At skifte rem
Overvejer hvilket Panerai der skal være mit første. Vil gerne kunne skifte rem ofte kunne jeg forestille mig.

Derfor et spørgsmål;

Kan jeg selv skifte rem på eksv. pam 183?

Skruer man bøjlen af og presser den genem remmens "hul"?

Er det specielle remme til modeller med bøjle istedet for horn?

På forhånd tak.

Bent Boje
Svar
På alle Radiomir modeller (dem med bøjle) skruer du først bøjlen af selve uret. Bøjlen består af flere dele, så den skal ikke trækkes gennem remmen, som man lige umiddelbart forestiller sig. Bøjlen består af tre dele. To stk bøjlerundinger (en til hver ende), samt et gennemgående rem-rør, som løber fra bøjle-ende til bøjle-ende gennem remmen. Præcis som på de alm. Paneraier. Et det til at forstå eller...?

Remmene til Radiomir er tyndere i læderet og bredere ved hornene end de alm. 24 mm remme til 44 mm modellerne. Radiomir-remmen er 26 mm ved hornene og 22 mm ved spændet. De er relativt lette at skifte, men ikke helt så enkle som den almindelige type. Desuden følger der ikke skruetrækker med uret, hvilket nok indikerer at det ikke er meningen at rem-skift er hyppigt.

Der findes efterhånden et hav af aftermarket remme til Radiomir, så det er ikke pga. manglende udbud, at man skal fravælge Radiomir-modellen.

Mads Gjødesen
Svar
Tusind tak, det var lige hvad jeg havde brug for at vide.
Lige et tillægsspørgsmål. Jeg forstår at der i nogle Panerais ligger unitasværker, og andre værker i nogler af modellerne. Hvorfor liggfer der et så billigt værk i så dyrt et ur, eller er der noget jeg har misforstået?

På forhånd tak

Bent
Svar
Idet Panerai er et stort ur skal det have et stort værk for at det ikke ser helt tosset ud. Desuden var de gl. Paneraier med manuelt optræk og lommeursværk. Store lommeursværker med manuelt optræk hænger ikke på træerne, og der er stort set kun en løsning nemlig Unitas. Så derfor tror jeg Panerai valgte dette værk, fordi det var det eneste, som kunne leve op til deres historiske krav.

Værket er rigtig nok simpelt og relativt billigt. Panerai foretager dog væsentlige modificeringer og dekoreringer, men du har ret i at prisen på det færdige ur, ikke helt står mål med produktets horologiske kvalitet. Så du skal nok ikke købe et Panerai med Unitas, hvis du vægter "value for money" højt eller er værk-freak. Værket er dog ganske velfungerende og robust samt kan justeres ind til at gå ret præcist. Så taget i betragtning at Panerai oprindeligt var et tool-watch, må man vel sige at værket passer godt til kravene. Nok nærmere prisen som er for høj.

Mads Gjødesen
Svar
beskrivelse Mads, tak skal du have. Er vist faldet for 183éren. Kan godt lide designet, selvom jeg i første omgang bedst kunne lide kronebeskytteren der trykkes på plads. Men syntes godt om hvad jeg tror er klasisk Panerai.

Tak for de gode svar.

Bent
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)