Omega i Berlingske Nyhedsmagasin
#1
I dagens udgave af Berlingske Nyhedsmagasin er der et 3siders interview med Omegas øverste chef, Stephen Urquhart.

Der skrives om den nye caliber 8500 og om Omegas kamp for at overgå Rolex i prestige.......

I mine øjne vil Omega ALDRIG kunne overgår Rolex af mange grunde, men jeg vil meget gerne høre Jer andres kommentarer....... Tror bestemt, at Baun mener noget andet!!!

God weekend!

Tik-Tak
Svar
#2
Hmm den er svær. Mht. horologisk kunnen kan Omega nu mindst lige så meget som Rolex. Men det kan de fleste finere manufakturer. Jeg vil mene det er lidt som at sammenligne æbler med bananer, idet de to kører med vidt forskellige strategier.

Branded Rolex er nok mere prestigefyldt end Omega. Omvendt er Omegas fineste modeller horologisk "flottere" end Rolex. Ingen tvivl om at det nye in-house Omega cal. giver Rolex baghjul når vi taler konstruktion og finish. Men at overgå Rolex brandets image ude blandt alm. mennesker tager vist lang tid. Måske om 20-30 år....

/Mads
Svar
#3
Mads Gjødesen Skrev:Hmm den er svær. Mht. horologisk kunnen kan Omega nu mindst lige så meget som Rolex. Men det kan de fleste finere manufakturer. Jeg vil mene det er lidt som at sammenligne æbler med bananer, idet de to kører med vidt forskellige strategier.

Branded Rolex er nok mere prestigefyldt end Omega. Omvendt er Omegas fineste modeller horologisk "flottere" end Rolex. Ingen tvivl om at det nye in-house Omega cal. giver Rolex baghjul når vi taler konstruktion og finish. Men at overgå Rolex brandets image ude blandt alm. mennesker tager vist lang tid. Måske om 20-30 år....

/Mads
140% enig i Mads's bedømmelse. Det er også to helt forskellige strategier med hensyn til rolex konservativt og få modelskift/ændringer og Omega med mange.
Hvem ved hvad henholdvis omsætning og stk salg er for de to, findes det tilgængeligt? Jeg tror ike det behøver 20-30 år for at komme i kap antalmæssigt, men det siger jo ikke så meget i sig selv det var Swatch vel en overgang, så Madses bedømmelse af forskellen, som ikke entydigt siger den ene frem for den anden gør jeg helt ind for

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#4
Så er der vist lagt op til "hyggedebat" hvor især følelser, tro, preferencer, smag og behag vil være i front. Selvom Mads (som sædvanligt) fører en sober og mere objektiv tone, bliver det i sidste ende ikke det det handler om, når man vælger Rolex eller Omega.

Jeg har før været inde på hvad der kan afholde fra at købe Rolex - og jeg håber da ikke Omega vil prøve at konkurere med Rolex på disse punkter!

Omega er efter mig overbevisning meget mere ur for pengene og signalerer derfor også mere fornuft - men samtidig også, at man under sig selv "det bedste" indenfor rimelige grænser. Jeg tror at det med "rimelige grænser" er meget vigtigt for Omega. Der skal være noget for pengene!

Nu så vi for ikke så længe siden en skrive, at IWC var mest efterspurgt i USA - og jeg tror at Rolex's problem (hvis der altså er eller bliver et problem) er, at de ikke kædes sammen med udsøgt og især individuel smag - men mere "se hvad jeg har" smag. Jeg ved jeg med den formulering rammer visse Rolex elskere her på siden. Jeg ved også, at de fleste her på siden, måske alle, Rolex elskere, har Deres Rolex af andre grunde, men det ændrer ikke ved det helt overordnede billede hos den almindelige forbruger!

Omega har også et gran af dette "se hvad jeg har" image! Om det er lidt for lidt. lidt for meget eller lige tilpas er en smagssag. Det passer fint til mig. Jeg kan godt lide at vise mit ur - og snakke om det. Og det står jeg også gerne ved! Hvis jeg ikke ønskede dette, havde jeg formentlig valgt JLC, som grundlæggende har samme kvalitet - rigtig meget ur for pengene! Måske på et højere niveau, men samme idé. Her er også tale om mere udsøgt og især individuel smag end både Rolex og Omega!

Tag Heuer og Breitling har også en portion af "se hvad jeg har" smagene, mens IWC er ved at få det og AP, PP, VC og andre top brands ikke har det og formentlig heller ikke ønsker det! De er klart til det mere udsøgte og individuelle - og for de som kender dem - jeg har råd til det bedste, hvis jeg ønsker det!
Icon_e_biggrin Icon_e_smile Icon_razz Icon_e_wink - bare for at bløde lidt op, hvis nogen synes jeg er uartig!

vh Baun
Svar
#5
Rolex har klart mere prestige og blære effekt end Omega. Ene og alene pga. at alle "civile" kender navnet og ved at det er meget dyre ure.
Om de er bedre eller dårligere end andre brands spiller ikke den store rolle... hvis bare det er dyrt er det også fint... ala Bang og Olufsen, samt de store tøjmærker.
When you wear a JLC, no one doubts it’s real... When you wear a Rolex, everyone doubts it’s real.
Svar
#6
Jvf. Bauns indlæg, så er det jo egentlig pardoksalt, at Rolex ikke fordbindes mere med individuel smag, når nu DayDate & Datejust serierne nok er de ure i verden, da kan pimpes eller "customizers" mest muligt ved hjælp af forskellige materialer, lænker, bezels og ikke mindst skiver - jeg kender ikke andre mærker, der giver så mange muligheder......

Om en Oysterquartz DD med valnøddetræsskive så er god smag - det kan nok diskuteres!
Svar
#7
Hej

Jeg vil give Baun ret, men hvis man går cirka 40 år tilbage i tiden var Omega mere prestigefyldt end Rolex, men da quartz bølgen kom prøvede Omega på at være med japanerne og lancerede Quartz ure med en masse fejl på og så gik det ned af bakke og det er nok noget af det de slås med endnu, men med de nye inhouse værker og lænker med skruer tror jeg snart at det er glemt, men priserne kommer også tættere på Rolex.

MVH Peter
Svar
#8
peter Skrev:Hej

Jeg vil give Baun ret, men hvis man går cirka 40 år tilbage i tiden var Omega mere prestigefyldt end Rolex, men da quartz bølgen kom prøvede Omega på at være med japanerne og lancerede Quartz ure med en masse fejl på og så gik det ned af bakke og det er nok noget af det de slås med endnu, men med de nye inhouse værker og lænker med skruer tror jeg snart at det er glemt, men priserne kommer også tættere på Rolex.

MVH Peter

Konsistens i mærket er generelt den ypperste parameter for konstant værdi forøgelse. Firmaer som Omega holdt ikke stilen i de dårlige perioder og derfor bliver de mindre værd, i takt med at der produceres modeller der ikke "holder" deisgnmæssigt / kvalitetsmæssigt.

Se på mærker som Vacheron og Breguet. Deres største problem for samlere er at de mellem 60'erne-90'erne har lavet en hel del juks, og der er først nu inden for de sidste 10 år kommet "styr på det" igen. Sammenlign med f.eks. AP og Patek der har holdt niveauet langt højere igennem de dårlige tider.

mvh Morgan
Svar
#9
Tik-Tak Skrev:Jvf. Bauns indlæg, så er det jo egentlig pardoksalt, at Rolex ikke fordbindes mere med individuel smag, når nu DayDate & Datejust serierne nok er de ure i verden, da kan pimpes eller "customizers" mest muligt ved hjælp af forskellige materialer, lænker, bezels og ikke mindst skiver - jeg kender ikke andre mærker, der giver så mange muligheder......

Om en Oysterquartz DD med valnøddetræsskive så er god smag - det kan nok diskuteres!

Nu kan man sige at et mærke som Roger Smith, eller en urmager som Habring, kan man selv være med under udviklingen og fabrikationen, og sige sine ønsker og være med til at bestemme urets udseende...

Eller Svend Andersen, som havde en anonnce med noget milimeter papir, og hvor man så kunne tegne uret, og de ville lave det!

Eller måske Urban Jürgensen og Sønner, hvor deres "slogan" var: Har du pengene kan vi lave det Icon_razz (Var godt nok mere funktioner end design, men alligevel)

Det er vel ulitmative individualisme?
Svar
#10
Jeg mener mere noget med hvor mange der går med dem - hvor mange der sælges.

På den måde bliver Omega og Rolex ikke uret for den der søger noget individuelt - heller ikke selvom man udsøger sig en særlig model - fx. en Omega olympic - et eller andet!

Et Ole Matihesen eller et Georg Jensen vil faktisk vise mere individualitet end både Rolex og Omega i Danmark, men da især, når man er udenlands!

Også Vintage ure viser mere individualitet netop fordi man ikke ser så mange og fordi der ofte er en historie - et arvestykke, et ur fra ens fødselsår, et ur der er magen til det man fik i konfirmationsgave

- eller man har udsøgt sig det bedste Heuer ur (efter ens egen smag) som man kunne finde til de 5-10 K man havde afsat til formålet. Man kender måske urets historie og ved at det var den første rigtig vandtætte Chronograf der blev lavet i 1969 - Det er individuelt, så det batter, til en fin pris!

Nå, nu synger jeg vis samme sang igen undskyld!

vh Baun
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)