Oysterquartz til samlingen
Hej Alle,

I sidste ure ankom en pakke med sidste skud på ur-samlingen: en ref. 17000 Oysterquartz.

Jeg har i lang tid været i tvivl om hvor fed jeg syntes at Oysterquartz'en er, men nu er jeg ikke i tvivl længere. Efter at have gået med min i et par dage syntes jeg at det er et virkelig fedt ur, som markant skiller sig ud fra meget andet. Normalt er jeg ikke til qaurtz værker, men her er tale om det überste i en den kategori, og faktisk et quartz værk der brugt tid på at rafinere. Desuden er uret designet af Gerald Genta, som bl.a. RO, Nautilus og andre moderne ur-legender. Rigtig guf for en vintage rolex nørd som mig.

İmage
İmage
İmage
İmage
İmage

Og state of the collection:
İmage
Svar
Til lykke med det.
Også et eksemplar der ikke er for meget poleret. Dejligt at se.
Lars
Svar
Tillykke med dit nye ur. Passer godt ind i samlingen. Desværre bliver quartz ure nok aldrig min kop the, men heldigvis er vi ikke alle ens Icon_e_wink

Peter er du sikker på det er designet af Genta? Har du evt. et link? Så vidt jeg ved er designet "in-house" og faktisk baseret på ældre modeller så som Viceroy.

De eneste ure jeg har kendskab til Genta har designet er:
AP Royal Oak
PP Nautilus
IWC Da Vinci
Bulgari Bulgari-Bulgari
IWC Jumbo Ingenieur (Ref. 1832)
Cartier Pasha (seneste model)
Omega Constellation (fra 1970´erne med romertalslynetten)
VC 222 (til dels)
IWC Poloclub og Golfclub (til dels)

Der er masser af andre modeller som er inspireret af Gentas designs, så som IWC Yachtclub II og GP Laureato, men så vidt jeg ved er det kun de ovenstående han rent faktisk står bag.

/Mads
Svar
Hej Mads,

Det kan sgu godt være at du har ret... Det er flere år siden at jeg læste et sted at Gerald Genta også designede OQ, og det kan selvfølgelig være misinformation. Der står intet om det på nogle af OQ hjemmesiderne og på http://www.oysterquartz.net/style_and_substance.htm behandler de designets lighed med RO og den gamle Rolex Viceroy, hvor jeg først læste det som at GG blev inspireret af Viceroy da han tegnede OQ, men kan nu se at jeg læste det lidt for hurtigt...

Jeg er bestemt heller ikke til Quartz, men her har vi det eneste mekaniske quartz urværk og faktisk ret flot værk taget i betragtning at det er drevet af et batteri:

İmage
Svar
Peter A Skrev:Hej Alle,

I sidste ure ankom en pakke med sidste skud på ur-samlingen: en ref. 17000 Oysterquartz.

Jeg synes, at Rolex Quartz er det flotteste quartz-ur fra dengang, hvor quartz-ure var nye og hotte.

Hvordan er urets præcision?
Kan præsisionen justeres?

Lur mig, om ikke også jeg på et tidspunkt anskaffer mig et Oysterquartz - også gerne med den dybbå skive.
Jeg skal bare lige vinde i Lotto - den store præmie, forstås Icon_smil

Tillykke med dit flotte Rolex-ur!

Venligst

Stefan Garvig
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Tillykke med dit nye ur. Passer godt ind i samlingen. Desværre bliver quartz ure nok aldrig min kop the, men heldigvis er vi ikke alle ens Icon_e_wink

Peter er du sikker på det er designet af Genta? Har du evt. et link? Så vidt jeg ved er designet "in-house" og faktisk baseret på ældre modeller så som Viceroy.

De eneste ure jeg har kendskab til Genta har designet er:
AP Royal Oak
PP Nautilus
IWC Da Vinci
Bulgari Bulgari-Bulgari
IWC Jumbo Ingenieur (Ref. 1832)
Cartier Pasha (seneste model)
Omega Constellation (fra 1970´erne med romertalslynetten)
VC 222 (til dels)
IWC Poloclub og Golfclub (til dels)

Der er masser af andre modeller som er inspireret af Gentas designs, så som IWC Yachtclub II og GP Laureato, men så vidt jeg ved er det kun de ovenstående han rent faktisk står bag.

/Mads

Jeg mener, at Gerald Genta designede flere (alle?) af IWC's Ingenieur-ure - fra Jumboen og fremefter. Således også ref. 3521, som jeg er den lykkelige ejer af.

Venligst

Stefan Garvig
Svar
Tak for de pæne ord, Stefan!

Jeg har ikke målt præsionen endnu, men det ser ud til at det følger mine andre ure ret godt. Men det er jo et af de få quartz værker der er ofret en SCOS certificering af, hvilket jeg syntes er lidt sejt.

Og så den kantede form bare vildt 70er cool!

Jeg mener også at Gerald Genta tegnede det ingeneur du har.
Svar
Idet IWC ref. 3521 stort set er identisk med ref. 1832 (pånær størrelsen) er det ganske logisk at det selvfølgelig er et Gentas design. Præcis som alle AP RO er baseret på ref. 5402 som jo var det første RO. Da jeg skrev ref. 1832 var det blot for at pointere, hvilket design der var tale om i Ingenieur rækken. Der findes jo ældre modeller som ikke er af Genta.

Lad os vende den rundt og sige at Genta stod bag designet på Ingenieur modellen fra 70´erne og frem til 2005 (mener jeg), hvor det nye Ingenieur kom. Denne model er ikke af Genta.

/Mads
Svar
Peter A Skrev:Tak for de pæne ord, Stefan!

Jeg har ikke målt præsionen endnu, men det ser ud til at det følger mine andre ure ret godt. Men det er jo et af de få quartz værker der er ofret en SCOS certificering af, hvilket jeg syntes er lidt sejt.

Og så den kantede form bare vildt 70er cool!

Jeg mener også at Gerald Genta tegnede det ingeneur du har.

Dit Rolex Quartz bør kunne holde en bedre præcision end hvad der er krævet af en COSC-certificering (-4 sek/+6 sek pr. døgn).
+/- 1 sekund pr. måned vil være rimeligt, vurderer jeg, uden at kende den fra Rolex lovede præcision.

Datidens Seiko Quartz-ure kunne holde +/- et par sekunder pr. måned. Jeg havde selv et, og det holdt +2 sekunder pr. måned.

Jeg forærede et Seiko Quartz som gave i 2001, og det ur holder den dag i dag + 7 sekunder pr. år! Hva'be'har!?

Venligst

Stefan Garvig
Svar
Der er en helt særlig COSC certificering til quartz (og en vistnok et par stykker til, selvom den vi oftest tænker på er den til traditionelle mekaniske armbåndsure).
Frit fra huskeren så er det noget med max +/- 0.02 sek/dag ved 33 grader C og max 0.2 sek/dag ved 15 og en eller anden værdi over 33 grader.

Så det har de skam taget højde for Icon_e_wink

Edit:
I øvrigt, så er det mere held end det er tilsigtet med dit Seiko. Det er absolut ikke en præcision der er forsøgt opnået, men skyldes rent held. Havde på et tidspunkt et billigt quartz bordur. Det var noget med 0.5 sek forkert på 3 måneder. Det er mere et heldigt sammenspil end tilsigtet. Derimod synes jeg altid at f.eks. Casio har det med at gå for hurtigt, oftest 0.5-1 sek/dag og i hvert fald 1 sek er i min verden lige i overkanten.
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)