Windere - hvilke? er det sikkert for uret?
Hej,
Jeg har købt en winder så jeg kan holde mit TT GMT II igang mens jeg går med mit andet Rolex.

Jeg har købt en på internettet. Den kan køre enten med eller mod uret og en omdrejning tager 7-8 sek.

Er det sikkert nok at bruge denne? Jeg har hørt nogle optrækkere kan over stresse urets optræk og man derfor foretrækker windere der er progammeret til at køre med pauser.

Kan jeg bare lade mit ur sidde i så længe jeg ikke går med det ? - eller skal jeg slukke for winderen med jævne mellem-rum? - feks. om natten?

Alle input er værdsat.

mvh Esben
Svar
Har haft og benyttet windere af en ordentlig kvalitet igennem en årrække til Rolex ure m.fl. No problems at all - ever.
Svar
sad uret i hele tiden og kørte winderen hele tiden?
mvh Esben
Svar
Hej
Hvilken har du købt og hvor har du købt den og til hvilken pris.
Er kvalitets indtrykket i orden og i forhold til prisen.

Stor hilsen

CFT
Svar
Jeg tror ikke du skader uret hvis det sidder i winderen ved at det trækkkes "over".

Fungerer den så den holder uret kørende, så er det godt, og du kan jo teste om den også kan holde det igang selv om den er slukket om natten, så sparer du da lidt strøm og ved så også at uret får lidt ro - det er bare at teste.

Jeg er slet ikke overbevist om windere og pris nødvendigvis er noget du kan burge til at vide om den er ok, men mange winders kan stilles til bare at køre i internaller.

Det der kan være spørgsmålet er, om det er godt at holde uret i gang hele tiden. Al mekanik slides når det bevæger sig. Jeg kan godt forstå du vil holde det igang for at slippe for at stille GMT, dato og evt andet - men jeg holder kun gang i ure jeg ret regelmæssigt bruger - ellers mener jeg de har bedst af at få lov at ligge stille, og glem alt om at "olien stivner" eller andet pjat i forbindelse med at ligge stille en måned her og der (garanteret også væsentligt længere)

Altså: Frygt ikke winderen hvis den fungerer. Kan den klare at holde uret korrekt uden at køre om natten, så lad den få lov til det - og brug den ikke hvis du kun har behov for uret hver 2 måned.

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Esben prøv at se dette link.

Jeg har ikke haft tid til at læse det endnu, men Michael Sandler som har skrevet artiklen, ved godt hvad han taler om.
http://www.timezone.com/library/itsabout...4898352948
Med venlig hilsen

Christian
Svar
Det kunne jeg åbenbart ikke. Jeg ved ikke lige hvorfor linket ikke virker. Gå ind på hjemmesiden, og vælg derefter "News & Features" og derefter "It's About Time", og så er det den første artikel.

God fornøjelse Icon_e_biggrin
Med venlig hilsen

Christian
Svar
Hej,
Jeg har besluttet bare at lade den køre om dagen - det holder fint uret igang. Jeg bruger uret ca. en gang om ugen og vurderer derfor at slitagen på urets værk er et mindre "problem" end det slid der ville være på krone mm ved at skulle manuelt stille og trække uret op.

Winderen er købt på eBay for 20 dollars og med shipping & handling ialt 75 US-$- dvs ca en plovmand - ikke nogen dyr winder.

Den kører relativt hurtigt rundt med ca.7-8 sek pr omdrejning.

Tak for jeres tid.

mvh Esben Buhl
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)