Sekundt viser som Rolex
Hej

Er der andre der laver ure med "flydende" sekundtviser a la Rolex??
Svar
HG Skrev:Hej

Tjaaaaa, alle med et mekanisk værk. Dog med enkelte undtagelser.
Svar
Anonymous Skrev:

Tror måske jeg ikke fik forklaret mig godt nok.
Jeg har et Omega Seamaster og sekundtviseren skifter hvert sekundt (smart nok Icon_e_smile ) men Rolex nærmest flyder, altså har flere bevægelser pr. sekundt, giver det mening?!?

mvh
HG
Svar
Anonymous Skrev:
Anonymous Skrev:

Tror måske jeg ikke fik forklaret mig godt nok.
Jeg har et Omega Seamaster og sekundtviseren skifter hvert sekundt (smart nok Icon_e_smile ) men Rolex nærmest flyder, altså har flere bevægelser pr. sekundt, giver det mening?!?

mvh
HG

Svaret er stadig det samme.. Icon_e_surprised

Hvis dit Omega ur´s sekundviser skifter hvert sekund er det fordi det er quarts (batteri) modellen du har... ellers er det en eller anden model jeg arldrig har hørt om
Icon_e_surprised Icon_e_surprised
Mekaniske ure - automatisk el. optræk - har alle flydende sekundvisere. En mere teknisk forklaring kan Mads, Lars el. John sikkert komme med..

Håber det giver mening?

mvh
Niklo
Svar
Så har jeg lige et opklarende spørgsmål. Nogle mekaniske ure har vel en mere eller mindre flydende gang end andre? Altså nogle hakker mere end andre?
Svar
Et mekanisk ur kan svinge med forskellig hastighed. Uden at skulle være for teknisk præcis, så vil mange ældre automater og manuelle svinge f.eks 18.000 gange i timen = 300 i minuttet = 6 hak i sekundet

En del (de fleste vil jeg næsten tro) går idag med 28.800 svingninger = 480 i minuttet og dermed 8 hak i sekundet

Så er der hurtigsvingerne som f.eks Zenith ElPrimero med sine gode 36000 svingninger i timen = 600 i minuttet og dermed 10 i sekundet.

Jo flere hak i sekundet, jo mere flydende ser den ud, og teoretisk, jo mere præcist kan man anvende dem f.eks. som Chronograph (stopur) men det er nu nok ganske så afhængigt af øjet og hånden der betjener det.

Med andre ord:
Quarts/batteri ure vil gå 1 hak per sekund. Mekaniske - manuelt optræk eller automatiske - vil flyde mere, med noget mellem 5 og 10 hak per sek, hvilket vil opfattes "flydende"

Håber den var klar nok
vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Et mekanisk ur kan svinge med forskellig hastighed. Uden at skulle være for teknisk præcis, så vil mange ældre automater og manuelle svinge f.eks 18.000 gange i timen = 300 i minuttet = 6 hak i sekundet

En del (de fleste vil jeg næsten tro) går idag med 28.800 svingninger = 480 i minuttet og dermed 8 hak i sekundet

Så er der hurtigsvingerne som f.eks Zenith ElPrimero med sine gode 36000 svingninger i timen = 600 i minuttet og dermed 10 i sekundet.

Jo flere hak i sekundet, jo mere flydende ser den ud, og teoretisk, jo mere præcist kan man anvende dem f.eks. som Chronograph (stopur) men det er nu nok ganske så afhængigt af øjet og hånden der betjener det.

Med andre ord:
Quarts/batteri ure vil gå 1 hak per sekund. Mekaniske - manuelt optræk eller automatiske - vil flyde mere, med noget mellem 5 og 10 hak per sek, hvilket vil opfattes "flydende"

Håber den var klar nok
vh John

Hej John

Ok, det var klar besked og det forstod jeg

mvh
HG
Svar
Ikke for at forvirre begreberne, men så skal vi vel og så lige forbi varianterne:
Stemmegaffelurene er dem der har den mest flydende sek.viser, frekvensen er for Omega's vedkommende 300 Hz = 300 svingninger i sek. Så vidt jeg husker lavede Bulova nogle stemmegaffel værker med en lidt højere frekvens, tror nok det var 330 Hz.
og det modsatte er nok chronometergangen, hvor ganghjulet bliver fri givet hver anden gang balancen svinger forbi, og med et svingningstal på 18000 : 2 er vi nede på 3 Hz jvf. Hannover's beregning. Har set dem med endnu langsommere sek. viser, et spørgsmål om hjulberegning...
Der findes mekaniske ure der har springende sek, ligesom quartzurene. Så det er svært bare at sige springendesek. = quartz (batteri), de er sjældne, men findes...
Mvh Lars
Svar
36.000 bph = 10 "hak" i sekundet = 5 Hz
28.800 bph = 8 "hak" i sekundet = 4 Hz
osv.
osv.

Hz = en helv svingning (frem og tilbage) = 2 "hak" i sekundet Icon_smil

Mvh.
İmage
El Primero...36.000 bph.
I've got Ball's of steel and titanium......
Svar
"12 takter" med 43200 svingninger. Ny VR!!!

Hilsen Jacob H

İmage
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)