Værdien af papirer ....
#1
Jeg er i øjeblikket på udkig efter et nyt ur - herunder har jeg kigget på brugt.
Uret jeg kiggede på var et Automatisk Maurice Lacroix Les Classiques fra 2005 som har en normal udsalgs pris i dag på ca. 9500.

Desværre er der ingen kvittering, garanti bevis er ikke udfyldt og den service en ven lavede for nogle år siden er der ingen dokumentation på - så kvaliteten af service står hen i det uvisse.

Der er dog lidt med i form af en kæde og urrem og æske.

Jeg har givet et bud, men er lidt i tvivl om jeg har dømt værdien af de manglende papirer & service for hårdt og skambudt - så derfor:

Hvad er handelsværdien af dokumentation for service og køb / garanti ?

Min vurdering er at prisen falder ca. 30% da ML ure i forvejen ikke er de nemmeste at sælge, og nok næsten umuligt uden papirer - på bla. chrono24 findes tilsvarende med papirer til ca. 3-3500 Kr.
Normalt ville jeg heller ikke selv købe et sådan ur uden at vide hvem der havde lavet service, og måtte i dette tilfælde skulle have service på det hos en AD. Dvs. en udgift på nok små 1000Kr.

Jeg tror ikke uret er hverken stjålet eller lign. og havde også indtryk af jeg kunne få en hjemmelavet kvittering.

Det skal måske tilføjes at jeg har købt et fabriksnyt Pontos Date Automatic til under 4000K fra dansk AD med alle papirer.
/Anders
Lidt fattigere ... men meget rigere
Svar
#2
Der er en anden tråd på samme emne, hvor ct-watches også vurderer at et ur uden papirer og boks skal være cirka 30% billigere - mener jeg det var

Snakker vi vintage betyder det ikke noget negativt for prisen hvis de ikke findes - men findes de, hæver det prisen
Anders 


Rolex Explorer 2 ref 216570 - Victorinox Inox - Seiko Orange Monster - Citizen divemaster "Pingo" - Casio G-Shock GD-110-1ER - Omega De Ville 1969
Svar
#3
Amehlbye Skrev:Der er en anden tråd på samme emne, hvor ct-watches også vurderer at et ur uden papirer og boks skal være cirka 30% billigere - mener jeg det var

Snakker vi vintage betyder det ikke noget negativt for prisen hvis de ikke findes - men findes de, hæver det prisen
Det afhænger selvfølgelig af hvad det er..... Personligt undgår jeg helst at købe ure uden boks og papir, med mindre jeg har 100% sikkerhed for at uret ikke er stjålet.....

Mener nu ikke at jeg skrev 30%.....
Svar
#4
Sorry Claus min fejl

Om ikke andet så er der et link her som også berører emnet

<!-- l --><a class="postlink-local" href="http://urdebatten.dk/viewtopic.php?f=4&t=1249" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=4&t=1249</a><!-- l -->
Anders 


Rolex Explorer 2 ref 216570 - Victorinox Inox - Seiko Orange Monster - Citizen divemaster "Pingo" - Casio G-Shock GD-110-1ER - Omega De Ville 1969
Svar
#5
I would not give more than 2000 kr for that watch . Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#6
willy Skrev:I would not give more than 2000 kr for that watch . Willy
Icon_+1
Svar
#7
willy Skrev:I would not give more than 2000 kr for that watch . Willy

Og det svarer også meget godt til hvad jeg bød (1800) - og også derfor jeg var i tvivl om det var skambud.
Men jeg er glad for linket til den anden tråd om værdisætningen - den er jo trods alt subjektiv.

I øvrigt mener jeg at der bør/skal være papirer på ure der er under 10 år - mangel på det er enten tegn på der ikke er passet på uret, det er fusk/handlet sort eller en der ikke vil vedkende sig uret er købt i Thailand eller Cypern til en "Special price for you my friend"

Ældre ure kan det tilgives at papirer mangler eller er blevet væk
/Anders
Lidt fattigere ... men meget rigere
Svar
#8
Jeg køber aldrig et ur uden boks og papirer. Men hvad er papirer? Jeg har ofte købt et ur med åbne papirer dvs. Uden stempel og dato og det er jo næsten det samme som ikke at købe papirer, men når det er udenfor garantiperioden betyder det jo heller intet. Boks og papirer indikerer at uret er solgt på reel vis, men boks og åbne kort til feks. IWC kan købes på Ebay, så heller ikke her er man helt sikker.
Jeg kender en person som fik et Rolex i jubilæumsgave, han smed straks boks og alle papirer bortset fra kvitteringen ud, for dem mente han ikke han havde brug for!! Nogle mennesker interesserer sig ikke syndeligt for andet end selve uret. Så selv et ur uden boks og papirer kan være fuldstændig legitimt.

Mvh
Michael
İmage
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)