Amatørens klassiske problem
Tak for de allerede mange svar og vinkler på mit spørgsmål.

Vintage/brugt ? ... ærlig talt tror jeg man bør have et bedre kendskab til det mærke man køber end jeg har, for at vide om prisen og stand (hvis det ikke er mint). Så - brugt er faktisk kun som nødløsning, da vi alligevel er oppe i et prisleje hvor jeg vil ærgre mig hvis rep. og vedligehold bliver dyrere end ventet.

Så helt klart helst nyt (men ikke absolut).

Jeg vil helst have et automatisk værk - jeg synes det er lidt hyggeligt at kunne høre al den mekanik, og det arbejde der ligger i at lave uret.
Så et batteri ur er ikke udelukket - men så skal virkelig være et ur som bare har det hele (og hvor prisen til automatik er for høj)

Jeg køber ikke uret for at sælge det senere - andet end hvis det viser sig jeg hader det Icon_e_wink
Så som udgangspunkt er gensalgsprisen ikke vigtig.
Men havde budgettet været +20K (hvor udvalget også er større) - så havde jeg nok set mere på gensalgsprisen.

Så - gensalgspris/tid er ikke vigtig.

Signalværdi / mærke ? Ikke vigtig ... i princippet ligger signalværdien i det udsende uret har, og ikke i mærket.

Det vigtige er at værket er af en kvalitet der svarer til prisen, og ikke bare et rebranded Casio værk Icon_e_wink

Og i øvrigt - regner ikke med at købe på nettet som parallel/grey import. Jeg vil hellere betale de 1-2K ekstra i listepris og være sikker på jeg ikke skal bøvle med garanti rep. og vedligehold. Og som regel kan man da snakke om prisen uden at være krejler - sælgeren vil jo også gerne have en ny kunde.

--------------------------------------------

Omega (undtagen et par enkelte) og generelt Rolex har jeg faktisk dømt ude.
Fordi ... Alle Rolex (undtagen dame) har en pyntekrans omkring uret eller lign. - altså ikke en enkelt & minimalistisk ur.

Omega har nogle modeller som passer mig (Spedmaster Aqua Terra). Men det skal så være batteri udgaven - synes den automatiske er lidt over budget.

Men Aqua Terra batteri er en interesant model - jeg vil prøve at se om jeg kan finde dens vægt et sted.
Longines Legend Driver er vist langt over budget - andet end vintage. Men ja - det er den enkelthed jeg leder efter.

Har egentlig ikke kigget så meget på Longines - men Master Silver serien ser interessant ud. Også for budgettet.
Så jeg skal vist have kigget og prøvet nogle Longines.

Men når i siger et mere sikkert ur end ML - er det så drift/brug eller gensalg i mener. Altså et ur der er nemmere at sælge ?

Så ja - det er vel egentlig Bauhaus stil som er mit mål mht. udseendet og opbygningen af uret.
/Anders
Lidt fattigere ... men meget rigere
Svar
Glatnakken Skrev:Og i øvrigt - regner ikke med at købe på nettet som parallel/grey import. Jeg vil hellere betale de 1-2K ekstra i listepris og være sikker på jeg ikke skal bøvle med garanti rep. og vedligehold. Og som regel kan man da snakke om prisen uden at være krejler - sælgeren vil jo også gerne have en ny kunde.
Køber du nyt, er jeg helt enig, men køber du brugt er det en anden snak.
De kendte "Good Guys" som vi tit omtaler herinde, giver jo også garanti, og netop fordi de er "Good Guys" er der ikke noget at være bekymret for Icon_e_wink
Glatnakken Skrev:Longines Legend Driver er vist langt over budget.........
På ingen måde......mener listeprisen er lige under 13k for et spritnyt.
Faktisk er vintageversionen dyrere Icon_e_wink
Glatnakken Skrev:Men når i siger et mere sikkert ur end ML - er det så drift/brug eller gensalg i mener. Altså et ur der er nemmere at sælge ?
Dem der siger det, mener helt klart mht. gensalgsværdien.
Vi har nok tendens til at fokusere meget (nogle vil sige for meget) på gensalgsværdien herinde og generelt i urtosseverdenen Icon_e_confused
Svar
Jeg vil gå den anden vej end de andre hvis gensalgs værdien både når det kommer til afskrivning og hvor hurtig du kan regne med evt at få det solgt igen
slet ikke er vigtig for dig ja så ville jeg købe den MLer,det er et ur som vil tjene dig godt kvaliteten på deres ure fejler mig bekendt ikke noget
og til de penge kan jeg ikke kommer i tanke om andre ure i samme stil de mere kendte mærkers modeller i den stil koster nok mere end de 15k.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Baume & Mercier kunne også være et bud på et mærke, som har flere ure der matcher både stil og budget.
Også nogle der er svære ifht. gensalg lige som ML, men ikke desto mindre nogle fine ure.

Hvis du ender med noget Longines, ML, BM eller lign. så husk at der helt sikkert burde være en fornuftig rabat at hente, hvis du køber hos en AD (authorized dealer)
Svar
Hvis nu har tid tilsat vente, skulle du måske kigge lidt på de nye tudor modeller
Svar
Hej

Vi har nogle Baume & Mercier med småskrammer på som jeg kan sælge til en pris der ligger tæt på dit budget, og de er selvfølgelig fabriksnye og med 2 års garanti, vi har også Maurice Lacroix som vi har sat på udsalg, dog ingen modeller i helguld, og så er jeg også både Longines og Omega forhandler, så¨jeg kan sagtens finde et ur til dig til den rigtige pris. Icon_e_wink

MVH Peter
İmage
Svar
Glatnakken Skrev:Tak for de allerede mange svar og vinkler på mit spørgsmål.

Vintage/brugt ? ... ærlig talt tror jeg man bør have et bedre kendskab til det mærke man køber end jeg har, for at vide om prisen og stand (hvis det ikke er mint). Så - brugt er faktisk kun som nødløsning, da vi alligevel er oppe i et prisleje hvor jeg vil ærgre mig hvis rep. og vedligehold bliver dyrere end ventet.

Så helt klart helst nyt (men ikke absolut).

Det er naturligvis dit valg - og du kan også sagtens finde et godt køb med lidt rabat, som sprit nyt.

Mange har samme indgang som du: "Jeg ved ikke så meget om det, så det sikreste er at købe nyt".
Efter grundig research hos de forskellige forhandlere som du finder herinde - dem vi kalder Good guys, køber de fleste alligevel et nyere brugt ur, når det kommer til stykket.

Det skyldes selvfølgelig at man på den måde kan få ure (som ser ud som nye) men som ville være udenfor rækkevidde, hvis man skulle købe dem fra ny. Omega Speedmaster Prof of Omega Seamaster Prof. er gode eksempler på dette. Og det er altså ikke farligt eller risikablet, når man lige har sonderet terrænet og evt. køber fra en forhandler herindefra. du får den normale garanti og reklamationsret.

Vintage (altså fine gamle ure med mere end ca 30 år på bagen) er en lidt anden snak. Her kan man med fordel vide lidt mere om hvad man kan få reserbedele til og også bede om hjælp herinde når man har fundet mærke / ur man ønsker.

Rolex kan sagten fåes uden den der "sparkling" lynette - og også uden dato - så hedder den vist Air King.....

İmage

vh baun
Svar
The Rolex Air King as a used buy is a very good choice indeed . I would rather buy that than most new watches in that price range . Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Omega, Rolex og Longines kigger jeg faktisk mere på nu hvor jeg har opdaget at det er muligt indenfor prisrammen og uden at gå for meget på kompromis - men det skal ikke være en hemmelighed at ML'eren tiltaler mig.
Det skyldes sikkert den umiddelbare WOW effekt af ML's detajler i finish - og jeg skal da også lidt omkring og have kigget på de omtalte ure.
Men i det omfang det er muligt vil jeg foretrække et nyt som starter ur.

Men jeg må nok indrømme at det med at vælge ur er noget mere kompliceret end jeg havde ventet.

Indenfor espresso udstyr er det dejlig nemt at spotte rebrandede produkter som f.eks. Kitchenaid og Fransis Fransis kontra Ascaso - men jeg havde ikke ventet at mange at de anerkendte mærker grundlæggende er lavet på basis af de samme urkasser fra ETA eller andre.

Stort set alle dem jeg har kig på med dato, er jo i praksis bygget på ETA 2824, 2834-2 eller lignende - og det uanset om det TAG, Omega, Longines og mange andre.

Så det er da godt jeg ikke har travlt - og det ender nok med at jeg selv må bruge samme råd som jeg har givet nogle andre der skulle købe kaffe kværne - spar 2-4K ekstra sammen så du har større valgfrihed
/Anders
Lidt fattigere ... men meget rigere
Svar
Glatnakken Skrev:Men jeg må nok indrømme at det med at vælge ur er noget mere kompliceret end jeg havde ventet.

Icon_hello Icon_hello
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)