Værdi på GMT
#1
Har først for et par dage siden set dette forum, så jeg er lidt usikker på hvordan dette her skal gribes an. Jeg har en GMT-MASTER fra 1998 som jeg gerne vil have udskiftet med en SD engang i Februar eller Marts måned, hvor jeg får mulighed for det. Den er velholdt og med alle papirer. Hvad vil i mene jeg skal give i bytte ved en forhandler, da jeg ikke mener jeg tør binde an med at handle privat. Et sidste spørgsmål. Er min GMT mindre værd end en GMT2?
MVH
Svar
#2
Nej din GMT er ikke mindre værd end en GMT2 de holder nogenlunde samme pris, men hvorfor ikke beholde din GMT og alligevel købe seadwelleren jeg har selv både GMT2 seadweller og submariner og jeg vil ikke undvære nogen af dem iøvrigt sidder GMT bedst på armen så den synes jeg ikke at du skal skille dig af med det vil du komme til at fortryde.

MVH Peter
Svar
#3
A pro pro GMT master, så er der altid noget, der har undret mig. I og med at man ikke kan stille den normale timeviser uafhængigt som på GMT-II og Explorer-II, hvordan gør man så i praksis hvis man krydser tidszoner? Lader man den normale timeviser stå permanent på hjemmetid og justerer kransen efter lokaltid hvor man er? Hvis det er tilfældet, så skal man jo vænne sig til hurtigt af aflæse med 24h viseren mod en ofte "skævt" stillet krans. Eller stiller man uret så den normal timeviser står på lokaltid og "modjusterer" på kransen til hjemmetid?

/Bjørn.
Svar
#4
Til Bjørn
Kransen med 24 timers skalaen er da rimelig fast. I de 7 år jeg har haft mit GMT, mener jeg ikke den har flyttet sig , uden at jeg selv har drejet på den. Med hensyn til hvordan man bruger den i praksis, så har jeg kun brugt den i England nogle gange om sommeren, hvor der er 2 timers forskel og der stillede jeg 24 timers viseren på Dansk sommertid og timeviseren på lokal tid. Det mener jeg er det bedste.
Til Peter
Du har fat i noget af det rigtige. Det er netop noget af det jeg frygter mest. At komme til at fortryde købet. Men det er ikke sikkert at konen mener det er en god ide med 2 dyre ure. Men som der også står i en her fra forummets signatur, så har hun flere tasker end jeg har ure. Men om et par måneder når midlerne er der, tager jeg her fra Fyn over og hilser på Klarlund, så får vi se hvad der sker.
MVH Leif.
Svar
#5
Ny Gæst Skrev:... så har jeg kun brugt den i England nogle gange om sommeren, hvor der er 2 timers forskel og der stillede jeg 24 timers viseren på Dansk sommertid og timeviseren på lokal tid.
Men er dit et GMT eller GMT-II? På GMT kan de to visere jo ikke stilles uafhængigt af hinanden, så for at stille den normale time-viser må man stille uret (så sekundviseren stopper) og når det er gjort kan man så justere kransen så 24h viseren viser den ønskede alternative tidszone.

På mit GMT-II har jeg altid 24h-viseren justeret så den viser UTC hvis kransen er i normal-stilling, og 12h-viseren stiller jeg så til aktuel lokal tid (f.eks. også ved skift mellem sommer og vintertid) and kransen stilles så den viser en passende alternativ tidszone. Derfor er min krans sjældent i "normal" stilling - i praksis er det kun hvis jeg om vinteren har brug for Engelsk tid som alternativ tid.

Så jeg vil stadig gerne høre, hvad folk i praksis gør med GMT (altså ikke GMT-II) ved rejse mellem tidszoner eller ved skift sommer/vinter-tid.

/Bjørn.
Svar
#6
Hej igen Bjørn.
Mit GMT er kun en GMT. Hvis jeg e.k.s. er i New York, jeg mener de er 7 timer efter dansk normaltid, og ankommer der kl:22.00 dansk normaltid og ikke har stillet mit ur om siden jeg tog hjemmefra, og gerne vil have 24 timers viseren til at stå på dansk tid, trækker jeg to gange ud i kronen. Uret stopper og jeg drejer timeviseren syv timer tilbage. Men da 24 timers viseren også følger med tilbage, er jeg nødt til at dreje kransen til 24 timers viseren peger på kl:22.00. Rejser jeg længere vestpå, ja så er det de samme korrektioner igen. Både på timeviseren og på kransen.
MVH Leif.
Svar
#7
bjorn_e58 Skrev:Lader man den normale timeviser stå permanent på hjemmetid og justerer kransen efter lokaltid hvor man er? Hvis det er tilfældet, så skal man jo vænne sig til hurtigt af aflæse med 24h viseren mod en ofte "skævt" stillet krans. Eller stiller man uret så den normal timeviser står på lokaltid og "modjusterer" på kransen til hjemmetid?

/Bjørn.
Ved korte rejser i f.eks UK (= 1 til måske 2 dage) synes jeg det er nemest at dreje kransen så den viser den nye lokal tid (det er selvfølgeligt sværere at aflæse klokken på den måde, men det går langt hurtige end at stille uret)

Er jeg i Kina i 12 dage, så er det omvendt. Så bliver urets visere stillet til Kina tid, og kransen anvendes til at vise lokal tiden.

Jeg er "dum hvad rolex angår" og vidste ikke at GMT 2 kan stille extra viseren, og det ville være meget nemmere. Nu har jeg så et problem der kan koste Icon_e_wink (Kan faktisk iøvrigt meget bedre lide explorer - gerne mk 3 fra 70'erne som jo så i billede fra Morgan - jeg er til det lidt ældre
(ure altså)
For rejsende er det iøvrigt endnu mere surt at en del mobiltelefoner, nogen gange skifter til lokal tid automatisk, andre gange ikke gøre det, og at den opførsel kan ændre sig hvis der sker automatisk bytte af mobil provider. Resultatet kan være at man sætter mobilen til at vække kl 6:30 og sover over sig som ind i .... fordi den pludseligt går helt galt, men det var vist lidt "off topic"

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#8
Til 'Ny gæst'

Prøv at få dit ur vurderet hos en autoriseret forhandler, spørg ham evt, hvad han vil give for uret, hvis du køber et nyt. Så vil du få en sang fra de varme lande om moms, serviceeftersyn, garantiforpligtigelse osv., men det giver dig en fornemmelse for urets handelsværdi. Jeg tror også der er flere på dette forum, der gerne hjælper med en vurdering.

Sælg derefter uret privat, f.eks på Vintageure.dk. Du kan også prøve den blå avis.

Med venlig hilsen
Gustav
Svar
#9
Til Gustav.

Det var mig der startede denne tråd, men jeg har nu meldt mig på som bruger. Fik et tilbud fra Rolex forhandleren her i byen på 10K ved køb af et nyt Sub eller Sd. Det ville jeg jo ikke sælge det for, og han indrømmede skam også at jeg fik mere ved at sælge det privat, samtidig med at han oplyste mig om denne hjemmeside. Så om et par måneder når det bliver aktuelt, vil jeg lige prøve Klarlund i København og høre hvad han siger inden jeg tager stilling til hvad jeg vil gøre.
Mvh. Horst
Svar
#10
Hej Leif

At en autoriseret forhandler byder dig 10000 kr for en gmt årgang 98 med alle papirer og i god stand som du skriver i bytte med et nyt ur er et direkte low ball offer uret vil kunne indbringe cirka 20000 kr herinde hvis uret er som du beskriver, hvis jeg selv skulle tage uret i bytte hos mig vil jeg give cirka halv nypris måske mere alt efter stand og hvad du ville købe nu er jeg ikke Rolex forhandler men Omega forhandler.

MVH Peter
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)