Bedste og fineste ure
#11
[quote="Jesper

Jeg mener nu Mads har gjort sig meget umage....[/quote]

Det mener jeg skam også - håber ikke at min indledende kommentar kunne opfattes i anden retning. I så fald var det utilsigtet (næsten da Icon_e_biggrin )
Svar
#12
Jeg synes det er modigt gjort af Mads. Men det naturligvis også give mange fornøjelige diskussioner Icon_e_biggrin
Ib Jensen
Svar
#13
Jeg vil mene at Eterna, selv i 2005 nok burde løftes fra nederste til næstnederste gruppe, med ganske fine kasser og pænt forarbejdede værker, men først og fremmest tror jeg man skal være opmærksom på, at en sådan liste ville se forskellig ud, hvis man lavede den i 1960, eller 1980 eller 2005.
Eterna, da de i 1962 kom med deres Eterna Matic 3000 med verdens tyndeste herre automat rotor eller da de endnu tidlige lavede deres inhouse golden heart dame ur med verdens mindste dame automat rotor, da hørte de til i en langt højere klasse.
Efter min mening er disse ure samlermæssigt interesante, og Eterna har måske nok altid har været lidt underkendt, men at de dengang givet lå i et langt højere segment end den 2005 liste Mads viste, det anser jeg for helt givet.
Men som sagt, en god liste synes jeg i øvrigt.

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#14
Jesper jeg vil prøve at bruge "bil-sprog" for at forklare hvorfor jeg mener som jeg gør. Bare fordi Honda laver én sportsvogn berettiger det ikke at de ligger i samme klasse som Porsche. Lavede Porsche biler i 200-300.000 kr. klassen ville det også trække dem baglæns på min skala. Simpelthen fordi de billige modeller går for meget på kompromis. Skal man være med i toppen har man ikke nogen billige "cash-cows" i sit program.

Derfor vil et urmærke som GP i mine øjne heller ikke få adgang til top-klassen. Deres billigste ure er simpelthen ikke af en kaliber, som berettiger at de ligger i top, selv om de laver nogle af de flotteste og mest eksklusive tourbillons på markedet.

Man kan også vende rundt og spørge: Skal Breitling rykkes op i High-end, fordi de laver en tourbillon? I mine øjne er det deres primære produktion, som bør være bestemmende for, hvor et mærke skal placeres. Derfor har jeg kategoriseret som jeg har. Af samme årsag ligger Eterna i den laveste kategori selv om de engang lavede rekord-værker. Og ja en sådan opdeling er i alle højeste grad tidsbestemt. Fordi Bugatti engang lavede verdens bedste sportsvogne, betyder det ikke at de stadig hører til blandt de bedste. Hviler man på laurbærene bliver men overhalet inden om. Det gælder vist i de fleste brancher.

Mads Gjødesen
Svar
#15
aa
Svar
#16
aa
Svar
#17
Den er vist helt gal med placeringen her, du kan da ikke seriøst mene at
Dubey & Schaldenbrand skal placeres højere en Cartier og Chronoswiss??
og hvad laver selvsamme D&S i samme klasse som Piaget, Daniel Roth
og Ulysse Nardin og samtidig er Franck Müller top of the line hos dig????
jeg ved godt at disse meninger er personlige og smag og behag er
meget forskellig men jeg mener nu nok at du har skudt langt ved siden
af med din liste, hvad syntes alle i andre?????????? Icon_cool
Svar
#18
aa
Svar
#19
Var der ikke noget med Frank Muller og russiske discount værker ??

Er Frank Muller og Gérald Genta stort set ikke det samme ?

Nomus, Maurice Lacroix og Panerai i samme kategori ??????

Ja jeg er nok mere til Mads's liste
Svar
#20
Den der skære mest i mine øjne er bestemt Frank Müller. Deres historie og MEGET uheldige optræden de seneste år uden Franck "him self" ved roret berettiger bestemt ikke til en topplacering. Afsløringen i brug af russiske værker pyntede heller ikke på firma-CV´et.
Positivt er det at det nu ser ud til at denne negative drejning er vendt til noget positivt med en række spændende nyheder i 2005. Hvad kan man sige: Franck is back!!!! Men det tager laaaaang tid at opnå en top-placering på min personlige liste.

Breitling har været igennem en positiv udvikling de seneste år og kritikerne har fået mindre at snakke om. Værkerne er blevet kraftigt forbedret. I mine øjne er der stadig lidt for meget "Richard Branson" og pop-smart markedsføring over Breitling. Som om passionen for at fremstille ure overskygges af ønsket om at gøre sig selv kendte. At de udelukkende benyttes ETA-værker og (næsten) ingen komplication-modeller mener jeg også udelukker dem fra Luxus-klassen. Vil man være med her skal man have kompetence og mål til mere.

Cartier og Panerai har begge et meget bredt program. Jeg kan godt følge dig mht. at de billigste modeller nok høre hjemme i middel-klassen. Men med brugen af in-house og en række meget fine værker fra både JLC, FP og Zenith mener jeg begge mærker viser, at de har evner og kvalitet til mere end middel-klassen.

Dette var blot en kommentar. Jeg har fuld respekt for din prioritering Jesper. Som tidligere nævnt har vi alle en mening og vores favoritter. Men sjovt at se et modtræk til min opdeling.

Mads Gjødesen
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)