Svar: 254
Tråde: 27
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
For nogen tid siden var der én i dette forum der skrev, at der ikke fandtes dumme spørgsmål når det gjaldt Rolex. Så jeg vover det :
Jeg er ABSOLUT nybegynder udi Rolex, og står foran at skulle anskaffe et - det bliver formentlig en brugt Sub eller en GMT Master
1. Hvor stor cirka bør merprisen være for "Original" box, papirer, certificat etc.
2. Kan man tale et årstal hvor Rolex skifter fra Jubilee lænke til Oyster, eller har jeg misforstået det
3. Kan man tale om, at den ene type lænke, kvalitetsmæssigt er bedre end den anden
På forhånd tak og ..
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Her er mit bud på svar:
1) Hvis det, du overvejer er et nyere Sub eller GMT (så som 5 eller måske 10 år) vil jeg mene, at du kun skal købe det hvis originale papirer og box er med, og tilsvarende bør papirer på eventuelt service udført i urets levetid også følge med. Hvis du køber af en troværdig sælger, kan du godt nok være sikker på ikke at få en fake - også selvom box og papirer ikke er der - men jeg synes, det bør være et krav til et nyere ur. Smådelene (anker, cosc tag, m.v.) betyder nok mindre. Hvis det er egentlig vintage du går efter, kan det være sværere, og her kan box & papirer formentlig gøre en stor prisforskel.
2) Mig bekendt har Sub og GMT (plus de andre sportsmodeller) kun haft oyster lænker. Det du tænker på er nok de yderste led, som indtil for et par år siden var hule (som resten af ledene), medens de fra ca 2002 (vist nok - søg på SEL) er massive. Det hedder Solid End Link på engelsk - deraf SEL. Det er skrevet MASSER om det emne på timezone.com og også noget her.
3) Hvis det er SEL diskussionen, du er efter, så tjek timezone.com. Jeg kan ikke personligt sammenligne, da begge mine er med de nye endeled; men Rolex har formentlig haft en grund til ændringen, og det er jo nok ikke for at det skal blive dårligere...
Glæd dig!
/Bjørn.
•
Svar: 254
Tråde: 27
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jo .. jeg glæder mig skam !
Pengene brænder ganske vist lidt i lommen; men jeg prøver at give mig god tid. Det plejer der at komme de bedste resultater ud af
Tak for svaret Bjørn !
•