Køb af Speedmaster Pro hos smwatches.com
#1
Hej gode mennesker,

Jeg er så nybegynder, som man næsten kan være. Jeg har aldrig ejet et ordentligt ur, men nu skal det være. Jeg har besluttet mig for et spritnyt Speedmaster Professional, men 20 kilo + er noget mere, end hvad jeg kan skrabe sammen. Efter at have mailet lidt med Jerrel fra smwatches.com, har jeg dog fået en pris, som er der nede, hvor jeg kan være med.

Men her kommer mine nybegynder-spørgsmål: hvad går jeg glip af ved at handle online? Er lænken f.eks. justerbar, og kan jeg regne med at den passer til mit (ret almindelige) håndled uden en urmagers justering?

Jeg kan læse i andres indlæg i dette glimrende forum, at smwatches for nyligt er blevet solgt, og at der er ballade med Fedex. Er det noget, jeg skal bekymre mig over, eller har I gode erfaringer?

En masse spørgsmål på én gang, men et par enkelte svar vil være bedre end ingenting. Fyr løs Icon_e_smile
Svar
#2
Først og fremmest velkommen til. Jo flere vi er, desto sjovere.

Dernæst - en Speedmaster går man aldrig helt galt i byen med (læs: lækkert ur, god kvalitet og skulle du senere få lyst til købe noget andet, er gensalgsværdien forholdsvis fornuftig).

Forhandler, privat eller online - nyt eller brugt - det er diskussioner, der til stadighed dukker op.

Der er en lang række fordele ved (især som nybegynder) at handle ved en dansk urmager. Service! Et subjektivt begreb, men en god urmager tager sig tiden til at forklare dig lidt om urets funktioner, hvorledes man stiller tid, dato, etc. - og hvornår man IKKE gør! - manuelt og automatisk optræk, serviceintervaller, etc. En såkaldt god oplevelse. Gør urmageren ikke det, så gå et andet sted hen.

Lænken indstiller en urmager altid for dig. Og skulle du efter nogle dage synes, at den er for stram eller løs, skal du bare på besøg igen. Kommer du med et eksternt købt ur, koster det typisk 60-100 kr.

Dertil kommer, at når du køber hos forhandler, kommer du ind under den danske købelov, hvis der skulle være noget galt. Det er der sjældent (har ikke selv prøvet det), men... Rigtigt nok, Omega har international garanti, men prøv at søg på brugeren "mhca" herinde og hans "Constellation", hvor lidt af det ene bogstav manglede. Den slags kan godt blive halvirriterende online.

Overvejelserne om nyt eller brugt kan vi tage en anden gang. Søg eventuelt her på vintageure, og du vil få mange hits.

Fortsat god jagt

# GT
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
#3
Tak for dit gode svar. Jeg kan sagtens følge din anbefaling om at købe hos en autoriseret, dansk forhandler, men jeg har simpelthen ikke råd. Og kald mig bare snobbet, men uret skal være nyt. Jeg har ikke noget imod ridser - så længe jeg selv har lavet dem.

Så med udsigt til at spare omkring 6.000 kr., har jeg i dag sendt 14.000 kr. afsted til Holland.

Men puha, det er en spooky oplevelse. Ingen købskontrakt, ingen kryptiseret checkout-funktion på hjemmesiden. Bare et par emails frem og tilbage med en mand, man ikke aner hvem er, der praktisk talt har sagt: "Her er mit kontonummer - send mig en formue og håb på det bedste". Ikke sjovt.

Jeg skal nok holde jer underrettet om, hvad der sker. Og forhåbentlig er jeg med i den eksklussive urklub om en uges tid.
Svar
#4
John / Hannover fortæller ganske fint, hvorfor det kan være rart at anvende en dansk forhandler.

Det omtalte Omega "Constellution", er dette: [url]"http://www.student.dtu.dk/~s052285/Constellation.jpg">http://www.student.dtu.dk/~s052285/Constellation.jpg[/url]

Det blev købt lokalt og de tog sig af at få det ordnet. Endte med at skiven blev skiftet i Schweiz.


Jeg har selv valgt at købe mig et Rolex Submariner. Dette foregik igennem en god vens bekendte, som dermed skaffede mig en rabat på ca 6000 kr. i forhold til listepris. Jeg synes at det er mange penge at spare, men jeg kunne da sommetider godt tænke mig, at uret var købt hos Klarlund. Jeg tvivler dog på at uret kommer til at fejle noget konkret. Jeg måtte dog have rettet på lynette-indlægget, hvilket kostede 250 kr. hos Klarlund. Jeg kunne have fået dette udført et andet og billigere sted. Havde uret været købt hos Klarlund havde det været uden beregning, ligeså ville en justering af urets gang nok være.


Jeg kan derfor sagtens følge dig i, at du handler uden om danske autoriserede forhandlere, og jeg håber at alt forløber uden de store problemer.
I mine øjne er det det rigtige du gør... hvis du har fundet et ur du har forelsket dig i, så er det det ur du må have. Så når det kniber med pengene, så er grey market din mulighed.

God fornøjelse.
Mvh. Martin
Svar
#5
En lille update:

I søndags sendte jeg pengene til smwatches, efter at Jerrel havde fortalt mig, at uret var lagerført, og at han kunne sende det så snart han havde pengene. I dag (torsdag) skrev jeg til ham og spurgte, om han havde modtaget mine penge. Han svarede, at han havde modtaget dem, og ville skaffe uret fra sin leverandør i næste weekend og kunne sende det næste mandag.

Hvad?

Jeg skrev til ham, at det var meget skuffende nyheder, og at de ikke svarede til det, vi havde aftalt. Han skrev tilbage, at uret var lagerført hos hans levarandør, så jeg måtte påregne en uge til at skaffe uret og en uge til at sende det, men hvis det var et problem, så ville han prøve at skaffe det i næste uge.

Det bad jeg ham om at gøre, så nu ser vi, hvad der sker. I det midste er han hurtig til at svare på mails.

Fortsættelse følger...
Svar
#6
watchfreak2003 Skrev:Køb hos dansk autoriseret forhandler eller Copenhagen Watches v/Morgan Jones…… så er/var du fri for alt det bøvl for at spare et par håndøre.
SM er jo ikke engang billig mere………..

Hvis du kan fortælle mig, hvilken dansk forhandler, der vil sælge et fabriksnyt Speedmaster Pro for 14.000, så skal jeg nok handle der fra nu af. Så vidt jeg kan se, så sparer jeg over 6.000 på denne handel, og i min verden er det ikke håndører. Under alle omstændigheder er det for sent at stoppe handlen med SM, så jeg krydser fingre og håber på det bedste.

Som sagt: fortsættelse følger...
Svar
#7
De første par udenlandske urhandler kan godt give en gåsehud. Man overfører x antal tusinde til en person man ikke kender og går spændt og venter en uge eller to på at uret måske/måske ikke kommer? Bare rolig det skal nok komme. Køber man med omtanke og af en velkendt sælger skal det nok gå. Det værste er ventetiden mellem pengene er trukket og frem til man har uret i hænderne. Den vender man sig også til. Så kære alle små-paranoide førstegangskøbere: Det skal nok gå alt sammen... Icon_e_wink

Jeg har vel købt mellem 50-70 ure i udlandet og er endnu ikke blevet "brændt af". Håber det kan bringe jeres bekymringer lidt i ro.

/Mads
Svar
#8
Mads Gjødesen Skrev:De første par udenlandske urhandler kan godt give en gåsehud. Man overfører x antal tusinde til en person man ikke kender og går spændt og venter en uge eller to på at uret måske/måske ikke kommer? Bare rolig det skal nok komme. Køber man med omtanke og af en velkendt sælger skal det nok gå. Det værste er ventetiden mellem pengene er trukket og frem til man har uret i hænderne. Den vender man sig også til. Så kære alle små-paranoide førstegangskøbere: Det skal nok gå alt sammen... Icon_e_wink

Jeg har vel købt mellem 50-70 ure i udlandet og er endnu ikke blevet "brændt af". Håber det kan bringe jeres bekymringer lidt i ro.

/Mads
Melder mig gerne til de der bringer ro. Ligger også med mindst samme antal udlandske handler og aldrig er noget gået galt - bare vælg sælger med omhu, så lykkes det fint fint

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#9
Jeg har købt/byttet ure for mellem 6.000-50.000 kr/stk. i udlandet. Gennemsnitligt vel 16-18.000 kr. Der har vel været 5-8 sprit nye imellem. Resten har været mere eller mindre brugte.

Ok jeg har fanget din pointe. Det er vel mere han lover uret er på lager og der så går 14 dage mere end lovet der pisser dig af? Det er da også træls. Men køber man udenlands skal man bare have mere tålmodighed desværre... Icon_cry

/Mads
Svar
#10
watchfreak2003 Skrev:Af ren nysgerrighed John – hvor mange af de 50-70 ure du har købt i udlandet har været solgt som værende helt nye (fabriksnyt) og kostet over 16K DKK?

Jeg betvivler ikke at der kommer et ur retur fra SM, det er slet ikke det der er pointen.

Så aner jeg ikke hvad pointen er?? Hvis du mener det er en pointe at man risikerer noget ved at købe fra en ukendt, så er det da sagt masser af gange. Netop det at du stoler på SM er jo pointen ikke?

Jeg tror ikke det er spørgsmålet om nye eller brugte som har betydning.

En der sælger nye ure med gode referencer (og det er jo det jeg slår på hele tiden, køb sælger ikke uret) han er nok mindst ligeså troværdig som en der sælger brugte, men prisen gør naturligvis at jo mere de koster, jo mere nervøs er man.
Et mindretal af mine har kostet over 16.000 men der har da absolut været ure som gjorde, og hvor jeg som alle andre har en lidt nervøs venten, men det er altid gået godt
Køb ALDRIG med forudbetaling og levering i "post" hvis der er tvivl om sælger eller mangel på positive referencer.
SM er en af dem der tydeligvis er tillid til, jeg tror ikke nogen har mistet penge der endnu? og den slags er der masser af, Copenhagen Watches og Morgan ville ex ikke snyde en svensker eller Tysker der skulle ha leveret - og den type er der gudskelov mange af rundt omkring i verden.

De fleste jeg har købt af har mindst 50 -100 gode feedbacks på Ebay (har de mindre end 98% springer jeg forbi -. et enkelt neutral eller negativ kan jeg leve med, men jeg checker altid årsagen, ex at en mener det tog for lang tid eller lignende af mindre betydning)

Mange af dem har over 1000 positive, og de kan stoles fuldt på. Eneste risiko jeg føler er, at de måske i brugte ure - ikke selv kan spotte visse fejl, uoriginale visere osv, men det man ser får man leveret vil jeg påstå

Til slut kan bare mindes om at man skal sikre at de sender forsikret - men de rutinerede sælgere ved alt om det.
vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)