ens ure, hvert femte år er i de fleste tilfælde spild af penge, kun hvis at ens ur begynder at gå dårligt er det tid for service.

MVH Peter
Svar
peter Skrev:Hej

Så siger jeg det igen man skal absolut ikke overservicere ens ure, hvert femte år er i de fleste tilfælde spild af penge, kun hvis at ens ur begynder at gå dårligt er det tid for service.

MVH Peter
Det er en dejlig ting at høre når man faktisk har så forholdsvis mange ure at man ikke har råd til 5 årig service, og flot fra en man der ellers lever af at skrue på urene (selvom salg af de billigere ure nok er større del af omsætningen)

1
Peter, hvordan er det med omsætningen i såden en urbutik i Horsens. Hvor meget, sådan ca kommer fra service, og hvor meget fra salg af ure og andet, bare ca i % tror du?

2
Hvad sælger man i sådan en butik, i antal i quarts og i mekanisk, hvordan fordeler det sig mon i %?

3
Og hvis det var i værdi, hvor de mekaniske vel tæller mere når du sægler en Brietling, hvordan mon det fordeler sig i kroner og øre som %

Det er muligvis slet ikke noget man fortæller som urmager, men hvis du kunne indikere lidt om det - behøver naturligvis ikke inkludere arbejde med at gå kassestrimler gennem Icon_e_confused, men din fornemmelse bare, så var det ret interesant at vide?

vh John Icon_e_smile
Besøg min blog om ure!
Svar
Peter har da fuldkommen ret, hvorfor bruge så meget tid/kr på service. Det gør de fleste da kun på deres biler, kører dem på værksted selv om de ikke fejler noget.
Et eller andet sted så har Peter jo ret i sin mening om service, selv siger jeg også til kunderne at når uret ikke går ordentligt, så er det tid til service, det eneste kunderne så ikke skal hyle over, det er hvis der skal laves lidt ekstra p.g.a slid, dette gælder hovedsaglig i større ure, men skal se om jeg kan finde nogle eksempler på armb.ure med slidtage....

Mvh Lars
Svar
Hej John

Det var et meget svært spørgsmål, men der kommer mange penge ind via salg af nye quartzure, men hvis du gerne vil have det uddybet mere er du jo velkommen til at komme til urmødet i maj i Horsens, så vil jeg jeg gerne uddybe det noget mere, for vi tager jo som regel en tur omkring butikken.

MVH Peter
Svar
peter Skrev:Hej John

Det var et meget svært spørgsmål, men der kommer mange penge ind via salg af nye quartzure, men hvis du gerne vil have det uddybet mere er du jo velkommen til at komme til urmødet i maj i Horsens, så vil jeg jeg gerne uddybe det noget mere, for vi tager jo som regel en tur omkring butikken.

MVH Peter
Yes tak - rejser bare stadigt så meget - så det er svært at tilmelde tidligt, men dato noteret

vh john
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Vi vender snart tilbage med en mere præcis dato for urmødet i Horsens.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)