Told/moms ved handel med Silvermagic
hvis alt går rigtigt til, pålignes told og moms ved import af ur (eller andre ting) fra Schweiz, da de ikke er med i EU.
I princippet fuldstændigt som ved import fra USA.

At uret ikke snuppes i tolden er bare godt.

Markus Tschopp har ikke en butik. Alle (de fleste) af hans ure opbevares et sikkert sted i Milano, hvorfra urene sendes.
Da Italien er med i EU skal der ikke pålignes noget told eller moms overhovedet.

Hilsen Peter
Svar
Det rigtigt mærkelige kommer når man bevæger sig ned i de forskellige toldtariffer. Det forholder sig nemlig således, at uanset om det importerede ur koster 1 mill. eller 100 kr. udgør tolden min. 0,3 Euro og max. o,8 Euro. Til gængæld bliver man fllået ved køb af et par jeans fra USA - bizart ikke?!?

Jacob H
Svar
Men sikker er jeg ikke.

Ingen tvivl om at de gamle EFTA lnde, herunder Schweiz har en form for toldpreference, men om det påvirker ure, ved jeg ikke - det gør det muligvis ikke. Vi sender masser af varer TIL Schweiz fra danmark og Belgien, og der er toldpreference, så det er meget lav told

Om man har kræfter kan man læse denne, og her se at eks. Schweiz toldes som T1 gruppe, og f.eks USA og mange andre som T2
[url]"http://www.erhverv.toldskat.dk/display.aspx?oID=56926&vID=10320&indhold=1&mode=2">http://www.erhverv.toldskat.dk/display. ... d=1&mode=2[/url]

På erhverv/Toldogskat kan man om Schweiz læse:

Schweiz, der ved en folkeafstemning vedtog ikke at tilslutte sig EØS og derfor ikke er omfattet af EØS-aftalen, har dog ved en ændring af protokol 3, oprindelsesprotokollen, i den oprindelige frihandelsaftale mellem EF og Schweiz/Liechtenstein opnået stort set de samme fordele som landene inden for EØS-aftalen, se C.2.

EFTA-aftalen med Schweiz/Liechtenstein er offentliggjort i EF-Tidende nr. L 300/72 og trådte i kraft den 1. januar 1973. Protokol 3 til denne aftale er senest ændret ved afgørelse 1/99 truffet af Den Blandede Komité EF-Schweiz, offentliggjort i EF-Tidende nr. L 249/99, der skal anvendes fra 1. januar 1999.

Alle de nævnte aftaler er gensidige og indebærer, at der i samhandlen mellem EU og disse lande på visse betingelser kan opnås toldpræference i form af hel eller delvis toldfritagelse. Toldpræferencen gælder kun selve tolden og ikke eventuelle landbrugsimportafgifter fastsat i henhold til EF´s markedsordninger for landbrugsvarer.

På importørlisten nævnes en del lande med visse toldpreferencere, herundeer u-lande m.m. og de gamle EFTA lande som omhandler Schweiz i den form at de er tilsluttet via specialaftale.

Lande med toldpræference:

EU har indgået præferenceaftale med en lang række lande, hvis varer kan indføres toldfrit eller til en lavere toldsats. Det drejer sig bl.a. om:

EFTA-landene (Norge, Island, Schweiz og Liechtenstein)
Central- og Øst-Europa (Rumænien, Albanien, Bosnien-Hercegovina, Kroatien, Den Tidligere Jugoslaviske Republik og Makedonien)
Machrek-landene (Egypten, Jordan, Syrien og Libanon)
Maghreb-landene (Algeriet, Tunesien og Marokko)
Færøerne
Cypern
Malta
Israel
Tyrkiet
Andorra
PLO
Sydafrika
Chile
Mexico
U-landene

og fra ww.virk.dk samme sag:

Toldpræference
Du kan opnå toldfrihed eller nedsat told (toldpræference), hvis særlige betingelser er opfyldt. Desuden skal varen have oprindelse i et land eller område, som EU har indgået en toldpræferenceaftale med. Ved indførslen skal du bevise denne oprindelse.

EU har aftale om toldpræference med bl.a. følgende lande:
EFTA-landene
Østeuropa og De baltiske Lande
Machrek-landene (Egypten, Jordan, Syrien og Libanon)
Mahgreb-landene (Algeriet, Tunesien og Marokko)
U-landene
Færøerne og Andorra.

Med andre ord - en masse om toldpreference og Schweiz som jeg kender til fra det daglige, men om det påvirker ure ved jeg intet om, jeg ville dog tro muligheden var der. Spørgsmålet om hvorfor Silvermagic så sender fra EU, har jeeg intet svar på, men det kan have mange andre årsager end told, eller have med erhvervs-import told at gøre, som gør det bedre at lagre i Italien.
Sorry for de mange ord, jeg sad i en lufthavn og "kedede mig"
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Men sikker er jeg ikke. ..................

"

flot researcharbejde!!!

Men det vigtigste ved alt dette "toldsnak" er at vi taler om ca. 6 kr. (max.) i told uanset urets pris. Det sætter hele det bureaukratiske EU-nonsens lidt i perspektiv!.

Mvh Jaocb H
Svar
hannover_dk

Jeg kan bekrafte at Efta aftalen kun omhandler erhvervsimport , men desvære ikke privat handel.

Jacob H

Glem ikke der også er moms på 25% af det samlede beløb ( varens pris , told og fragt )
Svar
Enig i det med momsen. Det er fºrst og fremmest et problem hvor man handler privat til privat som f.eks en auktion. Hvis man handler fra et land hvor der skal beregnes told og moms ved importen til Danmark, saa skal den der sender varen sende uden sit lands moms, saa omkostningen bliver "bare" forskellen mellem den lokale moms og den danske, men det kan ogsaa vaere et vist beloeb. Husk dog i alle fald at faa den lokale moms af for koeb som goeres (sidder i Lisabon uden det danske alfabet) i lande med told/moms pligt.
Til slut bare at sige, at jeg har koebt mere end 15 ure fra Schweiz via private, og aldrig vaeret ude for at tolden har taget dem i posten eller fra f.eks UPS som ellers konsekvent toldbehandler alt der skal toldbehandles, og jeg har gaaet ud fra at det var som det skulle vaere. Fra USA er det helt normalt at man paalaeges told/moms - og for mig, altid med f.eks UPS eller andre af de proffesionelle carriers
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk

Interessant at høre om din erfaring med køb fra Schweiz. Måske er kontrollen ikke så stor når afsenderlandet er fra vesteuropa.
Har som du også erfaring fra USA. Jeg vil tro jeg har købt ca. 50 varer fra USA, og der er altid blevet pålagt moms undtagen 1 gang , og det uanset om det var postvæsenet, Fedex eller DHL der blev brugt som fragtselskab.
Svar
Søren V Skrev:hannover_dk

Jeg kan bekrafte at Efta aftalen kun omhandler erhvervsimport , men desvære ikke privat handel.

Jacob H

Glem ikke der også er moms på 25% af det samlede beløb ( varens pris , told og fragt )

Hej Søren

Min pointe var blot, at al den toldsnak er temmelig ligegyldig når vi reelt kun taler om maksimalt 6 kr. Momsen er jo som bekendt en helt anden snak.

Hilsen Jacob h
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)