Spændende arvestykker
Hej Andreas E.
Jeg kan jo ikke lige frem tilføje det helt vilde, det har Hannover og Peter allerede fortalt.
Rent aldersmæssigt kan jeg dog tilføje at du inde på værket kan finde et værknummer, skrive det ned, og gå så ind og søg på, tror det er Omega's hjemmeside at de har en tabel over deres værknumre. Hvor du så kan se hvor gammelt uret er, det år der står der, er produktionsåret. så kan det godt have ligget lidt på lager, men ældre end det er det ikke.
Stemplerne i kassen: 0,900 er sølvstempel de andre kan være fabrikstempler. Havde uret været engelsk kunne du ud af stemplerne se hvor gammelt uret er, husker jeg rigtig startede de med det i 17oo-tallet eller 1600-tallet, men da det er schweitz ved jeg ikke om de også har den form for registrering, kunne måske tænkes. Har aldrig haft tid til at undersøge det, kunne være andre herinde ved noget om sølvstempler. Ellers prøv at have det med i lommen når du tager rundt til antik-udstillinger, kunne være hjælp at hente der. Hos henholdsvis sølv-handlere og urmagere. Da andre stempler på den inderste kapsel, er medaljer Omega har vundet ind til da. Du har jo selv fundet ud af at de vandt en medalje på verdensudstillingen i Paris 1900, de andre er tilsvarende medaljer blot fra andre udstillinger/konkurrencer. Til sidst kan du også muligvis se et caliber-nummer (cal-nr). Står (måske) inde på værket, typisk under balancen, uroen der farer rundt , hvis ikke balanceakslen er knækket. Dette vil være urets diameter, da det var den første måde de gav urene cal.nr. på. Dette er ikke sikkert, men da uret er rimeligt "nyt", er der stor chance for det.
Mvh Lars
Svar
Så fik jeg oprettet en profil på photobucket.
Lommeuret ser således ud:
İmage
İmage

De fem armbåndsure:
Fortis og Ricoh:
İmage
Certina, Lanco Movado:
İmage

Håber det hjælper lidt på identifikationen:)
Jeg vil som sagt ikke sælge lommeuret, men armbåndsurene siger mig ikke så meget, så dem vil jeg gerne af med. Spørgsmålet er så bare om de overhovedet er noget ærd, hvilket jeg ikke umiddelbart tror.
Svar
Hej,

Meget spændende ure!

Desværre er de forholdsvis medtagede, så de er nok ikke forfærdelig meget værd (men hæng mig ikke op på det). Da det er arvestykker, synes jeg dog, at de er værd at gøre noget ved - om ikke andet, så et eller to af dem. Hvilke, du så skulle vælge, må afhænge af stand af kasse og værk.

Personligt synes jeg, at Fortis'en, Certina'en og Movado'en har noget over sig. Om du så vil forsøge en istandsættelse, må du om (evt. i samråd med en urmager). Det er jo dig, der skal betale...

# GT
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
ja de var også dem jeg havde i tankerne til en evt. restaurering.
Fortis'en har manuelt optræk men de andre har automatiske værker.
Synes faktisk Fortis'en et prægtigt ur og hvis det lige fik et lille "shine up" kunne det blive rigtig flot.
Svar
Ingen stor værdi i armbåndsurene - tilmed svært solgte i den stand, Ebay noget med 10 til 30 € men enig i at Fotis uret er med ex. flotte visere, så har det affektion, så - afhængigt af hvor du bor, i København, ind til Mølbak, og i Jylland Halse i Horsens - så kan de sagtens få et ur ud af det - men du må ikke se det som en investering i andet end det at bevare noget, som JEG mener er værd at bevare og som kan have affectionsværdi.

Omgaen har en - så vidt jeg kan se fra billedet - flot emalje skive, uden "hairlines" (revner) og er absolut værd at give en tur hos ex. Mølbak for at få den renset og smurt, men igen - vædien af lommeure i sølv - er begræneset. Flot skive synes jeg personligt

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Tak for svarene indtil videre:)
Lige en lille tilføjelse. Jeg har fundet et stempel for enden af Fortis-uret der står: PLAQUE OR G (Wb i en trekant) 20 MICRONS
Hvad betyder alt dette?
Er der i øvrigt nogen måde hvormed jeg kan se om urene er af guld?
Svar
Har lige taget nogen flere billeder af Omega'en:
İmage
İmage
İmage
Svar
Jeg tør næsten ud fra billederne sige at det er Omega's berømte 3/4 platine werk fra 1894, der var grundlaget for deres tidlige armbåndsure. Nemlig 10"', 11"', 12"', 13"' og 15"' der alle var formindskede udgaver af 19"' fra 1894, men for at være sikker skal jeg se uret.
Dette er dog mit bedste bud ud fra billederne.
Mål: "' er lignes.
1 Lignes svarer til 2,2559mm

Mvh Lars
Svar
Andreas E. Skrev:Tak for svarene indtil videre:)
Lige en lille tilføjelse. Jeg har fundet et stempel for enden af Fortis-uret der står: PLAQUE OR G (Wb i en trekant) 20 MICRONS
Hvad betyder alt dette?
Er der i øvrigt nogen måde hvormed jeg kan se om urene er af guld?
Betyder at det er forgyldt - ikke massivt - 20 mg tykt lag

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)