At svømme med ure
En rettesnor for vandtæthed i ure.
Water-resistant to 30 meters (100 feet). Will withstand splashes of water or rain but should not be worn while swimming or diving.
Water-tested to 50 meters (165 feet). Suitable for showering or swimming in shallow water.
Water-tested to 100 meters (330 feet). Suitable for swimming and snorkeling.
Water-tested to 150 meters (500 feet). Suitable for snorkeling.
Water-tested to 200 meters (660 feet). Suitable for skin diving.
Diver's 150 meters (500 feet). Meets ISO standards and is suitable for scuba diving.
Diver's 200 meters (660 feet). Meets ISO standards and is suitable for scuba diving.
Please note that we do not recommend swimming or diving with your watch unless it has a screw-down crown (also known as ‘screw-lock’ or ‘screw-in’ crown) and is water-resistant to at least 100 meters.
As the rubber seals in watches are perishable we would always recommend having the water tightness of your watch checked and maintained once every year.
Check også link om emnet :
[url]"http://www.chronocentric.com/watches/wresist.shtml">http://www.chronocentric.com/watches/wresist.shtml[/url]

Splash away derude, men husk at vandtætheden på dit ur skal være overbevisende før du springer ud i det!!
Hilsner Trym
Nej - jeg ved ikke hvad klokken er !
Svar
aa
/ L
Svar
Sudden, rapid, and repeated water pressure changes experienced by the wrist of a surface swimmer. The force of plunging your arm into the water while swimming can for a fraction of a second greatly exceed the static pressures the watch was rated for.

Derfor
Hilsner Trym
Svar
aa
/ L
Svar
I forhold til vandtæthed, vil jeg mene at det er temmeligt og enestående dumt hvis nogen skriver på et ur at det er vandtæt til 30 meter, hvis det ikke er tilfældet. Ikke at jeg hermed vil beskylde urfabrikanter for at være dummere end andre.

En tidligere tråd beskriver det således, (at håndens bevægelser i vand ikke har nævneværdig betydning).

Citat Nicklas the dolfin:

"Nu har jeg selv afklareet spørgsmålet og resultatet er som følger:
Her er formler og udregninger for afvisning af svømningens store betydning for trykbelastningen af uret.

Bernoulli:

P_statisk = rho*g*h

P_dynamisk = 0,5*rho*v^2

Strømmen i vandet betyder kun at hastigheden "føles" større for uret,
afhængigt af hvilket fortegn man regner med altså om strømmen er med eller imod dig.

Sæt tallene ind og regn ud hvad forskellen bliver når uret er
stille og hhv. bevæges. Enhed: Pascal = N/m^2.

Rho er vands vægtfylde (Frisk koldt ferskvand 1000 kg/m^3), g er tyngdeaccelerationen (9.8m/s^2), h er dykkedybden og v er bevægelseshastigheden.

N/m^2 er N pr. kvadratmeter som også kaldes Pascal, Pa.
For det statiske tryk, bør du huske også at lægge lufttrykket til.

På 10m får du et statisk tryk på 2 atm (=202600 Pa).

Hvis du svømmer med 2 m/sec (ca 7 km/t), bliver det dynamiske tryk
0.5*1000*2^2 = 2000 Pa, hvilket svarer til 0.02 atm.

Så hvis du svømmer på 10 meters dybde med 7 km/t (hvilket er meget hurtigt men her skal også medtænkes at armen nogle gange bevæger sig hurtigere end selve svømmehastigheden) så bliver det samlede tryk på uret altså 2,02 bar.

Venligst
niklasthedolphin

Citat slut.

Med venlig hilsen
Henrik Holst

Back to top
Svar
Skægt - rigtigt rigtigt skægt, men desverre langt fra rigtigt.
Svøm min dreng svøm.
Trym LOL Icon_e_biggrin
Svar
Hej,

Det er sjovt at dette regnestykke her vaeret oppe foer, og hverken dengang eller nu, er der nogle der laver en simpel problemopstilling, inden de store regnestykker bliver stillet op.

Hvordan er del lige at een arm vender naar man svoemmer? - er det ikke saaledes at det stoerste vandtryk er paa undersiden af armen? - i saafald vil det noget tvivlsomme trykbidrag du har beregnet, vaere negativt!!

konklution, det betyder ikke en floejtende fis om du svoemmer eller ej, saa laenge uret generelt er vandtaet! - falder du af en vandscooter eller et par vandski med dit ur paa, kan det der forkormede beregninger maaske komme til rette - saafremt de er udfoert rigtigt!

J!
Svar
aa
/ L
Svar
Personligt mener jeg at urfabrikanter skulle sætte sig for at lave en ny standard:

Hvis man skriver på et ur at det er vandtæt til 50 m skulle det gerne betyde at man kan dykke indtil 50 m med uret og svømme rundt dernede så længe man vil/kan uden uret på nogen måde tager skade af det. Det burde være indlysende for enhver. Forbrugerne bliver kraftigt vildledt med det system der hersker pt.

I virkeligheden burde man køre en "sag" hver gang der er kommet vand i et ur, som er solgt som vandtæt til x meter og hvor brugeren har overholdt dette!

vh Baun
Svar
Baun,

Jeg ville meget gerne give dig ret, men jeg tror ikke den holder. Det, der jo sker, er at urkassen designes til at kunne modstå et vist tryk, når den udsættes for f.eks. vand eller atmostfærisk luft, og ved en trykprøvning af (formentlig nogle få eksemplarer af) uret, eftervises at designet holder. Uret er f.eks. designet og testet til 3 atm, og i-og-med at trykket i 30m dybde er 3 atm vælger man at skive "30m" i stedet for "3 atm".

Hvis den sag du nævner kørtes ville argumentet formentlig være at "30m" betyder "trykket af 30m vandsøjle under nøje definerede forhold". Og som al diskussionen har vist, så betyder det ikke, at man i praksis kan anvende uret uden risiko for vandintrængning, hvis man svømmer 30m under vandoverfladen. Det er ikke kun det dynamiske tryk, der spiller ind. Også ting som urenheder, turbulens omkring kronen, luftbobler, temperaturskift m.v. vil have indflydelse. Der er også aspektet med størrelsen på molekylerne, med helium som den kendte synder, der har fået fabrikanterne til at lave trykudligningsventil.

Så jeg har valgt at bruge den generelle rettesnor som anført i Tryms første indlæg i tråden, inklusive dem med at krone og andre knapper skal kunne skrues fast for at jeg bruger uret til aktivitet med vand.

/Bjørn.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)