Junkers
#1
Hej där!

Jag måste börja med att tacka för ett mycket trevligt forum!
Fick upp ögonen för Junkers häromdagen! Vad tror ni om detta märke? Är det så prisvärt som det verkar?

Är sugen på denna modell:http://www.ur-tid.dk/product.asp?product=14&sub=3

Är det ett fynd?
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.danstenqvist.com">www.danstenqvist.com</a><!-- w -->
Svar
#2
Hej

Kender ikke til Junkers specifikt - og kan derfor ikke sige om det er et fund til prisen. Men det kan være interessant for dig at undersøge hvad man ellers kan få i samme stil som Junkers, nemlig varianter af de tyske pilot ure fra 2. verdenskrig, med moderne værker.

Der er nemlig en lang række firmaer som påstår, at de laver "originale" tyske Flieger-uhre - men der er reelt kun et mindre antal som rent faktisk HAR været officiel leverandør af ure til det tyske flyvevåben - IWC var ét af dem, og Laco et andet: "The originals, made by a range of companies, from IWC, Lange & Sohne, Wempe, and Laco did not have any dial logo or other symbol to give away the makers."

Hvis du går ind på den tyske eBay site - <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.ebay.de">www.ebay.de</a><!-- w --> - og skriver "Flieger" eller "Fliegerchronograph" kommer de allesammen op.

Mange vil nok anse IWC's Big Pilot for at være en værdig efterkommer af de oprindelige tyske pilot ure - men så taler vi også om priser på omkring 80.000 kr og en helt anden kvalitet, ikke mindst værket.

I relation til en vurdering af, om Junkers er et godt køb til prisen, skal man dels kigge på værket - et automatisk ETA værk vil tælle højere end et quartz værk, og dels på "brand image" - hvorfor et mærke som LACO for nogen vil være mere interessant pga mærkets historie end eksempelvis Junkers, eller Azimuth for den sags skyld, som "blot" har gen-introduceret designet. Kvalitetsmæssigt kan Junkers og Laco dog sagtens ligge på niveau - men det må en med mere teknisk indsigt end mig afgøre Icon_e_wink

God fornøjelse Icon_smil

Mike
________________________
16600 - A good starting point
Svar
#3
Hej,

Lad mig starte med at afsløre at jeg kender JUNKERS mærket rigtig godt - det er mig der er importør Icon_smil

Elevation Record Flight F13, 6258-2 eller: [url]"http://www.ur-tid.dk/product.asp?product=14&sub=3">http://www.ur-tid.dk/product.asp?product=14&sub=3[/url]
er en typisk repræsentant for det originale "Flieger uhr", men der er utroligt mange producenter der fremstiller denne type ure.

"Flieger uhre" fås i alle kvaliteter og prisniveauer - kendte og ukendte brands (mærker), og med med mekaniske eller quartz-værker.

Mike P. er meget fair i sin beskrivelse herover, og jeg kan kun opfordre til at du kikker mulighederne igennem og finder det ur der er bedst for dig.

Jeg skal blot bemærke at du naturligvis har to ugers returret hvis du køber et JUNKERS ur og ikke er tilfreds med det.
/Jens
Svar
#4
Skal for en god ordens skyld tilføje, at jeg ikke prøver at promovere Laco eller andre fabrikanter frem for Junkers Icon_smil

Blot en bemærkning om, at man skal kigge sig lidt omkring hvis det er begrebet "original tysk pilot ur" man tænder på; hvis man derimod vil have et flot, stilrent, europæisk produceret ur, som (så mange andre mærker) henter inspiration til deres design i andre mærkes back-catalog, med et godt værk og til en fornuftig pris, så synes jeg bestemt at Junkers byder på et meget, meget fornuftigt pris/kvalitet forhold, som jeg sagtens selv kunne falde for hvis jeg skulle ud og købe et ur til 2-3K Icon_smil

Det vil så altid være individuelt HVOR meget inspiration man synes at ens ur skal låne fra andre producenter; i Junkers tilfælde er der i hvert fald tydelige "referencer", "tribute" og "hommage" til IWC Aquatimer, IWC Fliegerchronograph, Panerai Radiomir og andre IWC modeller Icon_e_wink

Mike
Svar
#5
Jag tackar för en otroligt bra input! De modeller som jag tittar på just nu är Junkers, Laco, och Fortis. Och som ni säger, det inte särskilt mycket som skiljer dessa modeller åt. Dock ligger Junkers absolut bäst till om man ser till priset.
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.danstenqvist.com">www.danstenqvist.com</a><!-- w -->
Svar
#6
Hvordan ligger de kvalitetsmæssigt, sammenlignet med f.eks. Fortis og Glycine?
Svar
#7
Da det er mig der importerer urene synes jeg naturligvis at kvaliteten er fremragende, men min økonomiske interesse i sagen gør mig jo inhabil i forhold til en vurdering.

Jeg har derfor udlånt et udvalg af Junkers ure til Mads Gjødesen, som kan se på dem med de objektive briller. Hav lidt tålmodighed, så skulle der dukke noget op fra Mads Icon_e_smile
/Jens
Svar
#8
jenslh Skrev:Jeg har derfor udlånt et udvalg af Junkers ure til Mads Gjødesen, som kan se på dem med de objektive briller. Hav lidt tålmodighed, så skulle der dukke noget op fra Mads Icon_e_smile

Hvis Mads har tid, så synes jeg det lyder som en rigtig god ide hvis han kan give anmeldelse af ure han tilsendes. Jeg tror man skal passe meget på med ikke at få medgift, ikke fordi jeg tror Mads ville lade sig påvirke, det er han alt for proff till, men det skal altid være uden penge/medgift.

Jeg håber absolut at Mads har tiden og lysten, for han kan reelt bedømme et værk sådan som jeg har set det her.

At urmagere eller importører går ind i debatten her på sitet anser jeg for helt uproblematisk, så længde det sker på en måde der ikke skriger "reklame" og det er dette et fint nok eksempel på

Vi har brug for alle indlæg

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#9
Kan se på forside-artiklen om Junkers af 8/1, at Mads G tilsyneladende allerede HAR kigget på urene. Han skriver i hvert fald:

"Urene er meget tidssvarende tool-watches med fokus på flyver-ure, som Junkers er kendt for.
...
Solide og velfungerende værker som findes i en lang række velkendte schweiziske ure.
...
Her er tale om prisbillige mekaniske ure i en fornuftig kvalitet.
...
Typisk ligger prisen på tilsvarende ure i samme kvalitet på det dobbelte. "

SÅ svaret på det oprindeligt stillede spørgsmål lader til at være "Ja - Junkers er et godt køb"

Mvh Mike
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: