Speedmaster Pro 3570.50 spørgsmål
Hej.
Jeg har bemærket at kronografens sekundviser springer underligt når den nærmer sig kl. 12. For det meste ser det ud til den springer 2-3 gange pr. sekund men de sidste par sekunder inden kl. 12 spinger den 6 gange pr. sekund. Den holder ellers tiden fint.
Er dette normalt? Nej vel? Bør man ikke kunne måle ned til 1/6 sek. med en cal. 1861?

Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
KlausM Skrev:Hej.
Jeg har bemærket at kronografens sekundviser springer underligt når den nærmer sig kl. 12. For det meste ser det ud til den springer 2-3 gange pr. sekund men de sidste par sekunder inden kl. 12 spinger den 6 gange pr. sekund. Den holder ellers tiden fint.
Er dette normalt? Nej vel? Bør man ikke kunne måle ned til 1/6 sek. med en cal. 1861?

Mvh
Klaus

Nu er jeg ikke kendt med cal 1861, for ny til at jeg gider..., men umidlbart virker det på mig til at det du kan se, er det jeg vil kalde tandluft. Uret få jo ikke flere tænder på tandhjulet omkring kl 12, men det skal til at trække min.tælleren og derfor ser du pludselig alle "tænderne" som små hop på sek.viseren.
På lidt ældrer chronographer er der en friktionsfjeder på sek.hjulet i chronographen, hvilket gør at sek.viseren ikke springer så meget, men "glider" for hver tand, frem for at hoppe for langt frem og så vente på at hjulene kommer og skubber den videre.....
En bedre forklaring kan jeg ikke lige skrive!!!
Håber det hjælper lidt.
Mvh Lars
Svar
Tak Lars.
Det giver mening det du skriver for det er netop som der optræder modstand at sekund viseren begynder at springe normalt. Der må være noget galt med fjederen hvis en sådan findes på en 1861. Har du bud på hvordan dette kan optræde på et ur der kun er 6 måneder gammelt?
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Som jeg skrev før, så er uret for nyt til at jeg kender det. Int. mig for Omega før 1969-70. Prøv at gå til din urmager og spørg om der er en friktionsfjeder på sek.hjulet i chronographen, kan og så være at Peter i Horsens kan hjælpe dig, ved at han er Omega forhandler.
Skal på kursus om 3 uger så skal jeg se om jeg kan komme problemet nærmere, hvis der ikke er kommet svar inden.
Mvh Lars
Svar
Uret er afleveret til rep. hos Klarlund. Du havde helt ret i din formodning.
Tak.
Selv i '69 brugte Omega kal. 861 som må minde meget om 1861.

Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
cal. 861 kom i 1969, der har du ret, men hvad forskellen er på den og 1861 aner jeg ikke og er heller ikke int deri. Jeg har bare indset at på et eller andet tidspunkt må man sige stop, og jeg har valgt at sige stop da Omega stopper deres egen værkproduktion. Ved godt at de ikke har lavet chronographer selv, da de har været i deres sortiment indtil da, har jeg valgt at tage dem med.

Mvh Lars
Svar
Forskellen på 861 og 1861 er at 861 er rødforgyldt 1861 er rhodineret, det vil sige at den er sølvfarvet, det er den eneste forskel altså ingen tekniske forskelle.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)