Sekundt viser som Rolex
hvis du mener ny verdensrekord med VR må jeg skuffe dig........
Tag-Heuer har lavet en chronograph med 360.000 svingninger i timen
og det vil sige det kan vise hundrede dele sekunder, den første de lavede
var i øvrigt helt tilbage i 1916, så vidt jeg ved er det den højeste frekvens
i et mekanisk ur med traditionelt balance........
Svar
Uden at have undersøgt det nærmere, mener jeg nu kun det er stopuret, som arbejder med 360.000 svingninger. Selve urets tidsfunktion drives af et alm. ETA værk med 28.800, som jeg har forstået det.
Så der er tale om to vidt forskellige værker, så en egentlig sammenligning er vel svær.

Mads Gjødesen
Svar
Som amatør bliver jeg nysgerrig!

Alle (læs andre amatører) siger at et Rolex er noget af det der "flyder" mest i sin gang. Med hvilken frekvens roterer det? Derudover har jeg selv et PO som jeg ikke synes er specielt flydende i sin gang, er I enig i det - eller hvad er frekvensen på det. Nåh men ellers også tak for svarene, jeg bliver klogere dag for dag.
Svar
Xam Skrev:Som amatør bliver jeg nysgerrig!

Alle (læs andre amatører) siger at et Rolex er noget af det der "flyder" mest i sin gang. Med hvilken frekvens roterer det? Derudover har jeg selv et PO som jeg ikke synes er specielt flydende i sin gang, er I enig i det - eller hvad er frekvensen på det. Nåh men ellers også tak for svarene, jeg bliver klogere dag for dag.

Min egen GMT Master II kører med 28.800 beats per hour (bhp). Værket er en Cal. 3185 som igen en en "videreudvikling" - hvis man bruge tilføjelsen "-udvikling" om Rolex Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
Jeg vil mene at de andre Rolex Toolwatches (Explorer, SD, SUB og Yachtmaster) baserer sig på samme caliber, så jeg vover den påstand, at disse også kører med 28.800 bhp
Svar

Langt de fleste Rolex (jeg er ikke ekspert i Rolex) går vel med 28.800 bph. = 4 Hz.

Zenith El Primero går med 36.000 bph. = 5 Hz, så det går altså mere "flydende" end et Rolex.

Mvh.
İmage
El Primero...36.000 bph.
I've got Ball's of steel and titanium......
Svar

Hej Xam

Både din PO og et fx. SeaDweller svinger med 28800. Grunden til at det
ser mere flydende ud på et Rolex, er bl.a. at sekundviseren er noget
kortere end på din PO. Jeg har begge modeller, og kan godt se forskel
på dem. Jo længere din sekundviser er, jo tydligere vil man kunne se at
den flytter sig. Se bare på sekundviseren på et Valjoux 7750 den flyder
fulstændig, men den er også kun ca. 7mm lang Icon_e_smile
Om der ud over længden af sekundviseren er andre ting der spiller ind,
ved jeg ikke. Har dog lagt mærke til, at et Rolex værk er meget mere
tyst end et ETA værk er. Escapementen siger stort set ikke noget på mit
SeaDweller, hvorimod det tikker højt på PO'en.

Icon_e_biggrin leJ
Svar
Det med sekundviserens længde havde jeg sgu ikke lige overvejet. Klart at afstanden bliver større mellem bevægelserne jo længere væk fra centrum man er... Og ellers tak for svarene.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)