Lidt forskellige spørgsmål...
Hej Svende Icon_e_biggrin

Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe mig med.

1) Hvad er vægt forskellen på en Luminor Marina i SS og TI? Her er det uret jeg tænker på uden rem.

2) Jeg overvejer kraftigt at anskaffe mig en 177H. Er der nogen, der har nogen kommentarer til dette ur? Jeg er vandt til, at mine ure har dato visning, men dette er vel noget man kan vende sig til ikke er der?

3) Hvad er den generelle mening om at sætte sit eget præg på et Panerai? Her tænker jeg på, at få børstet kasse, lynette eller "device protecting the crown" som i forvejen er poleret. Jeg er klar over, at hvis jeg får dele børstet, så forsvinder garantien på uret.

4) Skulle jeg vælge at få uret børstet, hvem kan så gøre det, og hvad vil dette cirka koste? Evt. PVD eller en ligende behandling. Hvad koster dette cirka så?

5) Panerai lægger ikke skjul på, at det er militærure, som har en lang historie. Hvad var Panerai's forhold til Anden Verdenskrig? Hvem støttede de?
Med venlig hilsen

Christian
Svar
1) ved ikke

2) manglende datovisning generer mig ikke, men det er en smagssag. Jeg umidelbart gætte på at du vil være generet i starten, når du ser på uret for at se datoen, men så kan du jo glæde dig over det "rene" skivedesign i stedet Icon_e_smile

3) Eget præg... jeg vil råde dig til at nøjes med udskiftning af remme, hvis du vil have mulighed for vidersalg på et tidspunkt. De fleste vil have et uberørt Panerai, men det er jo dit ur og dit valg. Jeg tror ikke din garanti ryger så længe du ikke åbner kassen.

4) Prøv at lave en søgning på PVD eller DLC, enten her eller på <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.paneristi.com">www.paneristi.com</a><!-- w --> - Tror at bjørn har fået lavet en DLC coatning og jeg ved at Mølbark har fået en 05ér DLCéd.

5) Panerai er (var) jo et Italiensk mærke, så...
Svar
Hej Christian.

Ad 5: Hvem Panarai støttede ved jeg ikke, men påpeger, så var det et Italiensk firma. De leverede ure til de italienske og tyske tyske frømandssoldater. Ironisk nok var der Rolex værker i urene.

Med venlig hilsen
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
1) Et slag på tasken er at titaniumen vejer ca. 2/3 af en stålmodel. MEn kun et gæt.

2) Det med datoen vender jeg mig aldrig til. Men så har man jo sin mobil Icon_e_wink Titanium-modellerne er iøvrigt noget mere modtagelige over for ridser end stål. Så er du en "knokkel" med dit ur kan det hurtigt komme til at se medtaget ud. Du kan dog selv fjerne de værste hairlines med en grydesvamp hvis du er lidt fiks på fingrene.

3-4) Skal dit PAM være mat-look ville jeg købe et titanium. PVD koster ca. 500 us$ og er ganske populært på PAM 0 og PAM 5. Generelt kan polerede/PVD´ede ure gensælges til næsten samme pris. Der er købere. Collectors models følger dog ikke prisstignerne, hvis de er polerede/pvd. Så skal det være, så vælg en "billig" model til polerings- eller pvc projekt.

5) Nu er historie ikke min stærkeste side, men så vidt jeg husker var Italien, med den fascistiske Mousilini i spidsen, en af "modspillerne" i WWII. Med fascismen og Mousilini ved roret, skulle det undre mig om Panerai ikke blot parerede ordre, hvis den italienske flåde skulle bruge et ur eller to. Jeg tror ikke de havde noget valg.

Mads Gjødesen
Svar
jeg mener min titanium vejer 50 mindre end min stål og str forholdet som Mads angiver passer vist meget godt.
Tit: ca 100 g
Stål: ca 150 g
Svar
Tak for de gode svar.

Jeg går lige en tænkeboks, og finder ud af hvad jeg vil.
Med venlig hilsen

Christian
Svar
Nu har jeg været i tænkeboks, og det har resulteret i et par ekstra spørgsmål.

1) Hvem kan "børste" ens Panerai ur, og havd en sådan behandling cirka koste?

2) Hvis TI nu er meget modtagelig overfor ridser, hvorfor vælger Panerai at producere ure i dette materiale?

Så er der vidst ike flere for nu, men lur mig, om der ikke kommer flere Icon_e_surprised
Svar
Jeg troede, at jeg var logget ind, men det var jeg åbenbart ikke. Det er mig, der har skrevet ovenstående spørgsmål.
Med venlig hilsen

Christian
Svar
1) Jeg vil gætte på at en erfaren urmager kan gøre det. Men pas på. Det er ikke alle som er lige "skarpe" til det. Det er ikke billigt. Det tager tid hvis det skal være pænt. Spørg evt. Peter Halse i Horsens. Han kan muligvis hjælpe. Prøv evt. at find et som allerede er børstet. Der er jævnligt et til salg på paneristi.

2) Titanium er bløderer end stål (på panerais modeller) så derfor tager det lettere imod ridser. Det skal dog ikke forståes sådan at du ikke kan gå med det uden at det bliver ridset. Jeg har haft flere titanium modeller , som ikke er blevet ridset, men det afhænger meget af hvor "hård" ved dit ur. Og også om det skal bruges dagligt.

Hvordan gik det med købet af et ROO??? Det er da så langt at foretrække Icon_cool

Mads Gjødesen
Svar
Hej derude

Jeg går også og lurer på et 177H. Men jeg tænker på om der er nogen der har nogle erfaringer med at bruge det til daglig og er det et ur der kan holde til at man bruger det til hverdags ur fra nu af og til.... selvfølgelig med servicering og etc ?

På forhånd tak

C.Pape
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)