Indbrud - SE DETTE
#1
Hej.
Havde desværre den triste oplevelse her til morgen at komme hjem til et totalt gennemrodet hus.. Icon_evil
Heldigvis havde jeg de fleste af mine ure med mig, så de fik kun fat i følgende:

Panerai 86E nr. 1553/4000

Zeno-Watch "Edition Red" nr. 30/49

Azimuth Bombardier Nr. 4/200

Hvis I får tilbudt et af disse uden boks/papirer, så må I meget gerne droppe en mail.. (<!-- e --><a href="mailto:rapanden@yahoo.com">rapanden@yahoo.com</a><!-- e -->)

På forhånd tak..
Svar
#2
Det er en god ide at anvende hemmeligt nr. herinde!
Svar
#3
Ja, det er trist nok, men man må nok prøve at sikre sig bedst muligt mod at blive bestjålet. Og hvis uheld alligevel er ude, at være fornuftigt forsikret.

Jeg talte med forsikringsagenten en dag (Tryg). Hun deler urene op i dem der er ædelmetal, som regnes under "Særlige private værdigenstande" mens stålurene er "Særlig privat indbo". Man skal så sikre sig at den max. sum man forsikrer for dækker grupperne. Det bløde punkt i forsikringerne er, at man opdeler tyveri i Simpelt tyveri (hvor der ikke er indbrud) og indbrudstyvere, hvor forsikringsselskabet vil kræve at der er synlige tegn på indbrud. Ved simpelt tyveri er man generelt dårligt dækket og ved indbrudstyveri generelt godt dækket. Man skal dog altid kunne dokumentere: Hvad der er stjålet og dets værdi!

Der hvor jeg føler mig u-Tryg er at jeg jo aldrig kan være 100% sikker på at ingen kan skaffe sig kopi af min nøgle eller dirke låsen op uden det kan ses. Og jeg er selvfølgelig også lidt bekymret for at alle husstandens medlemmer husker at låse og lukke vinduer - altid!

Det gode er, at nogen næsten alt er hjemme incl. vore 3 hunde og at jeg har ure som opbevares hjemme i et skafor blå box, som egentlig er til våben, men også fin til ure, smykker mv. Sådan et skab koster kun få tusind kroner og gør under alle omstændigheder livet surt for en tyv.

Er der nogen som har gode råd og/eller erfaringer hører jeg gerne om dem!

vh Baun
Svar
#4
Midt bedste råd er følgende

1. Udskift låse til en patenteret låsesystem hvor bankenøgler ikke kan bruges.

2. Monter et godkendt alarm system, med GSM ringe modul. Erfaringerne siger at en alarm med alarmcentral, nedsætter risikoen for indbrud med ca. 70%, samt at indbrudstiden nedsættes væsentligt (ca. 3 minutters indbrud hvis man er uheldig.)

3. God boks boltet i væg eller gulv.

Hvis der er indbrud kan tyven ikke løbe med indholdet i boksen, da den ofte ikke kan brydes inden for 3 minutter, samt ikke nå at løbe med ret meget.


Jeg har selv haft indbrud og havde en 300 kr. harald nyborg boks med kode - tyvene var på kontoret mindre end 3 minutter og fik åbnet den billige boks, så bokse i den billige ende med kode er ikke godt nok.


Ovenstående kan vel laves for ca. 20.000,- dertil 125 pr. måned.

np
Svar
#5
tak for gode råd. Jeg mener at Skafor blå - betyder at det tager 1 time at bryde op, men jeg har også set at det kan gøres hurtigere. Jeg mener dog, at i almindelighed vil Skafor Blå kunne gøre det. Det er vel også derfor det er kravet til opbevaring af skydevåben!

vh Baun
Svar
#6
En røgkanon er også en mulighed.

At skifte låsene mener jeg er lidt spild af penge, idet indbrudstyvene stort set aldrig bryder låsene op - de brækker vinduer og terrassedøre op eller knuser ruder.

PS Jeg har intet med ovennævnte firma at gøre
Svar
#7
Baun Skrev:Jeg talte med forsikringsagenten en dag (Tryg). Hun deler urene op i dem der er ædelmetal, som regnes under "Særlige private værdigenstande" mens stålurene er "Særlig privat indbo". Man skal så sikre sig at den max. sum man forsikrer for dækker grupperne. vh Baun

Ja det er normalt for alle forsikringsselskaber at guld hører ind under sin egen gruppe af særlige private indbo" medens alm stål ure hører til i gruppen af "en eller anden form for privat indbo, og de BØR under alle omstændigheder dermed være dækket under den helt almindelige indboforsikring.
Med andre ord: Check at guld og edelmetal (inkl diamant ure) er dækket under den ligge gruppe af særligt privat indbo (ofte sammen med malerier) - og at resten kan være i den almindelige indbosum.
For år tilbage hørte alt muligt, musikinstrumenter, gamle tæpper osv under den gruppe med særlige private bla bla, men idag er det langt mindre der skal under den gruppe, og derfor hører almindelige ure, uanset pris, under almindeligt indbo, under NORMALE omstændigheder, men det kan måske variere stadigt fra selskab til selskab, så check selv.

Derudover gem kvitteringer eller kopi af købeseddel fra internettet og tag foto (let idag med digitalt) og få evt en nabo til at se med så han kan bekræfte at det stemmer at det som er fotograferet findes, både ure og andet af værdi. Så han man i det mindste et vist bevis grundlag for at tingene har eksisteret.
Så er der problemet med om der brydes ind uden der efterlades spor. Det er politiet, så vidt jeg ved, beviste om som mulighed, og her er det vigtigt at man med fotos kan vise hvad man havde i hjemmet, og i øvrigt ikke er kendt som en svindler i politiets arkiver i forvejen. Så vil man ofte med billeder og nabo eller venners bekræftelse, blive troet på, sammen med at huset nok vil virke gennemrodet.

Et kasseskab som tager en time at bryde op, og vil have alle tegn på indbrud, vil bestemt også hjælpe. Jeg har et med rødt certifikat = over 300 kg tror jeg, og boltet til beton + brændsikkert i 1 time og hvis det er borte, vil det også være ret klart tegn på indbrud) - så tag billeder, og opbevar det mest værdifulde i et skab der skal brydes op for at få fingre i tingene. (jeg synes også vor ven med tre hunde hjemme må have en god chance for at gå fri - jeg har kun en, men min kone kan gø Icon_razz )
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#8
Jeg har alle mine ure i bankboks! Undtaget selvfølgelig det, som jeg bærer Icon_e_wink
Ofte smutter jeg forbi banken og skifter ur. Det er blevet til en tur, som jeg glæder mig til.


Venligst

Stefan
Svar
#9
Indbrud sker idag ikke kun via vinduer m.m, med de bankenøgler der har været solgt på nettet, har enhver via Ebay kunne købe en universal nøgle der passer til en stor del af danske hjem (dem med ruko låse uden for system). En tyv med en banke nøgle smadre naturligvis ikke et vindue, men bruger bankenøglen og døren

[url]"http://www.doerautomatik.dk/page/110/Banken">http://www.doerautomatik.dk/page/110/Banken[/url]øgle

Jeg har selv tågegenerator / røgkanon, det virker rigtig godt, men virker kun i 1 lokale (man kan jo lukke døren til lokalet med tåge og begrænse virkningen), dvs. man skal købe flere anlæg, og de er ikke så pæne, så ikke velegnet til privat brug. Prisside for tågeanlæg er 7500 + moms pr enhed, koblet til alameranlæg. Det kræver nogle ekstra PIR detektorer, idet man skal sikre 2 detektorer samtidig starter tågesystemet, så en fejlalarm ikke starter tågen.
Svar
#10
Selv om der er bankenøgler i omløb og altid har været det, ændrer det ikke på, at det hører til sjældenhederne, at der begås indbrud med disse. Langt de fleste indbrud foregår med skruetrækker eller koben.

Og så kan en tågekanon fåes for 6.000 kr. inkl. moms.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)