Breitling Colt Automatic
kjeld Skrev:Det der med at Breitling har antirefleksbehandling på begge sider af glasset, hvor eks. omega seamaster kun har det på indersiden... hvilken betydning har det?

Er antirefleksbehandlingen et lag, der bliver coatet ovenpå glasset eller?

Hvis der nu kommer en ridse i antirefleksbehandlingen, som jeg går ud fra er noget blødere end safirglasset i almindelighed. Ses det så som en ridse?

Jeg er sådan rimelig "god" til at ridse ure ved daglig brug og kunne derfor aldrig drømme om at købe et ur uden safirglas (billigt eller dyrt). Skal jeg være bekymret for at købe et med antirefleksbehandling på ydersiden?

Vh. Kjeld

Antirefleks (AR) er en coatning af glasset. Enten på begge sider eller kun på den ene side. En dobbelt AR coatning er naturligvis dobbelt så god som en enkelt, men der er en risiko for at ridse det øverste lag. Coatningen ses som et svagt blåligt eller grønligt genskin på glasset, og hvis der kommer ridser i det, vil du kunne se dette meget tydeligt, når lyset falder på den rette måde.

Om det øverste lag bliver ridset afhænger dels af hvordan du behandler uret og dels af, hvor god AR coatningen er. Jeg har hørt historier om ringe AR behandling af netop Breitling Super Ocean, men på mit eget SOP har jeg intet oplevet, og det har fået flere direkte træffere i tidens løb. Måske har de forbedret coatningen med tiden?

Mvh JAcob H
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)