Min første Speedmaster Pro
Jeg har tabt mit hjerte til horologien, og mangler stadig at købe mit første "rigtige ur". Problemet,
som mange af jer sikkert kender til, er at der er så mange lækre ure at vælge imellem.

Nu skal det jo ikke ende i en længere historie om alle de ure jeg godt kunne tænke mig, men helt
præcist om det der formentlig bliver mit første fantastiske ur:

Omega Speedmaster Pro

Mit budget er omkring 15.000, hvilket jeg kan forstå rækker til mit ønske. Som udgangspunkt tænkte
jeg på den mekaniske med Hexalite, altså den helt klassiske.

Men mit spørgsmål til jer er (budgettet in mente):

Er der nogle modeller jeg især skal lede efter? Her tænker jeg på værk, limited editions og serier.

Jeg har allerede ventet længe, så det gør ikke noget hvis jeg skal vente lidt mere på det rigtige ur.

Og hvis der er nogle af jer der skal af med en spændende Speedy... Icon_e_wink

Hilsen Peter
Svar
Var jeg dig ville jeg nok gå efter det klassiske Speedmaster Pro med manuelt værk og sort skive i en ikke-limiteret version. Jeg tror du får svært ved at finde mange af de mere eftertragtede SM Pro LE-modeller inden for budgettet.

Om det så lige er det ene eller andet ref. betyden nok ikke alverden. Så længe det er med manuelt værk brænder du ikke fingrene. De er alle relativt eftertragtede.

/Mads
Svar
Personligt er jeg lidt forelsket i denne model:

İmage
İmage

Ref 3575.20.00

Det er virkelig lækkert!
Svar
@ Mads: Tak for svaret, jeg kan godt følge dig.

Men alligevel mht. værkerne i Speedmaster Pro - 321, 861, 1861 og 1863. Udover sjældenhed og alder. Hvad er så den største forskel på de nye og gamle?

@ Larzovic: Ja, det er et fint ur. Men nu er jeg ikke så meget til rødguld. Icon_redface
Desuden ligger prisen uden for mit budget.
Svar
Hej Elverdam

Hvis du vil have den helt rigtige skal du gå efter at finde en fra 66-68 med cal 321. Den vil være mest autentisk og den vil formentlig også være den bedste investering.

Det springende punkt er at finde en til 15 K - det kan måske lade sig gøre, men du skal lede - og du skal passe på ikke at få et "dårligt" eksemplar.

Jeg valgte selv i samme situation, at købe en fra 89 med cal. 861 - men til gengæld i meget flot stand. den holder i bedste fald sammen på pengene, men den stiger ikke - tror jeg. En med cal 321 i god stand vil sansynligvis stige - tror jeg!

Alt er et spørgsmål om tro, når vi taler fremtid og urpriser!

Jeg gav 12 K for min incl. kasse, papirer, lænke og rem.

Den er skøn at bruge - og den kan tåle det - jeg er ikke opsat på at have ure der er meget sjælne og i fantastisk stand - for jeg vil have så jeg kan bruge mine ure! og havde jeg en Speedmaster med cal 321 i perfekt stand, ville den tabe i værdi i daglig brug!

vh Baun
Svar
Hej

Hvad med at kigge på en af de autentiske Speedmaster Professional, med caliber 321, det er den bedste investering, jeg ved Mads har en tilsalg, dog en anelse over din prisramme, men på sigt er det den bedste investering.

MVH Peter
Svar
Tak for svarene.

Jeg er ligesom dig Baun, tilhænger af at urene skal bruges. En cal. 321 ville nok trives
bedre i en kasse, end på min arm. Jeg kan godt se det interessante i at bruge urene som
investeringsobjekter, men det er ikke for mig. Endnu i hvert fald...

Lad os sige at jeg vil købe en 861. Nogle gode steder at lede? Udover her selvfølgelig. Icon_cool

Hilsen Peter
Svar
Forskellen mellem de nye værker er begrænset. Ikke noget man normalt hænger sig så meget i, om det er det ene eller andet. Ebauchen er den samme, så her er tale om mindre forbedringer i den seneste version. Men ikke noget der for den alm. bruger er synlig/mærkbar.

Baun jeg kan ikke helt følge dig mht. ikke at ville bruge en SM cal. 321. Jeg går ofte med mit og det tikker lystigt derudad uden problemer. Jeg har vel ejet 3-4 SM cal. 321 og aldrig haft problemer med det mekaniske.

Man kan så have et problem med at bruge sådanne ure af hensyn til slitage og værdiforringelse pga. brugsspor. Men jeg er ikke jord- og beton arbejder og passer på godt på tingene. Så mine ure bliver brugt om de så er gl. ure med 40 år på bagen. Havde det været et 3.000 kr. Seamaster fra midt 60´erne kunne vi vel alle finde på at bære det? Bare fordi urets værdi er 10-15 kkr. mere er det vel ikke ensbetydende med at det ikke kan/må bruges.

Jeg har det da helt anderledes svært ved at bære vintage Rolex i dagligdagen. Det er ure i 50-80 kkr. klassen hvor brugsspor har en helt anden betydning en et halvslidt SM 321. Så her passer man ekstra på. Men de bliver skam brugt...

/Mads
Svar
Du kan fint købe en Speedmaster med 321 til daglig brug. Det jeg prøvede at sige var mere at du ikke skal gå efter en i super stand på kassen, da du så vil betale måske 5K for noget du alligevel "ødelækker". En god gammel Speedmaster med 321 der bærer præg af at have været brugt derimod, kan du måske netop få for 15 K.

Jeg tror ikke der findes bedre sted at kigge end her hvis du vil være sikker på hvad du køber. du kan måske spare et par kroner ved at købe på ebay eller auktioner, men efter min mening er risikoen her for stor, hvis man ikke er meget godt inde i sagerne.

Hvis du vil have flot stand så regn med 10 - 13 K - hvis du vil have lænke så køb et ur med lænke - overvej også om kasse og papirer har betydning for dig og for et evt. senere gensalg.

Jeg sidder ligenu i Stockholm og skifter fra en Omega Constellation C model i stål med cal 751 (med dag og dato) - til mit Speedmaster, som jeg også har med. Pludselig fik jeg lyst til at have dette - Omegas mest fantastiske ur på håndledet - og jeg kan ikke helt slippe tanken om, at det måske var endnu bedre med et 321 værk - så tænk dig godt om!

vh Baun
Svar
I skal have tak. Det har bidraget til overvejelserne. Det kommer sikkert også til at passe fint, hvis jeg lægger lidt ekstra til side mens jeg leder.

Så planen er at jeg vil besinde mig og holde øje (i hvert fald for en tid) med 321'ere. De har lidt mere historie. Og det er kun sjovt med et ur der er ældre end mig.

Og hvis der ikke dukker en 321'er op, kan det være at jeg har sparet sammen til en Apollo-Soyuz...

Vi må se hvad der sker. Icon_e_smile
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)