14-09-2005, 11:01 AM
Ja det betyder selvfølgelig en del hvordan man vægter. Jeg bifalder ikke denne form for vægtning, men skal jeg gøre det ville det være i den her stil:
Finish af kasse inkl. Glas: 40 % (produktionsmetoder, materialevalg/kvalitet, dekorering, slibning, osv.)
Lænke/rem: Høre med under de 40 % i finish bedømmelsen. Jeg mener urets finish skal vurderes som en helhed.
Komfort/praktisk anvendelighed: 0 % (et Timex til 100 kr. kan være komfortabelt og praktisk. Siger intet om producenten)
Værk: 40 % (med fokus på leverandører og deres egne urmagers faglige evner, komplikationsmodeller, dekorering, modificering)
Historie: 10 %
Manufakturets aktuelle filosofi: 10 % (herunder innovation, ejerskab, produktionsmetoder, aktuelle ur-sortiment, "...hvorfor producerer de ure og hvad ønsker de at tilbyde deres kunder???")
Gensalgsværdi: 0 % (Afhænger af et firmas branding, image og er afhængig af en masse intetsigende parametre. Siger intet om urets reelle kvalitet.
Blærerøvseffekt: 0 % (For mig total ligegyldig. Igen afhængig af producentens branding)
Jeg må nok give KL lidt ret i hans bedømmelse. Skulle jeg lave en tal-vurdering ville jeg nok opsætte en skala fra 0-100 points på hver af de parametre jeg finder vigtig. Skal et ur ligge i high-end klassen skal alle parametre ligge helt i top (over 90 %) og alle kategorier skulle vægtes næsten ligeligt i forhold til hinanden.
Den kunne være således:
Finish: 0-100 point
Værk: 0-100 point
Historie: 0-100 point
Manufakturets aktuelle filosofi: 0-100 points
En summation af points er afgørende for manufakturets placering i hierarkiet. Meget afgørende er det at fokusere på hele manufakturets produkt-sortiment og ikke blot topmodellerne.
Mads Gjødesen
Finish af kasse inkl. Glas: 40 % (produktionsmetoder, materialevalg/kvalitet, dekorering, slibning, osv.)
Lænke/rem: Høre med under de 40 % i finish bedømmelsen. Jeg mener urets finish skal vurderes som en helhed.
Komfort/praktisk anvendelighed: 0 % (et Timex til 100 kr. kan være komfortabelt og praktisk. Siger intet om producenten)
Værk: 40 % (med fokus på leverandører og deres egne urmagers faglige evner, komplikationsmodeller, dekorering, modificering)
Historie: 10 %
Manufakturets aktuelle filosofi: 10 % (herunder innovation, ejerskab, produktionsmetoder, aktuelle ur-sortiment, "...hvorfor producerer de ure og hvad ønsker de at tilbyde deres kunder???")
Gensalgsværdi: 0 % (Afhænger af et firmas branding, image og er afhængig af en masse intetsigende parametre. Siger intet om urets reelle kvalitet.
Blærerøvseffekt: 0 % (For mig total ligegyldig. Igen afhængig af producentens branding)
Jeg må nok give KL lidt ret i hans bedømmelse. Skulle jeg lave en tal-vurdering ville jeg nok opsætte en skala fra 0-100 points på hver af de parametre jeg finder vigtig. Skal et ur ligge i high-end klassen skal alle parametre ligge helt i top (over 90 %) og alle kategorier skulle vægtes næsten ligeligt i forhold til hinanden.
Den kunne være således:
Finish: 0-100 point
Værk: 0-100 point
Historie: 0-100 point
Manufakturets aktuelle filosofi: 0-100 points
En summation af points er afgørende for manufakturets placering i hierarkiet. Meget afgørende er det at fokusere på hele manufakturets produkt-sortiment og ikke blot topmodellerne.
Mads Gjødesen