Indstilling af mekanisk ur
Det lyder umiddelbart ligetil men mine spørgsmål til ureksperterne herinde er lidt mere specifikke:

1: Et mekanisk ur er fra naturens side ikke 100% præcist men kan dog forstå at værkets position (vertikalt/horisontalt) påvirker hastigheden men er der nogen generelle erfaringer med hvilke der får det til at gå stærkere/langsommere evt. relateret til det enkelte værk.
Tænkt eksempel: Vis det var 2 sekunder bagud kunne jeg så lægge det på siden med kronen mod bordet natten over hvorved det ville indhente fejlen?

2: Når man indstiller tiden skal man så stille viserne tilbage til klokkeslettet eller frem eller er mekanikken så fin at det ikke burde betyde noget (kunne være relevant at vide når man snakker om at uret taber eller vinder tid såfrem det i sig selv kunne lægge sekunder til/fra)

Det er af ren nysgerrighed jeg spørger men synes det kunne være sjovt hvis nogen havde en mening om det. Icon_e_smile

3: Når man trækker et manuelt eller et automatic op kan man så trækker det over?... lyder umiddelbart som noget urfabrikanten har tænkt over men vis man ikke har et power reserve meter er det svært at vide hvornår uret er trukket helt op

Mvh Jakob

Går selv med et Omega seamaster PO
Svar
Jakob K Skrev:Det lyder umiddelbart ligetil men mine spørgsmål til ureksperterne herinde er lidt mere specifikke:

1: Et mekanisk ur er fra naturens side ikke 100% præcist men kan dog forstå at værkets position (vertikalt/horisontalt) påvirker hastigheden men er der nogen generelle erfaringer med hvilke der får det til at gå stærkere/langsommere evt. relateret til det enkelte værk.
Tænkt eksempel: Vis det var 2 sekunder bagud kunne jeg så lægge det på siden med kronen mod bordet natten over hvorved det ville indhente fejlen?

2: Når man indstiller tiden skal man så stille viserne tilbage til klokkeslettet eller frem eller er mekanikken så fin at det ikke burde betyde noget (kunne være relevant at vide når man snakker om at uret taber eller vinder tid såfrem det i sig selv kunne lægge sekunder til/fra)

Det er af ren nysgerrighed jeg spørger men synes det kunne være sjovt hvis nogen havde en mening om det. Icon_e_smile

3: Når man trækker et manuelt eller et automatic op kan man så trækker det over?... lyder umiddelbart som noget urfabrikanten har tænkt over men vis man ikke har et power reserve meter er det svært at vide hvornår uret er trukket helt op

Mvh Jakob

Går selv med et Omega seamaster PO

Ad 1) På side to i vintageure-forummet er der en tråd, der hedder: "Bedste position når uret ikke bruges". Der skulle du kunne hente lidt info.

Ad 2) Jeg er hverken urmager eller værkekspert, men ud fra en tandhjulsbetragtning, bør man køre minutviseren fra "5-10 min" før til det rette klokkeslet. Dermed minimerer man eventuelt slør (som jeg dog ikke tror, der er forbandet meget af).

Ad 3) Du kan ikke "overtrække" et mekanisk ur. Det er forsynet med en slæbefjeder.

Håber det besvarede dine spørgsmål, ellers må du endelig vende tilbage.

# GT
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
GTwatch Skrev:... Ad 3) Du kan ikke "overtrække" et mekanisk ur. Det er forsynet med en slæbefjeder.....

# GT

Øhh GT - du mener vel at man ikke kan "overtrække" et automatik ur ?
Ifølge hvad jeg har læst mig, et det kun ure med automatisk optræk som er forsynet med slæbefjeder.

Det mekaniske ur med manuelt optræk, kan derimod godt overtrækkes, hvis man med vold fortsætter at dreje kronen efter at man har mærket et stop.

Alt dette giver jo også god mening: Et automatik værk ville jo uden slæbefjeder ikke kunne holde op med at trække fjederen op, eftersom uret jo hele tiden bliver bevæget. Så slæbefjeder funktionen træder vel i kraft, nå fjederen grundet det automatiske optræk har nået en vis forspænding. Herefter vil fjederen blot "slæbe rundt" inden i fjederhuset. Dette gælder også når man manuelt trækker værket op.

Jeg er ganske vist ikke urmager - men vover et øje. Måske en af de mange fag-uddannede urmagere der poster hér på forum, kan forklare det mere forståeligt end jeg Icon_e_smile
Svar
Såfremt det er rigtigt, siger jeg mange tak. Jeg har pt. kig på 5-8 ure med manuelt optræk... Icon_e_surprised

Jeg venter spændt på dommen.

# GT
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Et mekanisk ur med automatik kan ikke trækkes over...

Det kan et med manuelst værk godt - og jo ældre de er jo lettere. Men det er ikke så svært, man mærker ret tydeligt når uret er trukketv helt op!

vh Baun
Svar
Tak for de forskellige imputs

Mht linket her på VU blev jeg vist mere underholdt end klogere Icon_e_biggrin, men så kan jeg da hygge mig med at se hvordan uret opføre sig i forskellige positioner. Selvom det ikke giver nogen præcise resultater er det nok stadig bedre at komme 5 minutter før en til en aftale så betyder sekunderne ikke noget og man slipper for at have et casio batteriur i baglommen Icon_idea Icon_e_wink

Mvh

Jakob
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)