20-08-2005, 11:52 AM
Hej!
Kan et rolex tåle en tur i en sauna - submariner og GMT II fra ca. 2000 ?
På forhånd tak!
Kan et rolex tåle en tur i en sauna - submariner og GMT II fra ca. 2000 ?
På forhånd tak!
|
ROLEX og varme (SAUNA)
|
|
20-08-2005, 11:52 AM
Hej!
Kan et rolex tåle en tur i en sauna - submariner og GMT II fra ca. 2000 ? På forhånd tak!
20-08-2005, 08:07 PM
Men mon ikke man trods alt skal undlade at gå direkte fra de omkring 100° i saunaen til omkring 10° under bruseren? Eller er der nogen, der gør det?
/Bjørn. Bare en flok Rolex'er - plus det løse! - seneste billeder på https://www2.hapsengewesen.net/bjorn_e58/
20-08-2005, 08:45 PM
Jeg ville aldrig drømme om at udsætte mine ure for sådan en behandling, kan godt være uret som sådan kan tåle det, men tænk lige på at olien er totalt ødelagt når den bliver udsadt for de varme grader.
Olien bliver harsk meget hurtigt ved høje temperaturer!!! Lars
20-08-2005, 11:18 PM
Jeg ville heller ikke nogensinde anvende mine bedste ure til sauna. Jeg dykker ikke med min Zinith el primero osv. det har jeg billigere tool watches til. Man kan sige det er lidt fjollet at købe et desideret toolwatch og så ikke bruge det som sådan, men personligt vil jeg ikke løbe risikoen. Helt Ok med en svømmetur, men ikke virkelig dybde dykning eller sauna.
Man kan tænke på det gamle forum spørgsmål: "Kan man uden problem anvende sin Rolex submariner til at spille golf" - og svaret - "det kan man sagtens, men den kan få mærker ved slaget, og en golf bold flyver længere, så brug en sådan" (sorry det er Lørdag) Mvh. John - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere! Besøg min blog om ure!
21-08-2005, 12:59 PM
he he... tak, jeg undlader at tage det på i saunaen det med olien giver bestemt mening!
Hvad med sand ? Tager i jeres rolex på ved stranden - Eller komme de små sandkorn ind over alt ? Jeg ved det fra noget så almindeligt som mobiltelefoner at bare du tager den frem på stranden kan du finde små korn i den månedsvis efter!
21-08-2005, 02:04 PM
Tror næppe det er olien/fedt i uret de rer noget problem. Det kan sagtens ta op mod 140 grader før smøreevnen aftager.
Problemet er nok mere pakninger i uret, varmen der stiger kraftigt gør at pakninger og stål(kassen) ikke arbedjer lige hurtigt = mulighed for det kan blive en smule utæt. / L
22-08-2005, 08:10 PM
Ja da, jeg tager mine Rolexer på, på stranden (GMTII og SD), og jeg har aldrig haft problemer med sandkorn i lænken eller under kransen. Jeg bruger dem selvfølgelig ikke som skovl til at grave i sandet; men ellers gør jeg ikke noget særligt for at passe på. Eller måske netop: Jeg passer på uret ved at beholde det på. Det får så en tur under vandhanen eller bruseren for at skylle salt af. Mit holdning er helt klart, at Rolex Oyster er et brugsur.
Angående diskussionen om Sauna, så var min største bekymring egentlig hurtige temperaturskift, hvor alt materialet ikke ændrer sig lige hurtigt. Men Lars Urmagers bemærkning om opvarmning af olien synes jeg nu giver stof til eftertanke. KxL, hvor kommer de 140⁰ fra? /Bjørn. Bare en flok Rolex'er - plus det løse! - seneste billeder på https://www2.hapsengewesen.net/bjorn_e58/
22-08-2005, 09:44 PM
Well de 140 grader stammer fra en bekendt jeg har ved DTU, de testede forskellige typer olie og fedt...bla noget der var i et ur.
Det viste sig at det først var over 140 grader at oliens smøreevne gradvist begyndte at aftage... / L
23-08-2005, 08:30 AM
Der noget jeg ikke helt fatter, eller er jeg totalt bagefter.
Man køber et ur til 30k ( gerne mindre, da vi alle jo helst ikke betaler fuld pris), og så må man ikke bruge det!!!!!!!!!!!!!! Olien bliver harsk eller tører ud, urkassen trækker sig sammen, så der kommer vand ind øhhhhh. Er det forkerte ure (Rolex) jeg har købt til fruen og jeg selv? Hvad med de profesionele der bruger deres ure hver dag. Mit gamle job bragte mig af og til Finland. Der havde jog dog ikke nogle Rolex ure, men en Seiko Kinetic. Om nogen steder går man altså i saune deroppe, selv når kong vinter hærger, og man løber i bar r.. og ingen ting ud i snen og ruller sig. Det har mit gamle Seiko da ikke taget skade af, jeg har godt nok ikke haft det åbnet, så måske svømmer der en snemand rundt inden i. er der nogen forklaring på det??????. Brug jeres ROLEX DE KAN TÅLE DET. Der jo en eller anden grund til at de er tæstet i alle ender og kanter. Det ville da være pinagtigt at tage dan armen, fordi man er bange for en tår vand. Du/i har verdens bedste ur. Claus Larsen |
|
« Næst ældste | Næst nyeste »
|