Fortis Forum?
For mig tæller alle detaljer. Visernes design, kassens detaljer, lænkens funktion osv.

Derfor tæller også COSC certificeringen. Mads har selvfølgelig ret i at det betød mere for 40-50 år siden - og mine ure er jo også primært fra den tid. Men også mine nyere ure, vil jeg gerne have COSC certificeret - ikke fordi jeg tillægger det nogen stor funktionalitetsmæssig betydning, mere pga. historien og fordi "alle detaljer tæller".

Det betyder ikke, at ikke COSC ure ikke er ok. det er de selvfølgelig - og det er et fint sted at spare lidt, hvis man vil konkurere i et bestemt prissegment. Oris, Fortis, Certina, Tissot og mange andre konkurerer også på prisen i det som Mads kalder low end segmentet (jeg kan stadig ikke vænne mig til at et ur til 5-10K kan kaldes low end, men alt er relativt).

At luksusure til mere end 30-40 K sparer Certificeringen (hvis det er tilfældet) er derimod uforståeligt, - for mig! Icon_rolleyes

vh baun
Svar
COSC certiciceringen betyder vel også noget på ét eller andet niveau,for ellers ville det nok ikke eksistere i vore dage-eller hvá?.
I samlingen lige nu:Rolex Explorer 2-F serie,
Fortis Cosmonaut Chronograph Lemania 5100,Fortis Chronograph Val.7750,Fortis Cosmonaut Day/date,Fortis Spacematic Day/date,Fortis Flieger 34mm,Omega Seamaster Professional Quarz.
IWC Portofino,Rolex Datejust
Svar
Et ur der er COSC certificeret har en højere pris end et mangen til, uden COSC...

Det er med til at vise noget om præcision, men et ur dømmes på mere end om det går +2 sek i døgnet, eller om det går +10 sek i døgnet... Det ville være naivt at bruge det som eneste grundlag for at kalde et ur "bedre"...
Derfor tillægger jeg det ikke så meget værdi som andre... Det self. fedt at have et ur der er COSC certificeret, men absolut ikke et krav!!
Svar
Baun jeg vil give dig ret i at det historisk set har betydning med beviset. Så de modeller der "altid" har været certificeret skal selvfølgelig fortsætte. Her tænker jeg Omega Seamaster, Rolex Sub osv.

Men faktum er at stort set alle består testen. Mener det er ca. 98 %. Desuden testes kun værkerne og ikke det færdige ur. Der kan ske meget mht. præcisionen inden uret er færdigsamlet. Spørg bare Peter om hans mening på COSC Panerais præcision Icon_e_wink Tror han har haft mange forbi til en trimning.
Derfor burde man forny testen, så den blev mere a la JLC 1000 timers test. Det er af det færdige ur og kravene er "bredere" end COSC, der kun tester mht. præcision.

Jeg tror mange af de finere producenter derfor mener at testen er overflødig. Deres ure kan med garanti ALLE trimmes ind til at gå efter COSC. Ellers er de blevet skrottet i en af de kvalitetskontroller ALLE større manufakturer kører med i dag. Så går 100 % af værkerne igennem COSC er den jo overflødig.

Et godt eksempel er VC Overseas. Tidligere havde værket COSC. Det har man i dag droppet. Nok ikke uden grund. Så tror ikke de finere manufakturer tager det seriøst pga. at testen slet ikke kan måle sig med deres interne kontroller og tests. Så hvorfor få en uafhængig test af værket, hvis deres egne tests af det færdige ur er langt skrappere. Det er da penge ud af vinduet...

Men fair nok med COSC på "billigere" 10-15 kkr. ure, hvor kontrollen ikke er den samme og uret stort set ikke er i menneskehænder.

/Mads
Svar
Har alle COSC ure været kontrolleret manuelt?.Er alle Rolex ure COSC certificeret?.Altså lige bortset fra oysterquarz?.
Fortis Cosmonaut Chronograph Lemania 5100,Fortis Chronograph Val.7750,Fortis Cosmonaut Day/date,Fortis Spacematic Day/date,Fortis Flieger 34mm,Omega Seamaster Professional Quarz.
Svar
Jeg tror faktisk at Oyster quartz også er chronometer certificeret... men er ikke sikker...

Kender ikke præcis hvordan testene udføres, men det er nok meget autmatisk udført... men heller ikke sikker her Icon_rolleyes ....

Du kan sikkert finde noget her:
http://www.cosc.ch/portrait.php?lang=en
Svar
Fortissimo Skrev:Har alle COSC ure været kontrolleret manuelt?.Er alle Rolex ure COSC certificeret?.Altså lige bortset fra oysterquarz?.

Rolex Submariner no-date, dvs. "den klassiske Submariner" (i mine øjne i hvert fald), nu ref. 14060, er ikke COSC certificeret.

Mvh. Martin
Svar
Er selv ret pjattet med Fortis, og har haft adskillige. Har også haft Rolex og har Omega, men er stadig pjattet med Fortis. Er nok noget med det rene look og letlæselige. Har for tiden "kun" et Ducati ltd. day/date i mint tilstand.
Går dog og kigger lidt Spacematic og Pilot chrono efter i sømmene Icon_e_wink

Så hører gerne nærmere om noget forum....heh

Mvh.
Svar
Hej

Rolex Oysterquartz er COSC certificeret lige med undtagelse af de første modeller der ikke er, Submariner 14060 og Airking er ikke COSC certificeret, men går i praksis ligeså godt som dem der er COSC certificeret, det er iøvrigt meget svært at få et quartz ur igennem testen da kravene for quartzure er meget skrappere.

MVH Peter
Svar
Hej Allesammen.
Det er dejligt at få svar på sine spørgsmål,og så uddybende,som I gør det i dette forum.Stor ros til det.
Ja,Spacematicén er et dejligt ur,og meget stilrent.Der er næsten noget B&O over dét ur.Kan varmt anbefale dig at købe det.Flieger uret,er også dejligt,og igen et lækkert klassisk look.På mit håndled sidder Cosmonaut Day/Date lige nu,og det skal jeg også have med på ferie.Sparer lidt på dét,med Lemania 5100 værket.Jeg håber,at det en dag bliver ligeså sjældent,som de første Breitling Navitimer ure,som jo er blevet meget eftertraftede efterhånden.Det var også lige præcis dét ur,som blev godkendt til brug i rummet af det russiske rum-agentur : Roscosmos.Har i lagt mærke til,at på de nyeste modeller er der både rum-agenturets og Cosmonaut skolens logo på bagsiden?.På de tidligere comsonaut modeller,var der kun Comsonaut skolens logo.Hvad synes I iøvrigt om at Fortis er gået væk fra sandblæste ure,og laver dem i børstet stål istedet?.Jeg selv synes,at det sandblæste stål,er rigtig lækkert.
Har også lagt mærke til,at Fortis er begyndt at bruge Luminova på deres skiver.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)