lange vs top tre
En af forhandlerne i Singapore lokker med et L&S til en attraktiv pris.

L&S havde deres rejsende workshop forbi Singapore for en maaned siden, hvor saksiske maend i hvide kitler med lup for oejet sleb, graverede og samlede til den store platinmedalje. Det var en meget imponerende demonstration af deres kunsthaandvaerk.

Er der nogle, som har en mening om L&S versus PP / AP / VC kvalitet? Er de kandidater til at sidde med helt fremme paa forreste raekke?

Paa forhaand tak
Svar
Pt. er de fuldt på højde med "the big three" og værkerne er af samme høje kvalitet. De mangler dog de aller fineste complications hvor værket indeholder flere komplikationer, så som minuterepeater og perpetual calender, for at tage sidste skridt op i superligaen. Desuden en historie som svinger lidt med en mørk periode gennem DDR tiden.

Så over all skal der lidt til endnu for at nå toppen. Men de er godt på vej.

Snakker vi ure i 100 kkr. klassen vil jeg mene du får mere ur for pengene hos Lange end de tre øvrige.

/Mads
Svar
L&S laver også en model med Perpetual Calendar inklusive skudår, månefase og det hele. Det kan ses på [url]"http://www.alange-soehne.com/de/watches/langematik_perpetual.php">http://www.alange-soehne.com/de/watches ... petual.php[/url] og koster i størrelseordenen €50.000. Det ved Mads helt sikkert! Og det er iøvrigt et helt fantastik ur, som jeg kun kan anbefale at man får en forhandler til at fremvise.

Jeg er bestemt ikke ekspert - heller ikke i den sammenligning Tom Hansen spørger om, men jeg vil da bemærke at de par gange jeg har læst in test i Uhrenmagazin om L&S ure har der været en kommentar om at uret er for dyrt. Og jeg formoder, at det netop betyder at man ved L&S betaler mere for sammenlignelig kvalitet end ved de nærmeste konkurrenter.

/Bjørn.
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Pt. er de fuldt på højde med "the big three" og værkerne er af samme høje kvalitet. De mangler dog de aller fineste complications hvor værket indeholder flere komplikationer...
/Mads

Jeg er bestemt heller ikke expert, og det er da nok muligt at de mangler nogle complications sammenlignet med andre manufactures...
Til gengæld er Lange & Söhne det eneste armbåndsur jeg har set med Fusee & Chain - og det er imponerende i et ur af den størrelse Icon_e_surprised
Svar
Fik lige lyst at knytte op på mit forrige indlæg, og fandt en artikel frem om Lange Tourbillon "Pour le Meritè"

Nu har jeg slet ikke Mads' utrolige indsigt i den finere Horologi.. alligevel vil jeg hævde at dette værk overgår det meste: Det kan ikke betegnes som en "Grande Complication" men det indeholder både Tourbillon og en Fusee & Chain mekanisme som kompenserer for urfjederens mindskede kraft i takt med at denne vikles ud.
Værket er kun 30 mm i diameter og 8,9 mm højt. 21600 a/h og 41 sten.
Urværket består af 465 dele. Regnes alle kædens led med, kommer man op på 1.097 dele Icon_exclaim
Finish er naturligvis helt i top.
Sådan en præstation synes jeg kommer helt på højde med en "Grande Complication"

Lange Tourbillon Pour le Meritè blev fremstillet i 150 eksemplarer

Se bl.a. http://www.timezone.com/library/news/new...4606093750

PS Fandt lige din artikel om urværkerne frem, Mads. Og her gave du da mindst lige så høje karakterer til Lange som du gav til PP og højere end VC
Svar
Jeg har tidligere fået svar på spørgsmål om Lange og PP uden komplikationer. Enkle og stilfulde ure.
Jeg vil gerne spørge om en realistisk pris på Lange 1815 automatik i almindeligt/gul guld. På amerikanske sider (hvor jeg ikke tør købe) er priserne på ca. 75KK. For det samme kan man få en Dayatona som garanteret holder værdien bedre hvis man skulle fortryde. Men det er
et helt andet ur.
Jeg var iøvrigt i Rom fornyligt og fik lov at se/holde flere spændende ure
i Brandizzi. De var meget flinke.
Tak for nu
Venlg hilsen K.Johansen
Kristian Johansen
Svar
Som håbløs ur-rookie, der egentlig bare læser med herinde, er jeg nødt til at bøje mig i støvet og spørge; hvilke mærker er "the big three"?
Svar
Jesper B Skrev:Som håbløs ur-rookie, der egentlig bare læser med herinde, er jeg nødt til at bøje mig i støvet og spørge; hvilke mærker er "the big three"?

Hej Jesper - du vil se navnene (i forkortelser) øverst på i denne tråd.

PP = Patek Philippe
VC = Vacheron Constantin
AP = Audemars Piguet

... men hvilke mærker som udgør the big three, afhænger nok lidt af øjnene der ser; men buddet i denne tråd, er ikke helt tosset.
Svar
Hej Peder!

Tak for dit svar. Ja jeg ville også umiddelbart sige at det var svært at udpege tre, som værende noget enestående.
Svar
Tak allesammen for kvalificerede og gode kommentarer.

Side-by-side sammenligninger med PP / VC / AP (og et nyere mid-size JlC Reverso RdM i platin med moerkeblaa croc-rem og platin foldespaende til DKK 45K!!) faldt ud til LS' fordel, saa en Cabaret model i rosa guld med sort skive pryder nu min kones haandled. Stramt design og uforlignelig kunsthaandvaerk gjorde udslaget sammen med en god pris.

PP / VA / AP er egentlig ikke mit valg som top tre, men mit indtryk af en generel opfattelse. Det er svaert at argumentere mod deres horologiske praestationer og deres betydning, men den slags rankings kan altid debatteres, bl.a. hvilke kriterier, der skal bruges (hvis generel brugervenlighed og udbredelse skulle tages i betragtning, kunne listen vaere Omega / Rolex / Seiko). Derfor har vi heldigvis dette udmaerkede forum. Jeg husker en nylig traad, hvor lagdelingen blev debatteret heftigt,og den diskussion er altid hot. Ligenu mener jeg f.eks. at L&S helt klart hoerer til i top fire. Icon_e_biggrin .

Verden er heldigvis ikke statisk, og mange af de maerker, som ligger lige under, rykker taettere paa med flere in-house vaerker, superkomplikationer og innovation (og hoeje priser!). Samtidig maa man konstatere, at PP / VC / AP dress-ure af nyere dato kan faaes til rimelige priser, fordi de er smaa (35mm +/-). De var maaske lidt traege til at reagere paa trenden med stoerre ure, fordi et horologisk benchmark er mindre vaerk = stoerre praestation, i alle tilfaelde for maendene i hvide kitler.

Jeg skal se, om jeg kan faa faa mig nosset sammen til at laane et ordentlig kamera og faa taget nogle gode billeder af Cabaret'en. (Gode raad modtages meget gerne - jeg kan se, at niveauet paa vintageure er hoejt) Det firkantede vaerk er en nydelse udover det saedvanlige at se paa.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)