Trække et ur op manuelt...?
Hejsa

Har et Rolex Sub. som jeg går med hver dag.
Men nu er jeg tæt på at købe mig et Omega PO 45,5 mm. med gummi rem, og har tænkt mig at veksle mellem mine to ure.

Så er spørgsmålet, om urerne har godt af at bliver trukket op manuelt og hvor mange gange man skal skrue for at det er klart til øjeblikkeligt brug Icon_question
Kan man skrue for meget Icon_question

Måske et dumt spørgsmål, men for mig meget relevant. Har ikke den store ur-erfarring, så håber i kan hjælpe.

Takker...

Mvh. Martin Icon_e_wink
Svar
Hej

Du kan ikke overoptrække et automatikur, da det er forsynet med en slæbefjeder.

MVH Peter
Svar
Du kan jo også købe en watch winder....

Sådan en dims placerer du dit automatiske ur i - og så bliver det hold optrukket. Du kan finde mange modeller rundt omkring, men her på sitet anoncerer Claus: [url]"http://www.watchwindershop.dk/">http://www.watchwindershop.dk/[/url] med sådanne dingenoter.

vh baun
Svar
peter Skrev:Hej

Du kan ikke overoptrække et automatikur, da det er forsynet med en slæbefjeder.

MVH Peter

Men har uret godt af, at gå "død" og så blive trukket op manuelt ?
Slidder det mere på uret end hvis man gik med det samme ur hele tiden, som så ikke gik "død". Icon_question

Mvh. Martin
Svar
Jeg tror der findes flere meninger om emnet end der rigtigt er videnskabeligt bevis for.
Bevægelse medfører slid, så går det, slider det.

Ligger det stille i mange år kan nogen have erfaring med at olien bliver stiv, men jeg har masser af ure med 30 - 50 år på bagen - som aldrig har set service når jeg får dem, og som går igang med det samme de trækkes op.

Hvis du har, som du beskriver, 2 ure i form af Rolex og Omega Planet Ocean og vil kunne skifte mellem dem helt uden besvær, så ville jeg vælge en winder som beskrevet af Baun, så du slipper for at stille dato, og slipper for at trække op manuelt.

Hvis du har et mønster hvor du måske vil gå en god måned med det ene og så en god måned med det andet, og måske bare en enkelt aften om måneden bytte, så ville jeg lade dem løbe ud og stille igen
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Jeg tror der findes flere meninger om emnet end der rigtigt er videnskabeligt bevis for.
Bevægelse medfører slid, så går det, slider det.

Ligger det stille i mange år kan nogen have erfaring med at olien bliver stiv, men jeg har masser af ure med 30 - 50 år på bagen - som aldrig har set service når jeg får dem, og som går igang med det samme de trækkes op.

Hvis du har, som du beskriver, 2 ure i form af Rolex og Omega Planet Ocean og vil kunne skifte mellem dem helt uden besvær, så ville jeg vælge en winder som beskrevet af Baun, så du slipper for at stille dato, og slipper for at trække op manuelt.

Hvis du har et mønster hvor du måske vil gå en god måned med det ene og så en god måned med det andet, og måske bare en enkelt aften om måneden bytte, så ville jeg lade dem løbe ud og stille igen

Tak for svaret - det er rart med nogle gode råd.
Så mangler jeg bare at købe et Planet Ocean, så jeg kan komme i gang med skifte urer Icon_rolleyes

Det kan kun gå for langsomt...
Skal bare lige finde det til den bedste pris, men det burde være muligt.

Mvh. Martin
Svar
Som John skriver, så er der mange meninger om emnet.

Jeg vil dog støtte op om forslaget med en winder, hvis der skal skiftes stort set dagligt mellem de to. Men dette skulle kun være for at slippe for besværet i mine øjne.

Lad dem bare løbe ud, hvis de ikke skal bruges et stykke tid. Olien bliver ikke stiv på få dage. Jeg har personligt ikke det store imod at skulle stille dato og klokkeslæt på uret, hvis det er gået dødt.
Så det er jo bare en smagssag.
Men hvis uret ikke skal bruges i længere tid kan du lige så godt undlade at trække det op, da der jo som nævnt er mindre slid.

Held og lykke med urkøbet. Jeg håber du bliver glad for kombinationen.

Mvh. Martin
Svar
Hej

Johns svar er helt korrekt, hvis man ikke bruger uret skal man bare lade det ligge så slider man ikke på uret.

MVH Peter
Svar
Jeg synes det er en usædvanlig flot måde at præsentere sine ure på - at der står sådan en snurrebasse og kører....

Jeg nyder da i hvert fald synet.

Det er også fint hvis man har behov for at teste flere ure end man kan gå med!

vh Baun
Svar
Baun Skrev:Jeg synes det er en usædvanlig flot måde at præsentere sine ure på - at der står sådan en snurrebasse og kører....
vh Baun

Enig specielt hvis det er en gammel constellation helt uden quick set, eller med "quick set" mellem kl 21 og 24:30 - det kan være så besværligt at få den dato ret, at man ikke gider gå med uret hvis det skal stilles 20 dage.

Er uret et quickset med træk i kronen (eller ekstra hak og drej eller lignende) så synes jeg ikke winderen er "nødvendig", men mange winders er flotte og imponerer jo venner som aldrig har set en (eller overbeviser dem om at man virkeligt er skør)
vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)