Eierregister
Jeg har gjennom de siste gått til innkjøp av noen Rolexur, som jeg har kjøpt brukt. Jeg har alltid forsikret meg om at selger er den han gir seg ut for å være, og har i etterkant tatt kontakt med den autoriserte Rolexforhandler hvor uret opprinnelig var kjøpt.

For en måneds tid siden kjøpte jeg en GMT II fra 2003, og tok deretter kontakt med urmaker Jørgensen i Tromsø hvor uret opprinnelig var kjøpt (skal for øvrig visstnok være verdens nordligste Rolexforhandler!). Han svarte at det ikke ble ført noe register over eiere, hverken sentralt eller i den enkelte land, og at han - og jeg fikk inntrykk av en rekke andre - dessuten hadde den politikk at de ikke oppga hvem som hadde kjøpt Rolexur hos dem, hvis de i det hele hadde registrert det.

Tidligere har jeg, i min naivitet, trodd at det faktisk fantes slike registre, om enn ikke sentrale. Som f.eks. hadde gjort det lettere å finne ut om et ur er stjålet eller ikke. Men slik finnes åpenbart ikke. Er dette spesielt for Norge, eller er det slik overalt?
Svar
Såvidt jeg ved er der ikke ejerregister af Rolex ure, men der er et register for stjålne ure.

Det omtalte register af ejere har jeg hørt findes for Patek Philippe ure, er der nogle som kan bekræfte dette?
Svar
Jeg kan bekræfte at det findes for Patek..Der var en udsendelse i Tv omkring det dengang da der blev stjålet en masser patek ure i DK Icon_e_smile
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)