Forespørgsel ved. Speedmaster cal. 321
Har set mig lidt lun på Bos Speedmaster cal. 321 fra 1965.

[url]"http://www.vintageure.dk/desktopmodules/SIOrderLineImageLarge.aspx?oli=19948">http://www.vintageure.dk/desktopmodules ... ?oli=19948[/url]

Har overvejet at bytte den med en Rolex Sub. 14060M u. boks og papirer. Er det klogt??

Peter
Svar
Jeg er ikke rolex kyndig, men mener at det er en fra ca 2000 uden date du er oppe med, og Omegaen synes jeg ser overordentligt pænt velholdt ud, og med den herlige 321 kaliber, så personligt ville jeg uden at blinke vælge Omegaen hvis der stod en med et i hver hånd og sagde VÆLG - ikke et sekund

just my 5 penny John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej Peter - jeg holder med John

Jeg er langt fra Rolex ekspert; men ved til gengæld lidt om Speedmaster, så jeg vover et øje...

En14060M er bestemt en klassiker, måske den smukkeste Sub og i hvert fald den mest klasssiske i Submariner serien; men dit eksemplar er som samlerobjekt betragtet langt fra en sjældenhed: Det er produceret i store styktal, produceres så vidt jeg ved stadig. Endvidere mangler boks og papirer.

Omvendt med Bo's Ref 105.012. De bliver ikke lavet mere, og dengang de blev lavet var det slet ikke i de styktal som Rolex spyttede ud. Speedmaster Proff. er lige så klassisk som en Porsche 911, dens skive layout gør uret utroligt let at aflæse, og Cal. 321 chronografværket er milevidt over det Rolex har præsteret, måske bortset fra deres "nye" in-house Cal. 4130 som idag sidder i Daytona.
Så horologisk set er Speedmaster et finere ur, og det har en fabelagtig historie bag sig...
Speedmaster Proff. fra de årgange er slet ikke så nemme at finde mere, og eksemplaret ser meget originalt ud.

Jeg har både en Speedmaster Proff. Ref. 145.012 årgang 67-68 - også med Cal. 321, samt et Rolex - dog ikke en Sub, men en GMT II købt ny i 2006. Så jeg betragter ikke mig selv som en "forbenet" Omega-freak, sådan som man ellers kan støde på ind i mellem Icon_e_biggrin

Køb med hjertet.... Icon_cool
Svar
Hej PSN

Såvidt jeg kan se er den handel kun god for Bo mølbak, medmindre at du får 5000 kroner i bytte, for så passer pengene.

MVH Peter
Svar
Mange tak for svarene. Jeg har selv også fornemmelse af, at Omegaens historie, samlerværdighed, cal. 321 etc. alt andet lige ligger over hvad Rolex'en kan tilbyde. Dog er Rolex altid let at sælge og holder en fantastisk brugtvognspris.

Så min tvivl går faktisk mere på om Omegaen ikke er sat lovligt højt, idet jag i solgte ure har set endog de aller første Speedmastere til priser langt under 20.000 kr.

Peter
Svar
Inden du bekymrer dig yderligere, kan jeg meddele, at uret er solgt... Icon_e_sad

Tog forbi Bo i lørdags for at se på det - men der havde været et skarn forbi og købe det dagen før... Endnu mere Icon_e_sad

Så jeg må lede videre...

# GT
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Hej

Der er flere aspekter i dit valg

Du er oppe imod 2 klassikere. På den ene side Submariner og på den anden Speedmasteren. I mine øjne de to mest legendariske ure der nogensinde er produceret.

Lad os tage Submarineren først. Du har en model som udgår inden for de næste tre år. Det i sig selv gør den interessant. Som brugsur er den perfekt. Stållænke, automatik og saphirglas kan ikke være meget bedre. At den er uden papirer er underordnet. Det er uret du skal gå med, ikke boks og papirer. Jeg ved ikke om din model er med t-skive, men det er vel kun serien uden M der er det?

Så er der Speedmasteren. Der er tale om en 105.012-65, med split bevealed bagkasse, som kun er lavet i en meget begrænset periode. Prisen er høj men fair, da den har de originale visere stadig. Mange har fået skiftet den store sekund til den version der sidder på den nye, som er trekantet i enden. Den gamle kan ikke skaffes fra ny mere. I mit arkiv kan jeg se at de også blev solgt for 5 år siden til den pris, i DK. I virkeligheden burde prisen måske være højere. Som brugsur kan den stadig bruges, omend ikke i samme omfang som Submarineren. Uret er IKKE vandtæt. Fugtskader på ure i den klasse er katastrofale, da det aldrig kan genskabes, især hvis skiven har taget skade. Jeg har set flere vintageure der måske har tre til fire år på bagen, hvor folk har købt dem i den tro at de kunne bruge urene til alt. Det kan man bare ikke. Det er et ur med håndoptræk. Det i sig selv har en charme, men hvis man ikke gider rode med det, er automatik jo at foretrække. Plexiglasset på Speedmasteren er måske lidt sart. Det kan sagtens poleres af og til, men det tager let imod ridser. Det gør saphiret ikke.

Der er tale om to ure med en fantastisk historie, så hvis du har muligheden ville jeg beholde Sub´en og købe Speedmasteren ved siden af. Der kan ikke ske noget ved det. De vil begge beholde deres værdi, og du vil til enhver tid kunne sælge dem hvis prisen er rigtig. Når jeg siger den rigtige pris, er det fordi du ikke skal regne med at kunne sælge Speedmastere som den viste, til den pris, som privatmand. Der skal de helst ind over en forhandler for at opnå sådan en pris.

Mht. prisen på din Sub, så sælger Bo en 14060 for 18.000 kr. så det du kan få for din Sub er måske 14.000 kr. så du skal nok regne med at skulle af med 6.000 kr. oveni. Måske?

Mvh.
Svar
Kevlar Skrev:...Så er der Speedmasteren. Der er tale om en 105.012-65, med split bevealed bagkasse, som kun er lavet i en meget begrænset periode.

Hej Kevlar - kan du forklare lidt mere om "split bevealed bagkasse" - jeg er ikke klar over hvad det betyder, og jeg har aldrig hørt denne betegnelse nævnt før Icon_e_confused

På forhånd tak
Svar
Hej Peder

Jo selvfølgelig

Den split bevealede bagkasse har ligesom et ekstra knæk. Hvis du har center af bagkassen så er den flad. Der hvor den skråner har så et ekstra knæk i stedet for at være lige. Der hvor den skråner, er der hvor man typisk sætter værktøjet på for at åbne uret.

Håber det var forklaring nok, ellers må vi jo prøve igen :)

Mvh.
Svar
Igen mange tak for svarene. Der synes at være uoverensstemmelse i vurderingen af de to ures værdi. Den ene mener 5000 i Rolexens favør mens den anden mener, at der skal lægges 6000 for at få Omegaen. Hvis den er solgt, er det kun af akademisk interesse for mig.

Grunden til at jeg ville bytte er fordi, at jeg er ved at opbygge en Speedmaster samling - har en Mark III og en Speedmaster 1982 (Den tyske model. Det undrer mig i øvrigt, hvis den skulle være blevet solgt, idet jeg erfarede at fjederen var knækket inde hos Bo, og den derfor først skulle repareres.

Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)