Svar: 1,094
Tråde: 151
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Givet Likes: 0
Det var så den første ure med <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.urforum.dk">www.urforum.dk</a><!-- w --> vi har fået mange positive tilkendegivelser og ideer, og nogle ændringer og justeringer vil der helt sikkert ske efterhånden så vi få nogen erfaring hermed.
Allerede nu vil vi forsøge at give nye ure "karakter" efter nedenstående skala:
Karaktererne benævnes efter den tyske standard som:
0 = NOS (New old stock) eller NIB (New in box) = Fabriksnyt ur.
1 = Meget fin stand, så god som ny.
2 = God stand, stort set ikke brugt.
3 = Tilfredsstillende stand, dog med spor af brug.
4 = Brugbar, men med nogen slitage.
5 = Dårlig stand.
6 = Utilfredsstillende og mangelfuld stand.
Vi er også blevet spurgt om auktionsudløb og bud i sidste øjeblik:
Vi skal varetage sælger interesse og opnå bedst mulige pris for uret, derfor vil auktionen blive forlænget med 3 minutter ved bud i sidste øjeblik, vi finder at det er den mest fair måde at afvikle auktionen på den måde.
Vi er åbne for gode ideer og glæder os over at så mange allerede har tilmeldt sig <!-- w --><a class="postlink" href="http://www.urforum.dk">www.urforum.dk</a><!-- w --> og mon ikke at der også er gode chancer for en god handel her i starten.
der vil inden for de næste par dage blive sat en del flere og spændende ure under hammeren.
God weekend
Bjarne
•
Svar: 74
Tråde: 12
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
I kunne også godt lave en lidt bedre beskrivelse af urerne: Guld/Dublé, Årgang, Quartz/Automatic osv....
•
Hej Baker
Jeg skal gøre det lidt bedre i fremtiden
Omkring guld og dublé, står der guld så er det guld, hvis jeg er i tvivl vil jeg hellere undlade at skrive guld end at sælge et dublé som guld.
Årgangen bliver ikke altid oplyst andet end at uret er cirka fra  så såfremt sælger ikke kan sit ur er det umuligt for mig at gætte alderen.
Omkring quartz, automatic, manuelt - tja den køber jeg, sjuskefejl fra min side hvis det ikke er oplyst. Det bliver bedre fremover, men alle urene er nu rettet til.
Tak for din feedback
•
Svar: 254
Tråde: 27
Bjarne Skrev:Hej Baker
Jeg skal gøre det lidt bedre i fremtiden
Omkring guld og dublé, står der guld så er det guld, hvis jeg er i tvivl vil jeg hellere undlade at skrive guld end at sælge et dublé som guld.
Hej Bjarne - det samme svarede du også på min kommentar, tidligere.
Jeg gad ikke umiddelbart kommentere på det, da der var andre der gjorde det, og vedkommendes holdning dækkede min.
Nu ser jeg, at du forsat argumenterer at "guld er guld"
For de der er i markedet efter f.eks. et Dress-ur i guld (det er jeg f.eks.) er det da ikke ligegyldigt om det er 9, 14 eller 18 karat.
Det er der åbenbart mange ændre websites der heller ikke synes, for de angiver dette - men det synes du åbenbart er "overflødigt"
Selv for en lægmand som jeg, må det da relativt enkelt at aflæse stemplet et i "rigtigt" guld-ur eller ?
Når selv et skod auktionshus som Lauritz kan skrive det, må Urforum vel også kunne
•
Hej Peder
Vi er helt enige at det er vigtigt at få den bedst mulige information omkring de ure der er på urforum.dk.
Jeg går også ud fra at du er enig med mig i at hvis der overhovedet er tvivl om uret er af guld eller doublé så er det vigtigt ikke at sælge det som guld før man er sikker i sin sag.
Jeg tror også at vi er enige om at det kan påvirke prisen negativt på varen såfrem jeg skriver at det er guld men ikke hvor mange ct. - Men såfremt sælger ikke fortæller eller ikke ved hvor mange ct. uret er så må du som udgangspunkt garderer dig i din egen prissætning med den risiko der så er for at du gør en rigtig god handel.
Inden for de næste par dage kommer der for eksempel en Zenith fra 60erne på auktion, den er 18 ct. og jeg ved det fordi sælger og den urmager der har stået for gennemgang af uret har kunne oplyse og verificerer det.
Men det er ikke rimeligt at forvente at jeg skal bruge flere timer på hvert ur der kommer ind for at checke og efterspore urene, urforum er en anden måde og sælge urene på, vi formidler et salg mellem sælger og køber og videreformidler alt den info vi får fra sælger og den urmager der er involveret for at gøre din sikkerhed større.
Bemærk også at du altid har din fortrydelsesret så du køber aldrig katten i sækken.
Men vi prøver at gøre en forskel, og vi skal være mere opmærksomme på at få de oplysninger ud af sælger som du efterlyser, men vi vil ikke selv digte videre på beskrivelserne - for hvor var så den forskel vi prøver at synligøre.
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Hej Bjarne, du har da ret i at man skal ikke begynde at digte på beskrivelsen af uret, men da du skriver at urene er verificeret af en urmager (eller har jeg misforstået noget). Må jeg som urmager blot gøre opmærksom på at hvis det er guld SKAL der være et lødighedsstempel i kassen ellers er det fup! Urmageren har sikkert og så bemærket at tidligere var selv double urene stemplede med hvor tyk doublen var f.eks stemplet på siden, mellem hornene eller inden i, hvis det var 40 mikron: 40M.
Forresten er der nogen der har lagt mærke til. At i nogle tilfælde kan nogle af guldkasserne være lavet i Argentina, og være i en meget tynd kvalitet, mener de er stemplede: Arg
mvh Lars
•
Svar: 254
Tråde: 27
Bjarne Skrev:Hej Peder
Vi er helt enige at det er vigtigt at få den bedst mulige information omkring de ure der er på urforum.dk.
Jeg går også ud fra at du er enig med mig i at hvis der overhovedet er tvivl om uret er af guld eller doublé så er det vigtigt ikke at sælge det som guld før man er sikker i sin sag.
Det er vi selvfølgelig helt enige i, Bjarne
Bjarne Skrev:Men det er ikke rimeligt at forvente at jeg skal bruge flere timer på hvert ur der kommer ind for at checke og efterspore urene, urforum er en anden måde og sælge urene på, vi formidler et salg mellem sælger og køber og videreformidler alt den info vi får fra sælger og den urmager der er involveret for at gøre din sikkerhed større.
Bemærk også at du altid har din fortrydelsesret så du køber aldrig katten i sækken.
OK - jeg gik nok rundt med en forestilling om, at i/du fysisk havde ethvert ur mellem hænderne inden det blev annonceret på Urforum - det kan jeg se nu ikke er tilfældet.
Set i det lys er det selvf. bedre at skrive "guld" end gætte på 9, 14 eller 18 kt.
Jeg håber så ikke at fortrydelsesretten skal komme i brug pga. et spørgsmål om guldets lødighed - det ville jo være ærgeligt/besværligt
•
Bjarne Skrev:Men det er ikke rimeligt at forvente at jeg skal bruge flere timer på hvert ur der kommer ind for at checke og efterspore urene, urforum er en anden måde og sælge urene på, vi formidler et salg mellem sælger og køber og videreformidler alt den info vi får fra sælger og den urmager der er involveret for at gøre din sikkerhed større. 
jeg var oz af den klare opfattelse at urmagerne lige lukker op for kassen for at se på værkets stand. i den forbindelse er det vel ingen problem at skrive, at der er tale om et feks. 18k, da det står på indersiden af dækslet. endvidere regnede jeg med, at man får oplysning om værket trænger til noget vedligeholdelse eller ej.
det tager ikke et minut for en urmager og det ville gøre den helt store forskel til de andre.
•
Svar: 372
Tråde: 30
Anonymous Skrev:Bjarne Skrev:Men det er ikke rimeligt at forvente at jeg skal bruge flere timer på hvert ur der kommer ind for at checke og efterspore urene, urforum er en anden måde og sælge urene på, vi formidler et salg mellem sælger og køber og videreformidler alt den info vi får fra sælger og den urmager der er involveret for at gøre din sikkerhed større. 
jeg var oz af den klare opfattelse at urmagerne lige lukker op for kassen for at se på værkets stand. i den forbindelse er det vel ingen problem at skrive, at der er tale om et feks. 18k, da det står på indersiden af dækslet. endvidere regnede jeg med, at man får oplysning om værket trænger til noget vedligeholdelse eller ej.
det tager ikke et minut for en urmager og det ville gøre den helt store forskel til de andre.
sorry jeg troede jeg stadig var logget på
•
Bare lige for at runde af.
De ure der pt er tvivl om tager jeg op til Peter Halse imorgen og får åbnet og ct. guld bliver så skrevet i auktionen.
Fremtidigt vil urene selvfølgeligt også blive checket herfor, men alt begyndelse er svær, og vi er kun en uge gamle
Og jo - alle ure bliver åbnet af en urmager, men jeg har ikke præciseret eller være opmærksom nok på hvad der skulle skrives ned derfor var tjekket af uret indtil idag primært for ægthed. Men det er jeg i fremtiden. Omkring urene rent fysisk så bliver auktionsure opbevaret i bankboks da sikkerheds risikoen samt det forsikringsmæssige ved bortkomst vil være for risikabel, derfor kan jeg heller ikke bare hive uret op af skuffen og tjekke det op.
Men tak for tips og jeres interesse, vi arbejder stadig på at gøre en forskel.
•
|