Zenith arvestykke
Hej
Jeg håber at I kan hjælpe mig. Jeg har arvet et Zenith ur fra min morfar og er blevet lidt nysgerrig mht. alder og model. Jeg har ikke selv forstand på ure og, ja, jeg ved godt at det nok ikke er det bedste forum, hvor jeg indrømmer at jeg ikke går med ur til dagligt - undskyld.
Faktisk troede jeg at min morfars ur bare et billigt japansk 70'er ur (pga. dets tilstand som I kan se på billedet) og der var ingen andre i familien der ville have det da vi bodelede.
Jeg googlede alligevel Zenith og fandt ud af, som I ved, at det egenligt var et klassiskt schweisisk ur og dermed også, måske, værd at investere i.

Derfor har jeg følgende spørgsmål: Hvilken model er der tale om? Hvor gammelt kan uret være? og til sidst: kan det betale sig at få det renset? Glasset skal skiftes og jeg har fået at vide at "kronen" også skal skiftes, men at denne ikke fås original.

På bagsiden står der:732A060 og med meget svag "håndskrift" nedenunder:2040v 10/47

Mvh Rolf
İmage
Svar
Selvfølgeligt skal du sætte den istand. Søg efter Zenith her på forumet og du vil se masser af indlæg, men ret få om de mere almindelige ure - mest om chronograferne.

Den skal vel bare ha en rensning og smøring + nyt glas, og det er klaret for rimelige penge (København så enten Mølbak eller Krognos som du ser på vintageure hovedsiden)

Mon ikke tallet 10/47 kunne passe med alderen Oktober 1947, det er i alle fald ikke umuligt, selvom jeg ville ha sat det til 50erne.
Værket må man se for at sige noget ordentligt men sikkert noget lignende Zenith kaliber 126 - og med en rens og smør så går det glimrende i masser af år endnu og har historie

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
et nyt glas, en let polering og en ny læderrem. Hvis uret ikke går fint en rensning og smøring. Samlet ca 1500 kr.

Du vil næsten ikke kunne genkende det! Og så har du et rigtigt superfedt ur, med en herlig historie/affektionsværdi!

vh Baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)